Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. 2. Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti (výzkumný problém, kvantitativní a kvalitativní orientace výzkumu, validita a reliabilita výzkumného nástroje, výzkumné metody, způsoby zpracování a interpretace údajů).

Při řešení výchovné problematiky vycházejí pedagogické vědy ze dvou základních zdrojů

  • z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky

  • ze současných pedagogických zkušeností škol

Pedagogický výzkum:

  • vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasňování pedagogické reality

  • vyznačuje se interdisciplinárním pojetím a širokým tématickým záběrem, tj. zabývá se vzdělávacími procesy v pracovní, politické, manažerské, informační, sportovní oblasti

  • jednotlivé výzkumné metody není vhodné užívat izolovaně

  • význam – odstranění nežádoucích jevů

I. Metoda historicko-srovnávací

plní základní úlohu při řešení koncepčních otázek pedagogiky (cílů, obsahu, výchovy)

II. Metody empirické

při přímém styku se zkoumaným objektem

  • přímé

  • nepřímé (studium výsledků pozorování pořízených jinými osobami)

pozorování – cílevědomé a plánovité sledování pedagogického procesu v jeho přirozených podmínkách; předmětem, pozorování může být jak jednotlivec, tak celá skupina

experiment – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy

  • přirozený experiment (ve třídě, pracovně,…)

  • laboratorní experiment (závislost na speciálních zařízeních)

rozhovor – důležitá je důvěra, motivace nejobecnější otázky na začátku

• řízený • individuální • volný,• kolektivní.

dotazník – výhoda= umožňuje podchytit velký počet případů a statisticky zpracovat výsledky; problémem je věrohodnost odpovědí pokusných osob, se kterými nemáme osobní kontakt

didaktické testy – význam při zjišťování vzdělanostního rozvoje

studium pedagogických dokumentů – významný zdroj informací při dotazníkovém výzkumu;

  • žákovské práce /písemné práce, výkresy, umělecké a technické výtvory,…

  • materiály, které odrážejí učitelovu práci /jeho plány, přípravy na pedagogickou práci, deníky, záznamy o práci kroužků,…

  • doklady o činnosti školy jako celku /plány školy, výroční zprávy, rozvrh hodin, učební řád,

Metoda měření výsledků – v oblasti tělesné, pracovní nebo umělecké výchovy; uplatnění fyziologických testů /dechových, tepových, tlakových,…

III. Teoretické metody pedagogického výzkumu:

  • analýza – proces faktického nebo myšlenkového rozkládání celku na části

  • syntéza – poznání komplexních jevů prostřednictvím myšlenkového spojování

  • induktivní metoda – stránka induktivně deduktivního poznávání, pojem indukce označuje úsudek založený na postupu od dílčího k obecnému

  • deduktivní metoda – uplatněním všeobecného pravidla na jednotlivý případ

  • modelování – reprodukce charakteristik určitého objektu na jiném objektu sestrojeném speciálně pro jejich výzkum

  • formalizace – založena na posílení úlohy abstrakce, podstatou je zobecňování formy procesů různých svým obsahem, od něhož abstrahujeme, užívá se velmi zřídka

Témata, do kterých materiál patří