Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie vychovy a vzdelavani

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (87.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Psychologie výchovy a vzdělávání

  • Předmětem pedagogické psychologie je člověk jakéhokoliv věku, který se nachází
    v pedagogicky navozených podmínkách

Vymezení pedagogické psychologie

  • Pedagogická psychologie zkoumá otázky výchovně vzdělávací praxe z psychologického hlediska

  • Psychologicky analyzuje průběh, podmínky a výsledky výchovy a vyučování

  • Sleduje žáky a výchovné pracovníky v jejich vzájemném vztahu a vzájemném působení.(Čáp, J., 1993)

Základní pojmy

  • Vývoj

  • Výchova

  • Učení

  • Vyučování

Vývoj

  • Vývoj je proces, ve kterém dochází v průběhu času ke změnám (u člověka tělesný a psychický vývoj – vzájemně spjaty)

  • Psychický vývoj je posloupnost změn v psychice, tělesný vývoj je posloupnost tělesných změn

  • Vývoj je determinován: vnějšími faktory: prostředím a výchovou

vnitřními faktory: dědičností a vrozeností

náhodnými a nepředpokládanými vlivy

Výchova

  • Výchova je proces záměrného ovlivňování osobnosti, který je komplexní (týká se více složek osobnosti) a celoživotní

  • Optimální výchova akceptuje osobnost vychovávaného, saturuje jeho potřeby, je cílevědomá, pokud možno jednotná, směřuje od výchovy k sebe výchově, od egocentrického zaměření k nostrickému (ego-já, nos-my).

Učení

  • Učení v nejširším slova smyslu je osvojování jakékoliv zkušenosti

  • Učení je opak vrozeného, dědičného

  • Základní funkcí učení je adaptace

  • Učení je relativně permanentní změna v chování a poznání jedince, která nastává vlivem zkušenosti

  • (do učení nepatří změny způsobené v důsledku zrání, růstu ani dočasné změny způsobené vlivem únavy, nemoci, hladu nebo vlivem drog)

Vyučování

  • Vyučování je řízení procesu učení žáků

  • Trendy: od znalostí ke kompetencím

od osobnosti k týmové práci

  • Učení nelze spojovat pouze se školou a vyučováním, je to celoživotní proces a znamená změnu v chování a prožívání člověka

  • Je to proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho ontogenetického vývoje

  • Naučené je opakem vrozeného, plní funkci přizpůsobování se organismu prostředí a jeho změnám, přizpůsobuje jedince společenským podmínkám a požadavkům

  • Člověk je v procesu učení aktivní a vybírá si podněty z prostředí. Učení je aktivní vyrovnání se člověka s přírodním a společenským prostředím a působí na všechny druhy psychických jevů

Druhy učení

  • senzomotorické učení

  • učení poznatkům

  • učení metodám řešení problémů

  • sociální učení

Opakování obecné psychologie

Faktory utvářející osobnost

Proces interiorizace

  • Je procesem, kdy se vnější determinanty „lámou“ přes vnitřní a dochází k jejich zvnitřnění

  • Je základem učení, získávání vědomostí, dovedností a návyků

1.Senzomotorické učení

  • rozvíjí senzomotorické schopnosti a vytvářejí se při něm senzomotorické dovednosti

  • rozvíjí se procesy názorného poznávání

Témata, do kterých materiál patří