pedagogika celá
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Edukační realita
Základní pojmy pedagogiky
Výchova
činnost, která ve společnosti zajišťuje předávání „duchovního majetku“ z generace na generaci;
je hlavní složkou procesu socializace (= lidský jedinec se v průběhu života zespolečenšťuje);
záměrné působení na osobnost jedince s cílem dosáhnout změn v různých složkách osobnosti
výchova intencionální (přímá) – bezprostřední působení pedagoga na jedince
výchova funkcionální (nepřímá) – rozvoj osobnosti ovlivňován vhodně adaptovaným prostředím
Vzdělání = specifická edukace, která je obvykle dlouhodobá a institucionalizovaná, realizují ji profesionální edukátoři a je obvykle legislativně vymezena co do svého průběhu a produktu
Vzdělávání = proces záměrného a organizovaného osvojování poznatků, dovedností, postojů aj., typicky realizovaný prostřednictvím školního vyučování.
Edukační realita = úsek objektivní skutečnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy
Edukační proces = činnost lidí, při níž se nějaký subjekt učí a jiný subjekt mu toto učení zprostředkovává
Edukační prostředí = je dáno fyzikálními podmínkami, zúčastněnými subjekty a jejich psychosociálními vztahy, prostředí v němž probíhá edukační proces
Školní edukace = souhrnně pokrývá jak výchovu, tak vzdělávání v pojetí standardní pedagogické teorie
Edukační realita = je každá taková skutečnost (prostředí, situace, proces aj.), objektivně se vyskytující v lidské společnosti, v níž probíhají nějaké edukační procesy nebo jsou vyvíjeny, resp. fungují nějaké edukační konstrukty
Edukační procesy = jsou všechny činnosti lidí, při nichž dochází k učení na straně nějakého subjektu, jemuž je exponován nějakým jiným subjektem přímo nebo zprostředkovaně (textem, technickým zařízením aj.) určitý druh informace.
Příklady edukačních procesů - osvojování si mateřského jazyka,trénink sportovce pod vedením trenéra, školní výuka
edukační aktivity pro velké skupiny – kampaň proti kouření
Edukace = výchova a vzdělávání
Edukant = subjekt učení, vzdělávající se osoby v různých životních situacích; žák, student, zaměstnanec …
Edukátor = učitel, vzdělavatel, lektor, instruktor, vychovatel, konzultant = osoby, které nějakým způsobem vyučují, poučují, instruují jiné lidské subjekty.
Edukační konstrukty = jsou všechny teorie, modely, plány, scénáře, prognózy, zákony, předpisy a jiné teoretické výtvory, které nějakým způsobem určují či ovlivňují reálné edukační procesy.
Příklady edukačních konstruktů - učební osnovy, plány, normy, standardy, certifikáty, vysvědčení, učebnice, výukové filmy, PC programy i kuchařky, instrukce lékaře, výtvory pedagogické teorie = články, konference, monografie
Edukační prostředí = vytvářeno všemi fyzikálně-senzorickými elementy, jako je osvětlení, barva, zvuk, prostor, nábytek, které charakterizují místo, v němž se má žák učit.