10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
10. Obsah, prostředky a podmínky výchovy v procesu rozvoje osobnosti. Globální výchova jako integrující přístup k utváření osobnosti.
Průřezová témata v RVP a jejich implementace do školního kurikula.
Obsah, prostředky a podmínky výchovy v procesu rozvoje osobnosti.
Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji.
Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.
Výchova v širším slova smyslu zahrnuje jak složku vzdělávací, tak výchovnou.
Výchova v užším slova smyslu bývá chápána jako vytváření osobnostních kvalit člověka.
Při školní výuce nemůže docházet jen k osvojování vědomostí a dovedností, musí také směřovat k utváření žákovy osobnosti, zájmů atd
Cíle výchovy
Cíl chápeme jako ideální představu předpokládaných výsledků, jichž má být ve výchově dosaženo.
Cíle výchovy se mění s vývojem společnosti, aktualizují se.
Jednotlivé pedagogické koncepce jsou nejednotné v oblasti cílů výchovy.
Z výchovných cílů vyplývají obsah, prostředky, principy, metody a formy výchovy.
Výchovného cíle dosahujeme soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu › cíl tedy musí být neustále srovnáván s realitou.
Cíle jsou konkretizovány v obsahu výchovy (učební plány, učební osnovy a učebnice)
Vzdělávací obsahy – obsah teoretické a praktické výuky, obsah výchovy mimo vyučování, sebevzdělávací programy
Prostředky výchovy
Výchova se uskutečňuje za pomoci různých a rozmanitých prostředků působících jak intencionálně (přímo, záměrně), tak funkcionálně (nepřímo, pro vychovávaného jedince bezděčně.
Výchovné prostředky chápeme jako jeden z činitelů výchovně-vzdělávacího procesu, zprostředkující působení pedagoga na výchovný objekt.
Každý z autorů pojímá prostředky odlišně, lze však nalézt i podobnosti
Dělení výchovných prostředků dle STOJANA
materiální – vše co po stránce materiální a technické pomáhá realizovat výchovné cíle – patří sem: lidé (jako výchovní činitelé), výukové pomůcky, didaktická technika; výchovné situace, budovy, prostory, učebny, dílny, laboratoře, knihovny, materiální a technické vybavení školy, pomůcky, nástroje, nářadí, didaktická technika, vyučovací pomůcky
nemateriální – organizační formy výchovy a způsoby práce v těchto formách –
patří sem: formy výchovy, organizační formy vzdělávání, výchovné metody, pedagogické principy (zásady); organizační formy, metody práce, vyučování, hra, práce, pedagogicky adaptované prostředí, umění