12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Výukové strategie (deduktivní, induktivní a sociálně zprostředkovaná výuka). Typy výuky: výuka informativní, heuristická, produkční. Vyučovací metody, jejich klasifikace a kritéria výběru. Pedagogický odkaz J. A. Komenského ve vztahu k současným výukovým strategiím a principům výuky.
VÝUKOVÉ STRATEGIE
= promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky
Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky
3 základní strategie:
Deduktivní
Induktivní
Sociálně zprostředkovaná výuka
deduktivní
= typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“
schéma:
Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek
Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“)
Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění)
Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí – neumí)
induktivní
= typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí),
rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se)
schéma:
problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení
objevování významu pojmu nebo teorie
použití, ověření v autentických situacích
Vyhodnocení výsledků a POSTUPŮ
(autentické)
„skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM)
Založené na bádání (BOV), zkoumání
Používá autentických metod (z běžného života)
Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků)
sociálně zprostředkovaná výuka
Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem
Kooperativní učení
Simulace
Hraní rolí
Badatelsky orientovaná výuka (BOV)
Jde o téma velmi aktuální a významné.
Využívání badatelsky orientované výuky v současné škole vyplývá ze změn a snahy o inovaci v našem vzdělávání, které vychází ze současných potřeb společnosti. V zásadě se nejvíce zaměřuje na komplexní rozvoj klíčových kompetencí žáka, kterými má po ukončení základního vzdělávání oplývat. Toto pojetí výuky se nejvíce zaměřuje na rozvoj kompetence k řešení problému. Ostatní klíčové kompetence jsou ale rozvíjeny taktéž ve velké míře (Dostál, 2015).
Badatelsky orientovaná výuka podporuje konstruktivistický styl učení a pokud se zaměříme na výuku chemie, jde opět o jedinečnou metodu z hlediska probuzení zájmu o tuto vědu a zvýšení motivace. Součástí badatelsky orientované výuky je kladení otázek, formulace hypotéz, plánování postupu jejich ověření, provádění pokusů, vyhodnocování výsledků, formulace závěrů a finální prezentace vlastních výsledků před ostatními (Votápková, 2013).