Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Mari Boine - esej

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Masarykova univerzita

Filozofická fakulta

Chorvatský jazyk a literatura

Jakub Večeřa

Mari Boine

Sámové

30. 10. 2015

UČO: 438772

Život

Mari Boine je významná umělkyně norsko-sámského původu. Narodila se v roce 1956 na severu Norska v oblasti, která je srdcem původního národa Sámů. Je považována za nejznámější představitelku sámské kultury a jednu z nejvýznamnějších osobností sámského původu vůbec. Mari Boine vyrůstala v době, kdy bylo těžké si sámskou identitu uvědomit, jelikož se ve školách učilo, že je kultura Sámů zapomenutá a nemá již žádnou cenu, sama tak zažila období diskriminace Sámů. Hudbě se začala věnovat v 16 letech a zpočátku se nechtěla živit jako umělkyně, zpěv brala pouze jako prostředek k uvědomění si svého vlastního původu. Vystudovala střední pedagogickou školu a na konci 70. let se svým zpěvem poprvé vystoupila na veřejnosti. Její první vystoupení vzbudilo vlnu rozruchu a odporu, zanedlouho se však stala významnou představitelkou tradic sámského národa a reprezentantkou sámské hudby. Proslavila se tím, že tradiční formu sámské hudby, tzv. joik, spojila s rockovými a jazzovými prvky. Díky hudebním nahrávkám Mari Boine hudba Sámů v 90. letech získala respekt po celém světě a svou tvorbou spustila velký zájem o kulturu laponského národa. V roce 1994 byla dokonce požádána, aby vystoupila na Zimních olympijských hrách v Lillehammeru, nabídku ovšem odmítla, jelikož ji považovala za pokus ukázat světu, že v Norsku nedochází k utlačování menšin.

Tvorba

Hudba této významné umělkyně spojuje již zmiňovaný joik nejen s rockem a jazzem, ale i s taneční elektronikou, křesťanskými chorály a básnictvím zrozeným ze zoufalství, hněvu a životní radosti. Podstatná je pro zpěvačku i improvizace a inspirace přírodou. Ve svém díle odráží skutečnost, že člověk je součástí přírody, a ne jejím vládcem. Svou tvorbou se řadí do kategorie „world-music“ a dlouhodobě spolupracuje s dalšími hudebníky, mezi které se řadí například peruánský umělec Carlos Zamata Quispe hrající na kytary charango a chillador nebo vzdušné flétny. Typickým prvkem v hudbě Mari Boine je totiž i užití nástrojů jiných kultur, sama používá africký buben djembé. Tím, že ve svém zpěvu navazuje na silnou duchovní složku kultury sámského národa, bývá označována jako šamanka.

Jedny z prvních děl zpěvačky tematicky vycházejí z protestů a utlačování a zapomenutých tradic. Zlom je zaznamenán díky její druhé desce s názvem Gula Gula (Naslouchej hlasům Pramatky) z roku 1989, ve které se přihlašuje k animistickému vidění světa, kdy je každá věc brána tak, že má duši. Mezi její další významná alba patří například Eallin z roku 1996, Idjagieđas (V rukou noci) z roku 2006 a další.
Svoji hudbu předvedla i v České republice – poprvé v roce 1996 v pražském Paláci Akropolis, podruhé v roce 2007.

Témata, do kterých materiál patří