Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(2) 3. a 4. Příprava na hodinu - Zemětřesení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (33.75 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: ZEMĚTŘESENÍ

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídy: 9. B a 9. A

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 2 · 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální

Prostředky výuky: počítač, promítací plátno a promítačka, ppt prezentace, struktura zápisu pro žáky k prezentaci,

učebnice Přírodopis 9 (Švecová a kol., 2007), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Neživá příroda

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Lidské aktivity a problémy životního prostředí – změny v krajině)

A) VVC: 1. Žák vlastními slovy vysvětlí, co obnáší pojem zemětřesení.

2. Žák zakreslí a popíše schéma vzniku a šíření zemětřesení.

3. Žák porovná Richterovu a Mercalliho stupnici.

4. Žák rozliší a vysvětlí typy zemětřesení podle vzniku, včetně tsunami a pouze rozliší typy zemětřesení podle hloubky ohniska.

5. Žák uvede alespoň 3 příklady oblastí ohrožených zemětřesením ve světě a alespoň 3 příklady různého druhu v ČR.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): zemětřesení, ohnisko, hypocentrum, epicentrum, velikost a intenzita zemětřesení, seismograf,

seismogram, Richterova a Mercalliho stupnice, magnitudo, zemětřesení tektonická, vulkanická

a řítivá, mělká, středně hluboká a hluboká, tsunami

opěrné: pohyb, otřes, zemská kůra, zemský povrch, litosférické desky, energie, následky škody, přístroje, vlny

rozšiřující: zlomy, pukliny, jeskyně, sesuvy

2. Dovednosti

senzomotorické: zakreslení a popsání schématu vzniku a šíření zemětřesení

intelektuální: vymezení pojmu zemětřesení, zacházení s pojmy ohnisko, hypocentrum, epicentrum, velikost a intenzita zemětřesení,

magnitudo, seismogram, seismograf, Richterova a Mercalliho stupnice, zemětřesení tektonická, vulkanická a řítivá,

tsunami; slovní popsání vzniku, šíření a měření zemětřesení; srovnání velikosti a intenzity zemětřesení, Richterovy

a Mercalliho stupnice; klasifikování typů zemětřesení

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: syntéza – zakreslení a popis schématu vzniku a šíření zemětřesení,

srovnávání – velikost a intenzita zemětřesení, Richterova a Mercalliho stupnice; klasifikace – typy zemětřesení,

analogie – šíření zemětřesných vln od hypocentra jako šíření vln na vodní hladině při hození kamene do vody

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (zmínka o existenci projevů neživé přírody) – přírodopis (rozvoj poznatků o procesech neživé přírody)

Témata, do kterých materiál patří