Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




10. Výchova v procesu rozvoje osobnosti, průřezová témata

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (75.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

10. Obsah, prostředky a podmínky výchovy v procesu rozvoje osobnosti. Globální výchova jako integrující přístup k utváření osobnosti.
Průřezová témata v RVP a jejich implementace do školního kurikula.

Obsah, prostředky a podmínky výchovy v procesu rozvoje osobnosti.

Výchova je proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji.

Z moderního hlediska je výchova především procesem záměrného a cílevědomého vytváření a ovlivňování podmínek umožňujících optimální rozvoj každého jedince v souladu s individuálními dispozicemi a stimulujících jeho vlastní snahu stát se autentickou, vnitřně integrovanou a socializovanou osobností.

Výchova v širším slova smyslu zahrnuje jak složku vzdělávací, tak výchovnou.

Výchova v užším slova smyslu bývá chápána jako vytváření osobnostních kvalit člověka.

Při školní výuce nemůže docházet jen k osvojování vědomostí a dovedností, musí také směřovat k utváření žákovy osobnosti, zájmů atd

Cíle výchovy

Cíl chápeme jako ideální představu předpokládaných výsledků, jichž má být ve výchově dosaženo.

Cíle výchovy se mění s vývojem společnosti, aktualizují se.

Jednotlivé pedagogické koncepce jsou nejednotné v oblasti cílů výchovy.

Z výchovných cílů vyplývají obsah, prostředky, principy, metody a formy výchovy.

Výchovného cíle dosahujeme soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu › cíl tedy musí být neustále srovnáván s realitou.

Cíle jsou konkretizovány v obsahu výchovy (učební plány, učební osnovy a učebnice)

Vzdělávací obsahy – obsah teoretické a praktické výuky, obsah výchovy mimo vyučování, sebevzdělávací programy

Prostředky výchovy

Výchova se uskutečňuje za pomoci různých a rozmanitých prostředků působících jak intencionálně (přímo, záměrně), tak funkcionálně (nepřímo, pro vychovávaného jedince bezděčně.

Výchovné prostředky chápeme jako jeden z činitelů výchovně-vzdělávacího procesu, zprostředkující působení pedagoga na výchovný objekt.

Každý z autorů pojímá prostředky odlišně, lze však nalézt i podobnosti

Dělení výchovných prostředků dle STOJANA

  • materiální – vše co po stránce materiální a technické pomáhá realizovat výchovné cíle – patří sem: lidé (jako výchovní činitelé), výukové pomůcky, didaktická technika; výchovné situace, budovy, prostory, učebny, dílny, laboratoře, knihovny, materiální a technické vybavení školy, pomůcky, nástroje, nářadí, didaktická technika, vyučovací pomůcky

  • nemateriální – organizační formy výchovy a způsoby práce v těchto formách
    patří sem:
    formy výchovy, organizační formy vzdělávání, výchovné metody, pedagogické principy (zásady); organizační formy, metody práce, vyučování, hra, práce, pedagogicky adaptované prostředí, umění

Témata, do kterých materiál patří