Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. Řízení třídy, formy vyučování

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

13. Strategie řízení třídy, organizace výuky. Organizační formy vyučování. Hromadná, skupinová a individualizovaná výuka. Kooperativní učení. Domácí příprava žáků na vyučování a domácí úkoly, individuální vzdělávání.

Organizace a řízení třídy

Organizace a řízení třídy (classroom management) bývají mnohdy (tradičně) spojovány s důrazem na disciplínu žáků a utvářením atmosféry, v níž panuje klid a řád. Organizace a řízení třídy mimo jiné zahrnuje následující činnosti:

· plánování a organizování výuky,

· stanovování jasných výukových pravidel a postupů,

· propojování mezi různými výukovými aktivitami,

· průběžné sledování a vyhodnocování práce žáků,

· zvládání drobných kázeňských prohřešků,

· vypořádávání se s nevhodným (resp. rušivým) chováním žáků.

Organizace a řízení třídy je jednou z klíčových charakteristik kvality výuky.

Co zakládá kvalitu výuky?

– Organizace a řízení třídy: využití času, přiměřené tempo, strukturovanost (Strukturovanost souvisí zejména s organizací učebního prostředí. Z pohledu učitele se jedná především o požadavek jednoznačného oddělení forem a fází výuky.)

– Zprostředkování cílů a obsahů: jasnost, strukturovanost, soudržnost

– Učební úlohy: kognitivní aktivizace

– Podpůrné učební klima: konstruktivní práce s chybou, adaptivita výukových postupů

Kvalitní výuka se vyznačuje plynulostí přechodu od jedné činnosti k druhé bez přerušení proudu výuky a ztráty pozornosti žáků. Plynulost výuky narušuje především, když se učitel nepřiměřeně soustředí na určitý prvek, například když příliš dlouho něco řeší s jednotlivcem, obzvláště pokud jde o věc nesouvisející s právě probíhající výukou.

INTERAKCE A KOMUNIKACE VE VÝUCE

Na základě rysu osobnosti učitele a učitelova pojetí výuky má každý učitel vytvořen svůj osobitý interakční styl. Interakční styl je relativně trvalá charakteristika učitele, který se v jednání a chování učitele vůči žákovi i třídě projevuje určitou pravidelností – opakuje se. Vypovídá o zvláštnostech osobnosti učitele, reprezentuje ho. Žáci tak mohou předvídat reakce učitele a připravit se na ně, případně je svou činností (záměrně) vyvolat. To pomáhá žákům orientovat se ve výuce – předvídat, co od nich učitel očekává. Vědí, že např. na konkrétní podnět od nich učitel očekává konkrétní reakci. (podrobněji viz Janíková, 2011, s. 16-19).

NONVERBÁLNÍ TECHNIKY ŘÍZENÍ TŘÍDY

Učitel v každé třídě neustále komunikuje s žáky prostřednictvím verbálních i neverbálních sdělení. Tato sdělení, ať již jsou vědomá či nevědomá, cílená či náhodná, kázeňským problémům brání, napomáhají, řídí je nebo je vyvolávají. Hlavní zdroje neverbálních sdělení jsou:

Témata, do kterých materiál patří