Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12. Výukové strategie, typy výuky a vyučovací metody

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (138.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Výukové strategie (deduktivní, induktivní a sociálně zprostředkovaná výuka). Typy výuky: výuka informativní, heuristická, produkční. Vyučovací metody, jejich klasifikace a kritéria výběru. Pedagogický odkaz J. A. Komenského ve vztahu k současným výukovým strategiím a principům výuky.

VÝUKOVÉ STRATEGIE

= promyšlené způsoby vedení výuky, které jsou optimální v konkrétní třídě, pro konkrétního učitele a konkrétní učivo (téma, předmět), a které učitel volí, aby se žáky dosáhl vytyčených cílů výuky

Integrují v sobě „správnou“ kombinaci metod, forem, prostředků a podmínek výuky

3 základní strategie:

  • Deduktivní

  • Induktivní

  • Sociálně zprostředkovaná výuka

  1. deduktivní

= typická pro transmisivní školu (ale také nepostradatelná) – „jasný cíl a účel“, učitel „má vše pod kontrolou“

schéma:

  1. Výklad – vysvětlení (nový pojem, definice, vzorec) – hotový poznatek

  2. Předvedení, procvičení v příkladech („řízené procvičování“)

  3. Aplikace v úkolech („znalost“, porozumění)

  4. Zhodnocení výsledků, ověření znalostí (žák umí – neumí)

  1. induktivní

= typická pro konstruktivistické pojetí výuky, umožňuje budování poznatků „zevnitř“ (od prekoncepcí),

  • rozvíjí metakognitivní schopnosti dětí (učit se)

schéma:

  1. problém – bádání, zkoumání, přemýšlení, hledání řešení

  2. objevování významu pojmu nebo teorie

  3. použití, ověření v autentických situacích

  4. Vyhodnocení výsledků a POSTUPŮ

(autentické)

„skutečné“ učení – učení NĚČEMU (nikoli O NĚČEM)

  • Založené na bádání (BOV), zkoumání

  • Používá autentických metod (z běžného života)

  • Výsledkem je produkce (nikoli reprodukce poznatků)

  1. sociálně zprostředkovaná výuka

  • Moderní koncept edukace pro 21. století: děti se učí společně a od sebe navzájem

  • Kooperativní učení

  • Simulace

  • Hraní rolí

Badatelsky orientovaná výuka (BOV)

Jde o téma velmi aktuální a významné.

Využívání badatelsky orientované výuky v současné škole vyplývá ze změn a snahy o inovaci v našem vzdělávání, které vychází ze současných potřeb společnosti. V zásadě se nejvíce zaměřuje na komplexní rozvoj klíčových kompetencí žáka, kterými má po ukončení základního vzdělávání oplývat. Toto pojetí výuky se nejvíce zaměřuje na rozvoj kompetence k řešení problému. Ostatní klíčové kompetence jsou ale rozvíjeny taktéž ve velké míře (Dostál, 2015).

Badatelsky orientovaná výuka podporuje konstruktivistický styl učení a pokud se zaměříme na výuku chemie, jde opět o jedinečnou metodu z hlediska probuzení zájmu o tuto vědu a zvýšení motivace. Součástí badatelsky orientované výuky je kladení otázek, formulace hypotéz, plánování postupu jejich ověření, provádění pokusů, vyhodnocování výsledků, formulace závěrů a finální prezentace vlastních výsledků před ostatními (Votápková, 2013).

Témata, do kterých materiál patří