Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pedagogika - stará 3

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (965.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pedagogika

  1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.

  2. Pedagogika - její předmět, vznik, prameny, disciplíny a hraniční obory.

  3. Význam pedagogického výzkumu a jeho metody.

  4. Výchova a vzdělávání, pedagog a vychovávaný jedinec.

  5. Cíle výchovy, jejich členění a vymezování.

  6. Vývoj, přehled a aplikace pedagogických principů.

  7. Dílo a sociálně pedagogický význam J. A. Komenského.

  8. Vybrané pedagogické problémy 17. - 19. století (např. výchova gentlemana J. Locka, volná a přirozená výchova J. J. Rousseaua, koncepce výchovy J. F. Herbarta).

  9. Vybrané pedagogické směry 20. století. Pedagogický reformismus. Školy pokusné a alternativní.

  10. Hlavní představitelé novodobého českého pedagogického myšlení (G. A. Lindner, T. G. Masaryk, O. Chlup, V. Příhoda ad.).

  11. České školství a jeho současné proměny.

  12. Správa a samospráva školy i školství v ČR.

  13. Vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení. Proměny pohledů na vyučování a učení.

  14. Cíle vyučování, obsah vyučování. Rámcový vzdělávací program.

  15. Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky.

  16. Pedagogická komunikace.

  17. Slovní metody výuky.s

  18. Názorné a pracovní metody výuky.

  19. Moderní výukové strategie.

  20. Hodnocení, klasifikace – cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení.

  21. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy).

  22. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce; práce žáků ve skupinách.

  23. Hodnoty a hodnotová orientace člověka jako součást jeho výchovy.

  24. Mravní výchova žáků a studentů – cíle, proces a metody.

  25. Problém kázně a svobody ve výchově. Autorita učitele a vychovatele.

  26. Výchovné otázky v alternativním školství.

  27. Pedagogická diagnostika žáka a školní třídy. Sebereflexe učitelova výchovného působení.

  28. Poruchy chování žáků a možnosti jejich nápravy.

  29. Projekt Zdravá škola – Škola podporující zdraví.

  30. Podmínky a tendence v utváření vztahů mezi školou a rodinou, učitelem a rodiči žáků.

  31. Koncepce globální výchovy. Výchova pro 21. století

1. Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti.

Výchova: cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka. Rozvíjení osobnosti (různé definice). Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedince

Obecné rysy výchovy: mezi výchovou a společností je vždy hluboká vazba (každá výchova vždy byla determinována ideály své společnosti, její ekonomikou, jejím sociálně – politickým uspořádáním i její kulturou). Je hodnotově pozitivně zaměřená, výchova působí záměrně (x prostředí, které působí bezděčně). Výchova spolu s dědičností a prostředím ovlivňuje a rozvíjí jedince.

Základní rysy výchovy:

Výchova by měla být demokratická (rovnost šancí na vzdělání), humanistická (dílna lidskosti), univerzální (týká se každého a všude), pluralitní, globální + teritoriální + individuální, interkulturní, komplexní, permanentní (jde o celoživotní rozvíjení osobnosti) a spjatá se životem. Předpokládá propojit výchovu druhým jedincem (heteroedukaci) a sebevýchovu (autoedukaci), mnohostranná orientace (dříve jednostranná), snaží se:

Témata, do kterých materiál patří