11. Projektování výuky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pedagogika – otázka č. 11
Projektování výuky (ŠVP jako východisko pro projektování výuky), časový tematický plán a příprava na výukovou jednotku. Výukové cíle, vzdělávací obsah, jeho koncipování, didaktická analýza učiva, tvorba učebních úloh.
Na příkladu didaktické kazuistiky z vašeho aprobačního předmětu objasněte souvztažnost mezi výukovými obsahy, cíli, činnostmi žáků a jejich možnostmi. Kriticky přezkoumejte navrhované alternativy (alterace) řešení výukové situace a předložte alternativy další.
Projektování výuky a příprava učitele na vyučování
plán je vlastně představou příštího stavu věcí
dostatek času věnovaný plánování a promýšlení učebních cílů, jejich uspořádání a vzájemného vztahu
kromě učebnice alternativní prameny, informační zdroje a pomůcky zejména k nejdůležitějším cílům
propojování učiva s tím, co již žáci vědí
žáci musí jasně vědět, co se od nich očekává
Kroky při plánování výuky
vychází z různých kurikulárních dokumentů (plánů), které zpracovali odborníci z oblasti pedagogiky a psychologie
na jejich základě učitel zpracovává časově-tematický plán učiva a přípravu na konkrétní vyučovací jednotku
příprava pokusů, technických zařízení, pomůcek, učebních úloh, didaktických testů
v úvahu bere také učebnice a v neposlední řadě zvažuje potřeby a zájmy žáků
Projektování výuky učitelem by mělo mít několik kroků:
1. Studium kurikulárních dokumentů
Studium učebních osnov – kutikulární dokumenty ŠVP
Studium učebnic – výběr informací, aby odpovídaly cílům v ŠVP
2. Zjištění potřeb žáků
kurikulární dokumenty musíme porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi
osnovy nebo učebnice nejsou v některých případech didakticky na žádoucí úrovni
je důležité, aby učitel dotvářel kurikulum podle nových poznatků vědeckého bádání i podle svých znalostí oborové didaktiky a především podle situace žáků
Časově-tematický plán učiva:
Časově tematické plány představují rozvržení učiva na příslušný školní rok pro jednotlivé ročníky v jednotlivých předmětech. Přesně co, budeme učit v jakém měsíci, zahrnuje rezervy, prázdniny, počet hodin, poznámky.
Příprava na výukovou jednotku:
plánování a příprava výuky
realizace a řízení vyučovací jednotky
diagnostická fáze v průběhu výuky
sebeevaluace
Plánování a příprava výuky
Vzdělávací obsah učiva – jaké konkrétní učivo učit, výběr poznatků, vybírám základ, dle informací v ŠVP
Rozsah učiva
Analýza učiva:
Stanovení konkrétních vzdělávacích cílů
vědomosti
dovednosti
hodnotová orientace žáka – hodnoty, zájmy, postoje, přesvědčení
praktické využití pro žáka
rozbor horizontálních (mezi jednotlivými předměty v jednom ročníku) a vertikálních (mezi jednotlivými ročníky a stupni školy) mezipředmětových vztahů
volba vhodných forem, metod a prostředků výuky