Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




(4) 7. Příprava na hodinu - Hlodavci, zajícovci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.53 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu

Téma hodiny: HLODAVCI, ZAJÍCOVCI

Vypracoval: Daniel Sikora

Pro třídu: 8. A

Místo realizace: učebna

Časová dotace: 45 min

Forma výuky

normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce

Prostředky výuky: učebnice a pracovní sešity Přírodopis 8 (Vaněčková a kol., 2006), počítač, promítací plátno

a promítačka, ppt prezentace, tabule s křídou, sešity žáků, psací potřeby

Další informace (dle formy např. velikost skupin):

Zařazení do výuky dle RVP

  1. Vzdělávací oblast – Člověk a příroda

  2. Vzdělávací obor – Přírodopis

  3. Tematický celek – Biologie živočichů

  4. Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Lidské aktivity a problémy životního prostředí)

A) VVC: 1. Žák charakterizuje společné znaky hlodavců.

2. Žák identifikuje ve výčtu zástupců savců zástupce hlodavců probírané v hodině a ty charakterizuje.

3. Žák charakterizuje společné znaky zajícovců.

4. Žák rozliší znaky zajíce a králíka a charakterizuje je.

5. Žák porovná znaky hlodavců a zajícovců.

B) Analýza učiva

1. Pojmy nové (nově vytvářené): hlodavé zuby (hlodáky), deratizace, ploskochodci

opěrné: predátor, řezáky, špičáky, čich a sluch, uši, přední a zadní končetiny, obratnost, nory, býložravci, všežravci, srst,

ocas, chodidla, mládě, noční tvor, zimní spánek, lov, chráněný, kriticky ohrožený, samotářský a společenský druh

rozšiřující: lícní torby, bobří hráze

2. Dovednosti

senzomotorické:

intelektuální: klasifikování savců, vymezení pojmů hlodavci a zajícovci, zacházejí především s pojmy hlodavé zuby (hlodáky),

řezáky, přední končetiny, čich, sluch, zrak, srst, mláďata, deratizace, samotářský a společenský druh; popsání

znaků hlodavců a zajícovců; srovnání znaků mezi králíkem a zajícem, mezi hlodavci a zajícovci

3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo

4. Myšlenkové operace: klasifikace – základní rozdělení savců do (pod)skupin, konkretizace – charakteristické znaky hlodavců, zajícovců;

syntéza – spojení příslušných charakteristických znaků k obrázku králíka nebo zajíce,

srovnávání – králík a zajíc, hlodavci a zajícovci

5. Mezipředmětové vztahy

vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích savců) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích savců)

horizontální: Př – Z (lokality výskytu hlodavců, zajícovců)

Př – VkZ (přenos infekcí potkany, krysami a myšmi)

Př – ČJ (cizí slova – predátor, deratizace, torby)

Př – M (poměr délek ocasu a těla)

6. Praktický dopad: které hlodavce a zajícovce lze chovat a jak; jak se vyvarovat škůdcům, nemocem přenášených především

potkany, krysami a myšmi, jakými způsoby a prostředky hubit přemnožené a nežádané hlodavce

Témata, do kterých materiál patří