Adminsitrativní styl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
ČJ 29
ADMINISTRATIVNÍ STYL
•Označován jako jednací nebo úřední styl; je zaměřen na fakta a jejich sdělení, na ovlivnění a řízení činnosti adresáta; dříve řazen k odbornému, nyní jako samostatný styl.
•Adresátem bývá podnik, úřad, ústav, tj. ne jednotlivec.
•Znaky: písemné projevy, věcná výstižnost, snadné a rychlé zpracování, úplnost, věcná správnost, náročnost na dodržování norem obsahové i formální stránky; často předtištěné formuláře.
•Útvary: žádosti, objednávky, protokoly a zápisy, životopisy, odborné posudky, podnikové dopisy, hlášení, zprávy, oznámení, inzeráty, oběžníky, výkazy. Některé tyto útvary se používají i v jiných oblastech, např. v oblasti publicistické.
•Jazyk: užití ustálených slovních spojení a obratů, termínů, citově neutrálních jazykových prostředků; zdvořilý, vyjadřuje objektivní skutečnost.
•Obsahuje: oslovení, adresy, datum , věc, pozdrav, podpis.
•Útvary administrativního stylu:
•Žádost: slohový útvar, kde se autor obrací na instituci a o něco ji žádá. Uvádíme: vlevo nahoře adresáta; pod to věc – heslovitý předmět žádosti; text vyjadřuje a zdůvodňuje žádost větou; poděkování za kladné vyřízení; pozdrav; vpravo čitelný podpis s adresou; vlevo dolů datum.
•Životopis: věcné, stručné vystižení základních faktů průběhu života, které seznamuje adresáta s dosavadním životem autora životopisu, s jeho činností, znalostmi a zkušenostmi. Zpracovává se různými formami dle účelu.
•Drobné administrativní útvary: např. reklamace, stížnost, objednávka, nabídka, zpráva, oznámení, pozvánka, hlášení, výkaz. Uvádíme: vlevo nahoře adresu odesílatele; pod to adresu adresáta; pod to věc; text; vpravo podpis; vlevo datum.
•Úřední korespondence:
•Slouží k vzájemnému informování mezi podniky, institucemi, organizacemi, popř. mezi nimi a jednotlivci;
•je důležitý doklad, proto se eviduje, třídí a archivuje;
•každý úřední dopis je opatřen jednacím číslem, razítkem instituce a podpisem oprávněné osoby;
•instituce je povinna na každý dopis pisateli ve stanoveném čase odpovědět; •vyřizování vyžaduje znalost odborné problematiky, která je předmětem korespondence, stylizační schopnosti, znalost jazykové a státní normy;
•jazyk: neosobní, citově neutrální, zdvořilý;
•obsahuje: adresy, oslovení, datum, věc, vlastní text dopisu, pozdrav, podpis, popř. přílohy.