Poznámky 2. hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
PORADENSTVÍ
UŽŠÍ POJETÍ:
- odborná a specializovaná činnost
- zaměření: pomoc lidem v nesnázích krátkodobého i dlouhodobého charakteru
ŠIRŠÍ POJETÍ:
- aplikovaná teoretická disciplína
- zaměření: zkoumání lepších možností a podmínek pomoci lidem
- Poskytovatelé: státní instituce, neziskové organizace (NGO – non governmental org)
- Bezplatné či hrazené jen částečně
- Spolupráce odborníků z více oborů (např. psychologa, soc. pracovníka, fyzioterapeuta, kariérového poradce, atd.)
PORADENSTVÍ:
- psychologické - finanční
- speciální - zemědělské
- daňové - výživové
- environmentální - právní
- pedagogicko-psychologické
KOMPETENCE PORADCE
PROFESNÍ STANDARD PORADCE
Kompetenci chápeme jako způsobilost.
Vyjadřuje komplex znalostí, dovedností, postojů a zkušeností, které jsou cílovými kategoriemi profese poradce.
Jsou tedy rozvoje schopné (neustálý rozvoj a získávání dalších kompetencí), variabilní a flexibilní.
KOMPETENCE – STANDARD – KVALITA
Návyk (zautomatizovaná dovednost, získává se opakováním)
Existují 4 PILÍŘE kompetencí:
Znalosti a vědomosti (získává se čtením, poslechem)
Dovednosti (schopnost vědomost prakticky použít; získává se praxí, tréninkem)
Postoje (zvnitřnělý vztah k chování, morálce)
Zkušenost (je nesdělitelná, musí se odžít, získává se v praxi)
KOMPETENCE PORADCE:
Kompetence odborově profesní
Kompetence didaktická a psychodidaktická (předávání schopností, učit někoho)
Kompetence obecně poradenská
Kompetence diagnostická a intervenční (zjištění stavu, snaha vést klienta, aby něco udělal)
Kompetence sociální, psychosociální a komunikativní
Kompetence manažerská a normativní (poradce vede a řídí, zná legislativu)
Kompetence profesně a osobnostně kultivující (poradce by měl mít respekt, charisma, prestiž, umí něco nad rámec „nadstandard“)