(6) 10. a 11. Příprava na hodinu - Houby - zástupci hub s plodnicí
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Strukturace přípravy na hodinu přírodopisu
Téma hodiny: HOUBY – ZÁSTUPCI HUB S PLODNICÍ
Vypracoval: Daniel Sikora
Pro třídy: 6. A a 6. B
Místo realizace: učebna
Časová dotace: 2 · 45 min
Forma výuky
normativní hledisko: hodina základního typu sociální hledisko: hromadná – frontální, samostatná práce
Prostředky výuky: tabule s křídou, učebnice a pracovní sešity Přírodopis 6 (Čabradová a kol. 2011), počítač, promítací
plátno a promítačka, ppt prezentace, sešity žáků, psací potřeby
Další informace (dle formy např. velikost skupin):
Zařazení do výuky dle RVP
Vzdělávací oblast – Člověk a příroda
Vzdělávací obor – Přírodopis
Tematický celek – Biologie hub
Průřezové téma – Environmentální vzdělávání (Základní podmínky života – ekosystémy - biodiverzita)
A) VVC: 1. Žák vyjmenuje alespoň 3 zástupce hub jedovatých, 1 zástupce nejedlé houby a alespoň 6 zástupců různého rodu hub jedlých.
2. Žák použije morfologické znaky k popisu vybraných zástupců hub s plodnicí.
3. Žák pozná podle obrázků z prezentace vybrané zástupce hub s plodnicí.
4. Žák rozdělí podle obrázků z prezentace vybrané zástupce hub s plodnicí na jedovaté, nejedlé a jedlé.
5. Žák vlastními slovy rozliší hlavní znaky u často zaměnitelných hub, především houby jedovaté a jedlé, ale také hub jedlých.
B) Analýza učiva
1. Pojmy nové (nově vytvářené): zástupci hub jedovatých, zástupce houby nejedlé, zástupci hub jedlých, jedovatost
a (jen) odporná chuť, poživatelnost hub po tepelné úpravě, chutná houba za syrova
opěrné: klobouk, třeň, pochva, prsten, lupeny a rourky, výtrusy
rozšiřující: kalich smrti, teřich
2. Dovednosti
senzomotorické: provádění zprostředkovaného pozorování zástupců hub s plodnicí podle obrázků z prezentace
intelektuální: zacházení především s pojmy jedovatá, nejedlá a jedlá houba, klobouk, třeň, pochva, prsten, lupeny a rourky, výtrusy; plánování
pozorování zástupců hub s plodnicí; popisování charakteristických znaků zástupců hub s plodnicí; srovnávání znaků hub jedovatých,
nejedlých a jedlých, srovnání hlavních znaků u často zaměnitelných hub; klasifikování hub s plodnicí na jedovaté, nejedlé a jedlé
3. Návyky: důstojné jednání – pozdravit, omluvit se, poprosit; neskákat nikomu do řeči, hlásit se o slovo
4. Myšlenkové operace: srovnávání – znaky hub jedovatých, nejedlých a jedlých, hlavní znaky u často zaměnitelných hub;
klasifikace – rozdělení hub s plodnicí na jedovaté, nejedlé a jedlé
5. Mezipředmětové vztahy
vertikální: prvouka, přírodověda (základní poznatky o zástupcích hub) – přírodopis (rozvoj poznatků o zástupcích hub)
horizontální: Př – F (optické vlastnosti plodnic hub – barva, lesk; další fyzikální vlastnosti – pevnost a soudržnost, vlhkost, slizkost)
Př – VkZ (prevence před otravou houbami, zásady první pomoci při otravě houbami)