Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Poznámky 2. hodina

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ II.

DRUHY UČENÍ

Geneticky naprogramované typy učení:

- habituace

- vtiskování

Jednoduché formy učení:

- podmiňování (klasické, instrumentální, operativní)

- učení vhledem

Specificky lidské formy učení:

- senzomotorické učení

- verbální učení

- pojmové učení

- učení řešením problému

- sociální učení

PODMIŇOVÁNÍ

=vytváření nových asociací (významů)

Klasické podmiňování (žárovka a pes, pavlov)

Operativní podmiňování (trestem, vynadáním)

Instrumentální podmiňování (kočka běhá v místě a omylem otevře klec, tudíž řeší ostatní situace podobně)

KLASICKÉ PODMIŇOVÁNÍ = vytváření nových asociací (významů) na základě časové posloupnosti

Představitel – I.P.Pavlov (spojení nepodmíněného (neutrálního) podnětu (světlo) s podmíněným podnětem (jídlo); výsledkem je vytvoření podmíněné reakce (slintání při rozsvícení žárovky)

Mechanismy učení – generalizace (rozšíření reakce na podobné podněty), diferenciace

J. Watson = experiment s Albertem (behaviorismus)

OPERATIVNÍ PODMIŇOVÁNÍ = vytváření nových asociací (významů) na základě následků; chování je ovlivněno následky (odměna, trest); podmínky aktivita a následek

Představitel – B.F.Skinner – principy zpevňování (kladné – záporné, ne/pravidelné)

INSTRUMENTÁLNÍ PODMIŇOVÁNÍ = vytváření nových asociací (významů) na základě dosažení očekávaného cíle; učení probíhá formou pokus – omyl

Představitel – E.L.Thorndike

Příklad – potkan v bazénku

Zákon efektu: pozitivní účinky chování vedoucí k uspokojení z úspěchu posilují spoj mezi podnětem a reakcí

Zákon cviku: spoje se zesilují opakováním, nečinností slábnou

Zákon pohotovosti: souvisí s motivací, připravenost k činnosti a potřeba činnosti podmiňuje snahu k dobrému výkonu

UČENÍ VHLEDEM = náhle porozumění vztahu figury a pozadí, prostředku a účelu, příčiny a důsledku, části a celku, apod.

- vhled je aktem náhlého řešení, provázený uvolněním napětí

- vhled je označován jako zážitek „aha“

Představitel – W. Köhler

SPECIFICKY LIDSKÉ FORMY UČENÍ

Na rozdíl od živočišných organismů, které se obvykle přizpůsobují prostředí a jeho změnám, u člověka dochází k přizpůsobení i společenským podmínkám a požadavkům (pasivní přizpůsobení) a zároveň k aktivnímu působení na společnost a přírodu (přizpůsobuje si).

- senzomotorické učení

- verbální učení

- pojmové učení

- učení řešením problému

- sociální učení

SENZOMOTORICKÉ UČENÍ = vypracování vizuálně motorické koordinace (motorické návyky, senzomotorické dovednosti); senzomotorické učení je založeno na cviku, tréninku, který je doprovázen a korigován verbálními pokyny, probíhá podle určitého plánu a důležitá je při něm zpětná vazba

FÁZE SENZOMOTORICKÉHO UČENÍ:

Témata, do kterých materiál patří