Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




22. Specifika pedagogické a výukové komunikace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (38.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

22. Specifika pedagogické a výukové komunikace (IRF komunikační struktura, dialog ve výuce a dialogické vyučování, vedení diskuse, rozhovor).

Pedagogickou komunikaci považujeme za zvláštní případ sociální komunikace, můžeme říci, že jde o komunikaci, jejímž prostřednictvím vychováváme a vzděláváme, sledujeme pedagogické cíle. Je to výměna informací mezi účastníky výchovně-vzdělávacích cílů. Pedagogická komunikace se řídí pravidly, která určují pravomoci jejich účastníků. Odehrává se nejen ve škole, ale i v rodině, ve sportovních a zájmových zařízeních, v kulturně výchovných institucích i v pracovním prostředí zprostředkovává mezilidské vztahy, postoje a emocionální stavy.

Komunikace verbální, neverbální, komunikace činem.

IRF komunikační struktura

Základní mechanismus vyučování, který popsal Hugh Mehan a je to tzv. IRE struktura. Tato struktura je tvořena otázkou učitele, která představuje iniciaci (I), po ní následuje replika, tedy odpověď žáka (R). Celou komunikační strukturu uzavírá evaluace, kdy učitel hodnotí odpověď žáka (E). Tato struktura se ve vyučovacích hodinách opakuje v sekvencích, které jsou ukončeny pozitivním ohodnocením žáka, tedy pozitivní evaluací.

Podobný model (autory jsou Sinclair a Coulthard). Tato struktura se nazývá IRF a odlišuje se pouze v posledním článku modelu IRE. Evaluace je zde nahrazena zpětnou vazbou, která se nazývá feedback (F). Autoři vyzdvihují právě tuto strukturu, protože zpětná vazba neobsahuje pouze hodnocení, a tím je její rozsah širší. Učitel pomocí zpětné vazby řídí průběh komunikace, nevěnuje se příliš tomu, aby žáka podrobněji informoval o kvalitě jeho odpovědi. Věcně vzato je zpětná vazba obvykle velmi chudá. Pomocí struktury IRF učitel uplatňuje své mocenské postavení ve třídě a upevňuje tím své rozdílné sociální vztahy se žáky.

U obou struktur jsou tedy převažující repliky učitele, pouze jedna třetina z celkového počtu připadá na všechny žáky.

Dialog ve výuce a dialogické vyučování

Struktura komunikace ve školní třídě je složena z jednotlivých dialogů mezi učitelem a žáky. Samozřejmě se v hodinách objevují i monology.

Zásady dialogu:

  • Střídání replik (partner A replika 1 – partner B replika 2 – partner A replika 3 - …)

  • Střídání hovořícího a naslouchajícího

  • Jeden partner reaguje na druhého partnera

  • Aktivní naslouchání partnera

  • Hledání společného významu

Funkce dialogu učitel – žák: kognitivně rozvíjet žáky, ale i jejich stránku afektivní a sociální. Kromě zjevného obsahu s sebou nese i skrytá hlediska (učení se skrytému kurikulu) – normy, zvyklosti ve třídě, …

Otázka jako klíčová součást dialogu

Požadavky na otázku:

  • Přiměřenost

  • Srozumitelnost a stručnost

  • Jednoznačnost

  • Věcná správnost a přesnost

  • Jazyková správnost

Témata, do kterých materiál patří