Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Pedagogika jako vědní obor

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.88 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Pedagogika jako vědní obor (předmět jejího zkoumání, prameny poznatků, pedagogické disciplíny a jejich zaměření, aktuální problémy pedagogiky).

Pedagogika jako vědecká disciplína

Termín pedagogika

Termín pochází z antického Řecka, kde byl slovem paidagógos označován otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Tento výraz se přesunul do antické latiny - jakožto paedagogus s posunutým významem otrok → učitel, vychovatel. V české pedagogice se užívá výrazu pedagog - člověk, který se věnuje výchově profesionálně a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci

- přesný význam slova - pais=dítě, aigen=vésti

- základy tomuto oboru jako systematické vědě o výchově mládeže i dospělých položil svými pedagogickými spisy Jan Amos Komenský a v průběhu 19. a 20 století se rozvíjela a vznikla řada vědních oborů.

- do pol. 19. st. součástí filozofie, od pol. 19. st. pojem a samostatný obor „pedagogika“ (Herbart, Lindner) – společenský a technický pokrok

- přelom 19/20 st. – rozrůznění pedg. směrů

- je úzce spojena s ostatními vědními obory, zejména s vědami přírodními, společenskými i technickými

Definice pojmu pedagogika

- přesná definice není k dispozici, protože pedagogika je chápána jako věda s širokým spektrem zájmů a obrovským polem působnosti, definice se odlišují dle autora.

1a) Věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou v nejrůznějších sférách života a společnosti. Není tedy vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích a na populaci dětí a mládeže. V zahraničí se ve významu „pedagogika“ často užívá termín „pedagogická věda.“

1b) Obor vzdělávání na pedagogických fakultách a jiných fakultách připravujících učitele, respektive předmět v rámci tohoto studia (PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník)

2) Pedagogika je věda o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i dospělých (JŮVA, V. Úvod do pedagogiky)

Základní charakter pedagogiky:

Pedagogika je věda o edukaci, tedy o výchově a vzdělávání. Jako věda zahrnuje teorii i praxi. Má charakter normativní, explorativní a explanativní.

- normativní charakter - pedagogika stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci

- explorativní charakter - pedagogika zkoumá, je založena na poznatcích získaných z výzkumu

- explanativní charakter - pedagogika zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality

Pedagogika má svůj předmět bádání, význam a úkoly, obsahovou strukturu , účel a poslání, výzkum a jeho metody. Má-li být vědou, musí se opírat o výzkum.

Předmět pedagogiky:

Je zaměřena na určitou oblast lidského poznání, kterou zkoumá. Předmětem pedagogiky je vzdělávání a výchova. Je to vědní obor, který zahrnuje teorii i výzkum v oblasti výchovy a vzdělávání.

Témata, do kterých materiál patří