Umění zářící z obrazovky - esej
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Masarykova univerzita
Filozofická fakulta
Chorvatský jazyk a literatura
Jakub Večeřa
Umění zářící (z) obrazovky
(esej)
IM010 Média a jejich praxe
29. 12. 2015
Vymezení pojmu „média“
Pojem „média“ je jedním z nejužívanějších v dnešní společnosti. Nejčastěji se s tímto pojmem setkáváme v souvislosti s rozhlasem, televizí a tiskem, popřípadě s médii, jejichž úlohou je přenos dat – ta jsou označována jako „nová média“.
Latinský původ slova „médium“ znamená prostředníka či zprostředkujícího činitele, což dokazuje, že tento termín má mnohem širší význam, díky čemuž je uplatňován v mnoha dalších oborech, kterými jsou například chemie, fyzika a teorie sociální komunikace. „A právě obory, které se věnují různým projevům mezilidské, sociální komunikace, označují pojmem médium/média to, co zprostředkovává někomu nějaké sdělení, tedy médium komunikační.“1
Komunikační modely
Jak již vyplývá z výše uvedeného, podstatou samotných médií je zprostředkování neboli mediace. Na proces mediální komunikace můžeme nahlížet pomocí dvou modelů - přenosového a kulturálního.
Přenosový model komunikace uskutečňuje proces typický pro klasickou představu o komunikaci. „Podstatou tohoto pohledu na komunikaci je přenos sdělení (čili významu) od zdroje k příjemci, […]“2
O kulturálním modelu hovoříme, pokud na komunikaci nahlížíme z hlediska vytváření společné kultury, která je budována vzájemnou nabídkou různých sdělení, díky které jsme součástí této kultury. Pojem kultura je tím pádem pro tento komunikační model klíčový. O výklad tohoto termínu se ve spojitosti s médii nejvýznamněji zasloužil Raymond Williams, literární vědec původem z Británie, podle nějž „nejstarší význam slova kultura v sobě zahrnuje dvě rozdílné představy: na jedné straně kultura představuje to, co se uctívá, na druhé straně odkazuje k zemědělství a procesu kultivace, tedy k řízení procesu přirozeného růstu.“3 Tento významný výklad Raymonda Williamse tak potvrzuje, že média zajišťují komunikaci ve veřejné sféře, a navíc tímto procesem podněcují rozvoj kultury.
Obrazová analýza médií
Velmi důležitou součástí vědeckého života společnosti je vývoj výzkumu médií. Mezi základní metody používané při výzkumu médií patří obsahová a obrazová analýza. Zatímco obsahovou analýzou získáme například informaci, jaké množství (kolik procent) z celkového obsahu zaujímá určité téma (v případě televizního pořadu může jít například o množství násilných scén), analýza obrazová spočívá v rozboru konkrétních prvků určitého zkoumaného obrazu, v tomto případě může jít jak o filmové záběry a sekvenci z televizního pořadu, tak i o určitá reklamní sdělení, nebo také fotografie umístěné v tisku. Jak již z názvu vyplývá, analýza je aplikována při existenci obrazu.