Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. Osobnost žáka, diferenciace výuky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6. Osobnost žáka – osobnostně rozvojový koncept, kvalita života žáka. Respektování schopností a potřeb žáků jako východisko pro diferenciaci a individualizaci ve výuce. Možnosti diferencované výuky v současné škole a práce s rozmanitou žákovskou populací. Inkluzivní vzdělávání a jeho principy, podpůrná opaření.

Pojem osobnost žáka je v pedagogickém pojetí podmíněn ideálem, ke kterému celý výchovně-vzdělávací proces směřuje a který se mění s dobou a kulturou společnosti. Osobnost je vnímána nejen jako východisko výchovy a vzdělávání, ale také jako prostředek a cíl. Pedagogika usiluje o to, aby záměrnými a cílenými prostředky formovala osobnost a rozvíjela ji v celé své komplexnosti a ve všech obdobích její existence.

Pedagogika tedy prostřednictvím osobnostního rozvoje vede lidi k tomu, aby si osvojili takové kompetence, aby mohli plnohodnotně prožít svůj život.

Od vstupu do školy prochází žák těmito obdobími psychického vývoje:

  • Období vstupu do školy (6-7 let): psychický nátlak, počátky logického myšlení, reálný pohled na problém, uznávání autorit…

  • Mladší školní období (7-11 let): klidné období (letence), střed zájmu je škola, vývoj jemné a hrubé motoriky, upevňování sexuální role (muž X žena)…

  • Období pubescence (11-15 let): vliv sociálních skupin, emoční labilita, nesmělost, hledání sebe sama, vzdor autoritám…

  • Období adolescence (15-20 let): psychický vývoj, snaha osamostatnit se, emoční zklidnění, racionální pohled na svět…

Kvalitu života můžeme pojmout jako celkové měření fyzické, psychické a sociální pohody, spokojenosti, štěstí a naplnění podle každého jedince nebo skupiny.

Činitelé ovlivňující kvalitu života žáka:

Vliv rodinného zázemí

Vliv výchovných stylů rodičů

Vliv školního prostředí a učitelů

Vliv třídního učitele

Vliv vrstevníků

Individualizace

Učitel musí svou výuku uzpůsobit tak, aby respektovala individuální zvláštnosti žáků, a to po stránce obsahové i metodické. Hlavní předpokladem je, že každý člověk je jiný (jiné osobnostní rysy, rodinné zázemí, kulturní prostředí, potřeby, atd.).

Úkolem učitele je podporovat jedinečnost a rozvíjet u žáka jeho individuální schopnosti. Uplatňuje se zde princip, že všichni žáci mají stejná práva. Učitel hledá metody, které jsou pro žáka nejvhodnější.

Diferencovaná výuka

Žáci jsou seskupováni do homogenních skupin podle určitých kritérií, např. podle úrovně intelektových schopností, podle nadání, zájmů, ale také podle místa bydliště apod.

  • vnější diferenciace - nadanější žáci oddělováni od ostatních (třídy s rozšířenou výukou, třídy A a B, přechod na gymnázium)

  • vnitřní diferenciace - spolupracují žáci různého nadání při výuce

1. vytvořte příjemné prostředí – různé možnosti rozestavení židlí, posazení na koberci, různé možnosti osvětlení,

Témata, do kterých materiál patří