Metodický list - Určování nerostů a hornin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
METODICKÝ LIST
Téma hodiny: Určování nerostů a hornin
Vypracoval: Daniel Sikora (UČO: 430115)
Pro třídu: 9. ročník
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematické celky – Neživá příroda, Praktické poznávání přírody
Výchovně vzdělávací cíle:
1. Žák použije své znalosti o zástupcích nerostů a hornin, především z hodin přírodopisu, při jejich určování.
2. Žák dohledá potřebné informace ze svého školního sešitu nebo z učebnice přírodopisu o vybraných zástupcích nerostů a hornin k jejich určení.
3. Žák určí vybrané vzorky 3 nerostů (například z těchto 10: síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec) a 3 hornin (například z těchto 10: žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula) na základně svých již získaných znalostí nebo pomocí dohledání potřebných informací ze svého školního sešitu nebo z učebnice přírodopisu.
4. Žák popíše charakteristické znaky vybraných vzorků 3 nerostů a 3 hornin na základě svého vizuálního
pozorování, případně i za pomocí vyhledaných informací ze svého školního sešitu nebo z učebnice
přírodopisu.
Rozvíjené kompetence a dovednosti:
kompetence k učení – žák vyhledává a třídí informace, operuje s obecně užívanými termíny, získané výsledky porovná
kompetence k řešení problémů – žák rozvíjí schopnosti k řešení zadaných úkolů, ověřuje prakticky správnost řešení problémů
kompetence komunikační – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, žák v případě nejasností požádá o radu učitele
kompetence sociální a personální – žák spolupracuje se spolužáky ve skupině
kompetence pracovní – žák rozvíjí svoji schopnost pracovat s materiálem a pomůckami podle uvedených pokynů
dovednosti intelektuální: slovní komunikace, aplikace teoretických poznatků do praxe, určování přírodnin na základně svých již získaných znalostí nebo pomocí dohledání potřebných informací ze svého školního sešitu nebo z učebnice, interpretace výsledků práce, popis charakteristických znaků pozorovaných objektů (přírodnin), porovnání pozorovaných objektů (přírodnin) mezi sebou
dovednosti senzomotorické: pozorování objektů (přírodnin), zakreslení a zápis zjištěných poznatků
Časová dotace: 45 min.
Pojmy
nové (nově vytvářené):
opěrné: nerost, síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec, barva, lesk, tvar, třída nerostů, hornina, žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula, velikost, uspořádání zrn, skupina horniny podle způsobu vzniku
rozšiřující:
Materiál a pomůcky:
tři vzorky nerostů (vybrané například z těchto: síra, galenit, pyrit, halit, křemen, kalcit, sádrovec, olivín, slída, živec) označené N1, N2 a N3, tři vzorky hornin (vybrané například z těchto: žula, gabro, ryolit, čedič, slepenec, pískovec, vápenec, fylit, svor, rula) označené H1, H2 a H3, školní sešity žáků s vlastními poznámkami, učebnice přírodopisu (Matyášek a Hrubý, 2012)