(4) 7. Příprava na hodinu - Hlodavci, zajícovci
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: HLODAVCI, ZAJÍCOVCI
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídu: 8. A
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce
Prostředky výuky: učebnice a pracovní sešity Přírodopis 8 (Vaněčková a kol., 2006), počítač, promítací plátno
a promítačka, ppt prezentace, tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie živočichů
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Lidské aktivity a problémy životního prostředí)
A) VVC: 1. Žák charakterizuje společné znaky hlodavců.
2. Žák identifikuje ve výčtu zástupců savců zástupce hlodavců probírané v hodině a ty charakterizuje.
3. Žák charakterizuje společné znaky zajícovců.
4. Žák rozliší znaky zajíce a králíka a charakterizuje je.
5. Žák porovná znaky hlodavců a zajícovců.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): hlodavé zuby (hlodáky), deratizace, ploskochodci
opěrné: predátor, řezáky, špičáky, čich a sluch, uši, přední a zadní končetiny, obratnost, nory, býložravci, všežravci, srst,
ocas, chodidla, mládě, noční tvor, zimní spánek, lov, chráněný, kriticky ohrožený, samotářský a společenský druh
rozšiřující: lícní torby, bobří hráze
2. Dovednosti
senzomotorické:
intelektuální: klasifikování savců, vymezení pojmů hlodavci a zajícovci, zacházejí především s pojmy hlodavé zuby (hlodáky),
řezáky, přední končetiny, čich, sluch, zrak, srst, mláďata, deratizace, samotářský a společenský druh; popsání
znaků hlodavců a zajícovců; srovnání znaků mezi králíkem a zajícem, mezi hlodavci a zajícovci
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: klasifikace – základní rozdělení savců do (pod)skupin, konkretizace – charakteristické znaky hlodavců, zajícovců;
syntéza – spojení příslušných charakteristických znaků k obrázku králíka nebo zajíce,
srovnávání – králík a zajíc, hlodavci a zajícovci
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích savců) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích savců)
horizontální: Př – Z (lokality výskytu hlodavců, zajícovců)
Př – VkZ (přenos infekcí potkany, krysami a myšmi)
Př – ČJ (cizí slova – predátor, deratizace, torby)
Př – M (poměr délek ocasu a těla)
6. Praktický dopad: které hlodavce a zajícovce lze chovat a jak; jak se vyvarovat škůdcům, nemocem přenášených především
potkany, krysami a myšmi, jakými způsoby a prostředky hubit přemnožené a nežádané hlodavce