Pedagogika - stará 2 orámečkované
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Okruhy otázek z pedagogiky
Pedagogika jako vědní obor (předmět jejího zkoumání, prameny poznatků,
základní disciplíny a jejich zaměření, aktuální problémy pedagogiky).
Pedagogický výzkum a jeho metodologické součásti (výzkumný problém, kvantitativní a kvalitativní orientace výzkumu, validita a reliabilita výzkumného nástroje, výzkumné metody, způsoby zpracování a interpretace údajů).
Výchovné působení školy (kurikulární reforma, humanizující tendence, změny ve vztazích mezi učitelem a žákem, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, vztah mezi kompetencemi učitele a kompetencemi žáka).
Historicko-sociální podmíněnost výchovy a její reflexe ve výchovných a vzdělávacích modelech (systémové pojetí výchovy, situační pojetí výchovy, transmisivní a konstruktivistická východiska edukace, alternativní výchovně vzdělávací koncepce).
Pedagogický odkaz J. A. Komenského ( přehled pedagogických názorů, posouzení jejich nadčasovosti, charakteristika některého ze základních spisů ).
Vybrané pedagogické problémy v dílech osobností 17.– 19. století (např. výchova gentlemana u J. Locka, volná a přirozená výchova u J. J. Rousseaua, pedagogické názory a stěžejní tendence v díle J. H. Pestalozziho, J. F. Herbarta, K. D. Ušinského, L. N. Tolstého).
Vývoj novodobé české pedagogiky a školy od tereziánských reforem. Česká škola a pedagogika 20. století – její tradice a mezinárodní souvislosti.
Pedagogický reformismus, jeho charakteristika, zdroje, hlavní proudy a představitelé. Aktuálnost reformních pedagogických snah v současnosti.
Organizace a řízení vzdělávacího systému v ČR. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR. ( Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Školský zákon č. 561/2004 Sb. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících). Rámcový vzdělávací program pro ZŠ (klíčové kompetence žáků, vzdělávací oblasti, průřezová témata).
Management školy a třídy. Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení (vnější, vnitřní, možnosti). Image školy. Státní správa v řízení školství ČR. Samospráva v řízení školství ČR. Česká školní inspekce. Školská zařízení a školské služby.
Axiologické dimenze a hodnotová orientace člověka jako součást jeho výchovy (axiologie, pojem hodnota – hodnoty,vztah mezi potřebou a hodnotou, druhy hodnot, dimenze biologická, civilizační a kulturní, globální ohrožení, konzumní orientace, humanismus, tolerance).
Mravní výchova žáků (cíl, obsah, proces mravní výchovy, metody mravní výchovy, prosociálnost, výchova k prosociálnosti, projekt Etická výchova, etické aspekty RVPZV v kompetencích žáka, ve vzdělávacích oblastech, v průřezových tématech).
Problém kázně a svobody ve výchově (sociálně-filosofické souvislostí kázně a svobody, anomie, liberalismus, postmodernismus, kázeň, druhy kázně, individuální a sociální funkce kázně, příčiny neukázněného chování žáků; základní podmínky, prostředky a metody výchovy ke školní ukázněnosti).