Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18. Hodnotová orientace člověka, hodnoty ve výchově, ve škole

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.29 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

18. Axiologické dimenze a hodnotová orientace člověka. Hodnoty ve výchově, hodnoty a škola, hodnotová dimenze v kurikulu ZŠ a SŠ. Etická výchova.

Axiologie (z řec. axiá = hodnota, cennost) – nauka o hodnotách a hodnocení

Hodnota – je nejen to, co je k životu nezbytné, nutné, potřebné a užitečné (např. příroda, vzduch, sluneční světlo, teplo, déšť, ekonomický smysl hodnoty – zboží, které nakupujeme) ale i to, čeho si vážíme, co obdivujeme, co ctíme, i to co milujeme, co je nám drahé - a v tom se právě lišíme (vlast, domov, rodina, rodná řeč, čest, pracovitost, poctivost, pravdomluvnost x blahobyt, komfort, kariéra, společenské postavení, vliv a moc)

- i společenské skupiny mají rozdílné hodnoty (rodiny, dětské i pracovní kolektivy, kluby a spolky, etnické skupiny národy, organizace, profese, společenské třídy, církve, státy), odlišují se tím, co pokládají za důležité

- hodnoty, které jsou humanistické, demokratické tolerujeme, i když je nesdílíme

Hodnoty úzce souvisí s potřebami. Táž potřeba může být uspokojena různými hodnotami, táž hodnota může uspokojovat různé potřeby člověka.

Hodnoty jsou důležitými motivy lidského chování – ovšem jen zvnitřnělé (interiorizované) hodnoty, které jedinec přijal za své.

Druhy hodnot:

Kladná hodnota – uspokojuje potřebu organismu, vyvolává pocit libosti

Ztráta kladné hodnoty nebo záporná hodnota – vyvolává nelibost

Pravé hodnoty – domov, rodina, čest, pracovitost, poctivost……

Pomíjivé h. – blahobyt, komfort, kariéra, společenské postavení….

Dělení hodnot podle S. Kučerové:

  1. Přírodní hodnoty:

  • Vitální hodnoty – odpovídají potřebám lidské existence (potřeba sytosti, tepla, pohybu, odpočinku, spánku, bezpečí , potřeba něhy, ochrany a péče) jsou pociťovány nejintenzivněji. Tato tendence udržet a prosadit, uchovat a rozvinout život je nejsilnější.

  • Sociální hodnoty - vyplývají ze vztahu člověka k druhým lidem a k sobě samému mezi nimi (člověk má potřebu někam patřit, k někomu, touží po citové odezvě, chce milovat a být milován, chce se podobat ostatním, zároveň má potřeby egotické, tj. chce se uplatnit a prosadit ve skupině soutěžit a mít úspěch, být uznáván, oceňován, mít prestiž)

  1. Civilizační hodnoty - jsou podmínkou i výsledkem společenské organizace (od rodiny až po stát), komunikace (řeč, písmo, prostředky šíření informací), výroby a směny (technika, ekonomika) a společenského poznání (věda a kolektivní zkušenost).

  2. Kulturní hodnoty (duchovní h.) – vnímáme je jako kulturu v užším slova smyslu, patří sem lidská osobnost, hledání podstaty a smyslu života, sebereflexe (světový a životní názor, filozofie, náboženství), sebeřízení (morálka a mravnost) a sebevýraz (formování podle zákonů estetické krásy a umění)

Společensky (morálně) uznávané hodnoty = ideály. Hodnoty a ideály jsou důležitými motivy našeho chování.

Témata, do kterých materiál patří