3. Záznam z hospitace - Ptáci - motivační hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Záznamový arch o průběhu vyučovací hodiny:
I. Informativní část:
Škola: ZŠ a MŠ Písek, Písek 184, příspěvková organizace (okres F-M) Učitel: Mgr. Tomáš Minks Třída: 7. B Předmět: Přírodopis Počet žáků: 17 Datum hospitace: 22. 11. 2017 Tématický celek: Biologie živočichů Téma vyučovací hodiny: Ptáci – motivační hodina Jméno pozorovatele: Daniel Sikora Obor studia: Učitelství matematiky pro ZŠ a Učitelství přírodopisu pro ZŠII. Přípravná část:
papíry k písemce – poznávačka (praktické zkoušení – poznávání podle fotografií, obrázků), počítač, interaktivní tabule a projektor, ppt prezentace, vycpaniny (dermoplastické preparáty) ptáků (vrána obecná šedá, havran polní, káně lesní, strakapoud velký, straka obecná, špaček obecný), papíry k motivační poznávačce (poznávání podle vycpanin), tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby
III. Realizační část:
1. úvod 3 min
2. diagnóza 5 min
3. motivace 36,5 min
4. závěr 0,5 min
Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředkyPoznámky
(forma výuky, kázeňská opatření apod.)
3 min úvod• přivítání se s žáky
• organizační záležitosti k poznávačce na začátku této hodiny na obojživelníky a plazy - sděluje, ať si nachystají propisku
- rozesazuje žáky: Takhle nemůžete sedět.
• zápis do třídní knihy
• stojí u lavic
• poslouchají, chystají si psací potřeby, jdou dozadu k interaktivní tabuli, sedají si na zem nebo mají s sebou židli; - rozesazují se
• – | | –, komunikují s učitelem
• rozhovor úvodní • třídní kniha • hromadná – frontální5 min
36,5 min
10 min
diagnóza
motivace
• rozdává papíry a sděluje, že píší poznávačku na obojživelníky a plazy
- pouští ppt prezentaci s fotografiemi a obrázky - žáci mají uvést rodové jm., příp. i druhový přívl. zástupce (řekne kdy)
- ujišťuje se, zda jsou podepsaní
• nechává čas k vypracování správného seznamu názvů zástupců z poznávačky podle ppt prezentace, chodí po třídě
- některé snímky vrací v prezentaci zpět
• odebírá vypracované seznamy
• žádá 3 žáky, aby mu pomohli z kabinetu přinést vycpaniny ptáků; poté, aby 1 žákyně rozdala papírky; ostatním žákům říká, že se něco přinese, nikdo ale nebude říkat, co to je
- odešel se 3 žáky na chvíli (asi na 2 min) ze třídy
• přináší s žáky vycpaniny ptáků a sděluje: začínáme ptáky, budou na tématu 2 měsíce
- bude soutěž na jedničky (známky 1) - bude vycpaniny ptáků postupně ukazovat, kdo bude vědět jméno ptáka, zapíše ho na papírek, aby nikdo neopisoval, nejlepší dostane 1
• postupně předvádí pomocí vycpanin jednotlivé zástupce ptáků, říká k nim znaky, charakteristiky kde žije (u nás u domu, na poli, v lese apod.)
• vyzývá, ať si se sousedem prohodí papíry, vezmou si jinou barvu; sděluje správná jména ptáků, příp. k nim něco dodává