Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




4. Dáma s kaméliemi

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

4. Dáma s kaméliemiAlexandre Dumas ml.

Analýza uměleckého textu:

I. část:

  • Zasazení výňatku do kontextu díla: ?

  • Téma: odsuzovaná láska mezi kurtizánou a mladíkem

  • Motiv: kamélie, divadlo, venkov, obětování, láska, bohatství, nemoc, smrt

  • Časoprostor: Francie (venkov, Paříž), 1.pol. 19.stol.

  • Kompoziční výstavba: retrospektivní (Armand se ve svém vyprávění vrací do minulosti)

  • Druh / žánr: romantický společenský román -> epika/román

  • Forma: próza

  • Aktuálnost díla:

II. část:

  • Vypravěč: na začátku vypravěč autor – vypráví svůj zážitek ze setkání s Armandem (ich forma), poté líčí příběh sám Armand (ich forma)

  • Postavy a jejich charakteristika:

Hl. p.: Armand Duval – miluje Markétu, chytrý, žárlivý a zároveň citlivý mladík

Markéta Gautierová – žádaná kurtizána, zná svoji cenu a podle toho se tak i chová, ale nechybí jí pravé city, snaží se s povoláním kurtizány skoncovat, je ochotna obětovat vše pro lásku k Armandovi, má TBC

Pan Duval – otec Armanda, čestný a správný muž, odmítá falešné city

Hrabě a Vévoda – čestní staří muži, oba si Markétu oblíbí

Prudence – starší kurtizána, přítelkyně Markéty, podporuje ji, je trochu závislá na Markétiných příjmech

  • Vyprávěcí způsoby: vyprávění, přímá řeč

  • Typy promluv: pásmo vypravěče, dialogy, monology Armanda

  • Jazykové prostředky: spisovný jazyk bez výraznějších zastaralých prvků

III. část:

  • Jazykové prostředky a jejich fce ve výňatku: ?

  • Tropy a figury a jejich fce ve výňatku: ?

Literárněhistorický kontext:

  • O autorovy: (1824-1895)

    • Francie

    • Nemanželský syn A. Dumase staršího

    • Bohémský způsob života

    • Po neúspěšné poezii tvoří dramata -> posiluje realismus ve fr.divadlech

    • Člen Francouzské akademie

    • Řád čestné legie, o rok později umírá

    • Další autorova díla: Hříchy mládí (poezie); Doktor Servans, Jindřich Navarský (próza); Atala, Otázka peněz (drama)

  • Kontext autorovy tvorby: Vydáno roku 1848, rané období jeho tvorby (jedno z prvních děl)

  • Literární / obecně kulturní kontext:

Další autoři: Anglie – sestry Bronteovy (Na Větrné hůrce, Jana Eyrová); Francie – Honoré de Balzac (Otec Goriot), Victor Hugo (Bídníci), Alexyndre Dumas st. (Tři mušketýři, Hrabě Monte Christo)

Vlivy na dané dílo: skutečná postava Marie Duplessis, kurtizána, se kterou se autor osobně znal -> autobiografické prvky

Století, ve kterém tvořil: 1.pol. 19.stol.

Literární a kulturní zařazení: romantismus (rozvoj v 1.pol. 19.stol., vznik v Anglii, rozvoj lyrické (nedějové) poezie, lyrickoepické žánry, ale také román… ZNAKY: konflikt mezi vnitřním a vnějším (reálným) světem, pocit vnitřní rozervanosti hlavního hrdiny, který se vzpírá spol. konvencím). Realismus postupně sílí, začíná vytlačovat romantismus, který se ale stále prosazuje.

  • Děj:

Příběh začíná na dražbě majetku zesnulé kurtizány Markéty Gautierové, kde si autor zakoupil knihu Manon Lescaut. Díky tomu ho vyhledal Markétin bývalý milenec Armand Duval, který začal vyprávět jejich příběh. Armando se zamiloval do Markéty na první pohled, ta se za nějaký čas stala jeho metresou (vydržovanou milenkou) a jelikož se velice milovali, přestěhovali se na venkov a Markéta zanechala rušného života. Kvůli finanční tísni a radám Armandova otce však opustila Armanda a poté podlehla své plicní chorobě.

Témata, do kterých materiál patří