(2) 3. a 4. Příprava na hodinu - Zemětřesení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: ZEMĚTŘESENÍ
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 9. B a 9. A
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální
Prostředky výuky: počítač, promítací plátno a promítačka, ppt prezentace, struktura zápisu pro žáky k prezentaci,
učebnice Přírodopis 9 (Švecová a kol., 2007), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Neživá příroda
-
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)
A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co obnáší pojem zemětřesení.
2. Žák zakreslí a popíše schéma vzniku a šíření zemětřesení.
3. Žák porovná Richterovu a Mercalliho stupnici.
4. Žák rozliší a vysvětlí typy zemětřesení podle vzniku, včetně tsunami a pouze rozliší typy zemětřesení podle hloubky ohniska.
5. Žák uvede alespoň 3 příklady oblastí ohrožených zemětřesením ve světě a alespoň 3 příklady různého druhu v ČR.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): zemětřesení, ohnisko, hypocentrum, epicentrum, velikost a intenzita zemětřesení, seismograf,
seismogram, Richterova a Mercalliho stupnice, magnitudo, zemětřesení tektonická, vulkanická
a řítivá, mělká, středně hluboká a hluboká, tsunami
opěrné: pohyb, otřes, zemská kůra, zemský povrch, litosférické desky, energie, následky škody, přístroje, vlny
rozšiřující: zlomy, pukliny, jeskyně, sesuvy
2. Dovednosti
senzomotorické: zakreslení a popsání schématu vzniku a šíření zemětřesení
intelektuální: vymezení pojmu zemětřesení, zacházení s pojmy ohnisko, hypocentrum, epicentrum, velikost a intenzita zemětřesení,
magnitudo, seismogram, seismograf, Richterova a Mercalliho stupnice, zemětřesení tektonická, vulkanická a řítivá,
tsunami; slovní popsání vzniku, šíření a měření zemětřesení; srovnání velikosti a intenzity zemětřesení, Richterovy
a Mercalliho stupnice; klasifikování typů zemětřesení
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: syntéza – zakreslení a popis schématu vzniku a šíření zemětřesení,
srovnávání – velikost a intenzita zemětřesení, Richterova a Mercalliho stupnice; klasifikace – typy zemětřesení,
analogie – šíření zemětřesných vln od hypocentra jako šíření vln na vodní hladině při hození kamene do vody
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (zmínka o existenci projevů neživé přírody) – přírodopis (rozvoj poznatků o procesech neživé přírody)