18. Hodnotová orientace člověka, hodnoty ve výchově, ve škole
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
18. Axiologické dimenze a hodnotová orientace člověka. Hodnoty ve výchově, hodnoty a škola, hodnotová dimenze v kurikulu ZŠ a SŠ. Etická výchova.
Axiologie (z řec. axiá = hodnota, cennost) – nauka o hodnotách a hodnocení
Hodnota – je nejen to, co je k životu nezbytné, nutné, potřebné a užitečné (např. příroda, vzduch, sluneční světlo, teplo, déšť, ekonomický smysl hodnoty – zboží, které nakupujeme) ale i to, čeho si vážíme, co obdivujeme, co ctíme, i to co milujeme, co je nám drahé - a v tom se právě lišíme (vlast, domov, rodina, rodná řeč, čest, pracovitost, poctivost, pravdomluvnost x blahobyt, komfort, kariéra, společenské postavení, vliv a moc)
- i společenské skupiny mají rozdílné hodnoty (rodiny, dětské i pracovní kolektivy, kluby a spolky, etnické skupiny národy, organizace, profese, společenské třídy, církve, státy), odlišují se tím, co pokládají za důležité
- hodnoty, které jsou humanistické, demokratické tolerujeme, i když je nesdílíme
Hodnoty úzce souvisí s potřebami. Táž potřeba může být uspokojena různými hodnotami, táž hodnota může uspokojovat různé potřeby člověka.
Hodnoty jsou důležitými motivy lidského chování – ovšem jen zvnitřnělé (interiorizované) hodnoty, které jedinec přijal za své.
Druhy hodnot:
Kladná hodnota – uspokojuje potřebu organismu, vyvolává pocit libosti
Ztráta kladné hodnoty nebo záporná hodnota – vyvolává nelibost
Pravé hodnoty – domov, rodina, čest, pracovitost, poctivost……
Pomíjivé h. – blahobyt, komfort, kariéra, společenské postavení….
Dělení hodnot podle S. Kučerové:
Přírodní hodnoty:
Vitální hodnoty – odpovídají potřebám lidské existence (potřeba sytosti, tepla, pohybu, odpočinku, spánku, bezpečí , potřeba něhy, ochrany a péče) jsou pociťovány nejintenzivněji. Tato tendence udržet a prosadit, uchovat a rozvinout život je nejsilnější.
Sociální hodnoty - vyplývají ze vztahu člověka k druhým lidem a k sobě samému mezi nimi (člověk má potřebu někam patřit, k někomu, touží po citové odezvě, chce milovat a být milován, chce se podobat ostatním, zároveň má potřeby egotické, tj. chce se uplatnit a prosadit ve skupině soutěžit a mít úspěch, být uznáván, oceňován, mít prestiž)
Civilizační hodnoty - jsou podmínkou i výsledkem společenské organizace (od rodiny až po stát), komunikace (řeč, písmo, prostředky šíření informací), výroby a směny (technika, ekonomika) a společenského poznání (věda a kolektivní zkušenost).
Kulturní hodnoty (duchovní h.) – vnímáme je jako kulturu v užším slova smyslu, patří sem lidská osobnost, hledání podstaty a smyslu života, sebereflexe (světový a životní názor, filozofie, náboženství), sebeřízení (morálka a mravnost) a sebevýraz (formování podle zákonů estetické krásy a umění)
Společensky (morálně) uznávané hodnoty = ideály. Hodnoty a ideály jsou důležitými motivy našeho chování.