2. Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti (výzkumný problém, kvantitativní a kvalitativní orientace výzkumu, validita a reliabilita výzkumného nástroje, výzkumné metody, způsoby zpracování a interpretace údajů).
Při řešení výchovné problematiky vycházejí pedagogické vědy ze dvou základních zdrojů
z kriticky zhodnoceného historického dědictví pedagogiky
ze současných pedagogických zkušeností škol
Pedagogický výzkum:
vědecká činnost zaměřená na systematický popis, analýzu a objasňování pedagogické reality
vyznačuje se interdisciplinárním pojetím a širokým tématickým záběrem, tj. zabývá se vzdělávacími procesy v pracovní, politické, manažerské, informační, sportovní oblasti
jednotlivé výzkumné metody není vhodné užívat izolovaně
význam – odstranění nežádoucích jevů
I. Metoda historicko-srovnávací
plní základní úlohu při řešení koncepčních otázek pedagogiky (cílů, obsahu, výchovy)
II. Metody empirické
při přímém styku se zkoumaným objektem
-
přímé
-
nepřímé (studium výsledků pozorování pořízených jinými osobami)
pozorování – cílevědomé a plánovité sledování pedagogického procesu v jeho přirozených podmínkách; předmětem, pozorování může být jak jednotlivec, tak celá skupina
experiment – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy
-
přirozený experiment (ve třídě, pracovně,…)
-
laboratorní experiment (závislost na speciálních zařízeních)
rozhovor – důležitá je důvěra, motivace nejobecnější otázky na začátku
• řízený • individuální • volný,• kolektivní.
dotazník – výhoda= umožňuje podchytit velký počet případů a statisticky zpracovat výsledky; problémem je věrohodnost odpovědí pokusných osob, se kterými nemáme osobní kontakt
didaktické testy – význam při zjišťování vzdělanostního rozvoje
studium pedagogických dokumentů – významný zdroj informací při dotazníkovém výzkumu;
-
žákovské práce /písemné práce, výkresy, umělecké a technické výtvory,…
-
materiály, které odrážejí učitelovu práci /jeho plány, přípravy na pedagogickou práci, deníky, záznamy o práci kroužků,…
-
doklady o činnosti školy jako celku /plány školy, výroční zprávy, rozvrh hodin, učební řád,
Metoda měření výsledků – v oblasti tělesné, pracovní nebo umělecké výchovy; uplatnění fyziologických testů /dechových, tepových, tlakových,…
III. Teoretické metody pedagogického výzkumu:
analýza – proces faktického nebo myšlenkového rozkládání celku na části
syntéza – poznání komplexních jevů prostřednictvím myšlenkového spojování
induktivní metoda – stránka induktivně deduktivního poznávání, pojem indukce označuje úsudek založený na postupu od dílčího k obecnému
deduktivní metoda – uplatněním všeobecného pravidla na jednotlivý případ
modelování – reprodukce charakteristik určitého objektu na jiném objektu sestrojeném speciálně pro jejich výzkum
formalizace – založena na posílení úlohy abstrakce, podstatou je zobecňování formy procesů různých svým obsahem, od něhož abstrahujeme, užívá se velmi zřídka