Psychologie vychovy a vzdelavani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Předmětem pedagogické psychologie je člověk jakéhokoliv věku, který se nachází
v pedagogicky navozených podmínkách
Vymezení pedagogické psychologie
Pedagogická psychologie zkoumá otázky výchovně vzdělávací praxe z psychologického hlediska
Psychologicky analyzuje průběh, podmínky a výsledky výchovy a vyučování
Sleduje žáky a výchovné pracovníky v jejich vzájemném vztahu a vzájemném působení.(Čáp, J., 1993)
Základní pojmy
Vývoj
Výchova
Učení
Vyučování
Vývoj
Vývoj je proces, ve kterém dochází v průběhu času ke změnám (u člověka tělesný a psychický vývoj – vzájemně spjaty)
Psychický vývoj je posloupnost změn v psychice, tělesný vývoj je posloupnost tělesných změn
Vývoj je determinován: vnějšími faktory: prostředím a výchovou
vnitřními faktory: dědičností a vrozeností
náhodnými a nepředpokládanými vlivy
Výchova
Výchova je proces záměrného ovlivňování osobnosti, který je komplexní (týká se více složek osobnosti) a celoživotní
Optimální výchova akceptuje osobnost vychovávaného, saturuje jeho potřeby, je cílevědomá, pokud možno jednotná, směřuje od výchovy k sebe výchově, od egocentrického zaměření k nostrickému (ego-já, nos-my).
Učení
Učení v nejširším slova smyslu je osvojování jakékoliv zkušenosti
Učení je opak vrozeného, dědičného
Základní funkcí učení je adaptace
Učení je relativně permanentní změna v chování a poznání jedince, která nastává vlivem zkušenosti
(do učení nepatří změny způsobené v důsledku zrání, růstu ani dočasné změny způsobené vlivem únavy, nemoci, hladu nebo vlivem drog)
Vyučování
Vyučování je řízení procesu učení žáků
Trendy: od znalostí ke kompetencím
od osobnosti k týmové práci
Učení nelze spojovat pouze se školou a vyučováním, je to celoživotní proces a znamená změnu v chování a prožívání člověka
Je to proces získávání zkušeností a utváření jedince v průběhu jeho ontogenetického vývoje
Naučené je opakem vrozeného, plní funkci přizpůsobování se organismu prostředí a jeho změnám, přizpůsobuje jedince společenským podmínkám a požadavkům
Člověk je v procesu učení aktivní a vybírá si podněty z prostředí. Učení je aktivní vyrovnání se člověka s přírodním a společenským prostředím a působí na všechny druhy psychických jevů
Druhy učení
senzomotorické učení
učení poznatkům
učení metodám řešení problémů
sociální učení
Opakování obecné psychologie
Faktory utvářející osobnost
Proces interiorizace
Je procesem, kdy se vnější determinanty „lámou“ přes vnitřní a dochází k jejich zvnitřnění
Je základem učení, získávání vědomostí, dovedností a návyků
1.Senzomotorické učení
rozvíjí senzomotorické schopnosti a vytvářejí se při něm senzomotorické dovednosti
rozvíjí se procesy názorného poznávání