Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




23. Pedagogovy otázky ve výukové komunikaci, zpětná vazba

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

23. Otázky pedagoga ve výukové komunikaci (význam otázek v procesu učení, otázky dle kognitivní náročnosti.). Zpětná vazba pedagoga v pedagogické a výukové komunikaci (funkce zpětné vazby, pravidla pro poskytování zpětné vazby, typy). Uveďte příklady otázek různé kognitivní náročnosti z vlastní praxe.

Otázka je jedním ze základních stavebních kamenů pedagogické komunikace. Poskytuje prostor pro přemýšlení a impulz k činnosti. Měla by usměrnit a navodit činnost žáka žádoucím směrem. Otázka je ovšem prostředek obou stran – jak žáků, tak učitelů. Nemusí se jednat o otázku v tázací formě, může jít také o žádost nebo rozkaz. Cílem otázky je zachycení neznámého = získat informaci nebo vysvětlení, které aktuálně potřebujeme.

Aby otázka ve školství měla smysl a stimulovala musí splňovat určité parametry:

  1. Přiměřenost – otázka má odpovídat věku a schopnostem žáka

  • Žák má být schopen odpovědět

  1. Srozumitelnost – aby žáka mohla otázka stimulovat a posunout musí pro něj být srozumitelná

  2. Jednoznačnost – otázka by neměla pro žáka vyvolávat řetězově další otázky (nepoužívat mnohoznačné výrazy a nepoužívat záporné otázky)

  3. Jednoduchost – otázka by měla být ucelená, bez dalších podotázek

  4. Nesugestivnost – otázka pro žáka nemá vnucovat jednoznačnou odpověď

  5. Věcná správnost a přesnost – otázka by měla využívat přiměřené a žákům známé terminologie), přičemž je třeba pojmenovávat přesně

Doporučení pro otázku, aby žákovi k něčemu byla:

  • Je vhodné střídat uzavřené i otevřené otázky

  • Klást kognitivně náročné i méně náročné otázky

  • Po položení otázky je potřeba nechat čas na rozmyšlenou – rozšíří se tím pole žáků, kteří mohou reagovat

  • Aktivně vyvolávat žáky

  • Pokud následuje chyba, je třeba ji vyjasnit

  • Pokud je to vhodné doplnit otázku nákresem či dramatizací – zvyšuje důležitost, zapojení i výkon žáků

Ve školství se nejčastěji vyskytuje otázka v podání učitele, kdy učitel zjišťuje, jestli žák zná odpověď na jeho otázku. Proto učitel pokládá otázky dvojího typu:

  1. Uzavřené – na takové otázku učitel očekává jednu správnou odpověď

  2. Otevřené – na takové otázky není předem daná odpověď, je prostor pro vyjádření myšlenek

  3. (polootevřená/polouzavřená) – rozlišují někteří autoři

Učitelovy otázky se mohou dále dělit podle kognitivní náročnosti na žákovu odpověď (využívá se rozdělení podle Bloomovy taxonomie – zapamatovat – porozumět – aplikovat – analyzovat – hodnotit – tvořit)

  1. Nižší kognitivní náročnost = zapamatuj a reprodukuj znalosti (Který významný český chemik dostal Nobelovu cenu za chemii? Vyjmenuj první čtyři alkany.)

  2. Vyšší kognitivní náročnost = něco už je produkováno (S pomocí periodické tabulky vysvětli, proč se sodík ve sloučenině vyskytuje pouze ve +I,

Témata, do kterých materiál patří