Státnice-společný-základ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
SRAČKY CO JSOU ČERVENĚ POTŘEBUJOU OVĚŘIT, BRAL JSEM TO ASI Z MILIARDY ZDROJŮ!
Psychopedie se zabývá jedinci s: rozumovou nedostatečností
Rada školy je orgán, který: umožňuje pracovníkům škol, občanům obce a dalším osobám podílet se na správě školy
Interdisciplinnární vědecká disciplína zabývající se teorií a praxí učení a vyučování cizích jazyků se nazývá: lingvodidaktika
Vzdělávání v odborné pedagogické terminologii je chápáno jako proces: ve kterém se rozvíjí vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti
Epizodická paměť je součástí: implicitní paměti
K vlastnostem pozornosti nepatří: validita
Které stádium je nesprávně zařazeno do Piagetova pojetí kognitivního vývoje?:
Při zvládání neobvyklých situací či řešení nových problémů se uplatňuje především: divergentní myšlení
Skutečnost, že se člověku dlouhodobě nedostává podnětům ke kvalitnímu rozvoji a růstu nejlépe vyjadřuje pojem: deprivace
Mezi hlavní představitele pragmatismu ve filozofii patří: W. James; Ch. S. Pierce; J. Dewev
Disciplína speciální pedagigky zabýající se jedinci s rozumovou nedostatečností se nazvývá: psychopedie
Dysortografie označuje specifickou poruchu učení projevující se poruchou schopnosti: pravopisu
Disciplína speciální pedagogiky primárně se zabývající obtížně vychocatelnými jedinci se nazáývá: etopedie
Porucha, která se projevuje obtížemi v pohybovém vývoji, aniž by bylo diagnostikováno neurologické onnemocnění; postihuje osvojování, plánování a provádění volných pohybů a bývá často spojena s poruchou řeči a koordinací pohybů, rytmizací aj; se nazývá: dyspraxie
Tzv. Pygmalion-efekt je primárně obrazným označením pro: důsledek učitelova očekávání týkající se např. Toho, jak se žák bude chovat, jaký je atd; který funguje na principu sebesplňující předpovědi
Výrazem edukace označujeme: výchovu a vzdělávání
Nonverbální pedagogická komunikace zahrnuje: proxemiku
Jak můžeme definovat kázeň?: Jako společenský jev, který spočívá v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem.
Základní myšlenkou evolucionistické antropologie je: přenesení myšlenky biologické evoluce na všechny oblasti lidské činnosti
Psychometrie je obor zabývající se: měřením psych. Jevů, Jejich trváním, vlastnostmi a vztahy.
Pojem „bazální“ definujeme jako: základní
Za nejvýznamější představitele postmoderní filozofie jsou považování: M. Foucault, J.-F. Lyotard, W. Selech
Neurotransmitery jsou: látky umožňující komunikaci mezi nervovými buňkami
Který z uvedených znaků nelze vztahovat bezprostředně k tvořivosti: sociabilita
Při frontální výuce se: učitel snaží, aby probírané učivo zvládli všichni žáci přímo ve vyučování, bez domácích úkolů (osobně mi ale spíš připadá správně „klade důraz na kreativitu a samostatnost žáků“)
Anticipační cíle primárně zdůrazňují: přípravu na budoucí svět (př. V oblasti informačních technologií)
Samosprávu ve školství vykonává: obec, kraj
Obecnější odborné označení školní, mimoškolní či rodinné výchovy je: formy výchovy
Vznik psychologie jako vědy můžeme zařadit již do: 19. století
Jméno Carl Rogers je spojeno především s psychologií: humanistickou
Autorem teorie kognitivní disonance je: L. Festinger
Pojmy introvert – extrovert souvisejí s teorií: H. J. Eysencka
Rozlišovány bývají mimo jiné dva základní druhy edukačních cílů – materiální a formální. Na co se primárně zaměřují formální, resp. Formativní cíle?: rozvoj jedince a jeho schopností
Disciplína zabývající se konstruovánním a aplikací didaktických testů se nazývá: edukometrie
Odborné obrazné označení sloužící primárně pro označení důsledků učitelova očekávání týkajícího se například toho, jak se žák bude chovat, jaký je atd; který funguje na principu sebesplňující předpovědi, je: Pygmalion-efekt
Pedagogický směr, odvozený of myšlenek E. Keyové, podřizující edukační cíle potřebám a zájmům dítěte se nazývá: pedocentrismus
Hodnocení výkonu žáka ve vztahu k výkonu ostatních je v odborné terminologii ozančování jako: normativní hodnocení
Hierarchie kognitivních výukových cílů podle taxonomie B. S. Blooma má toto pořadí: znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnotící posouzení
Ve školním prostředí se dlouhodobější sociálně-emotivní naladění, zobecněné postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků třídy na události ve třídě odborně označují jako: klima třídy
Začátek povinné školní docházky lze odložit, není-li dítě po dovršení šestého roku věku tělesně či duševně přiměřeně vyspělé a to: na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte doložené doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře
Do nižšího sekundárního stupně vzdělávání podle mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávánní ISCED 97 zcela nepatří: čtyřletá gymnázia
Nejpřesnější tzv. Sociokognitivní teorie vzdělávání vystihují výrazy a představitelé: význam kulturních a sociálních faktorů při tvorbě poznatků, sociální a kulturní interakce, sociální dimenze učení, L. S. Vygotskij
Představitelem tzv. Kritického racionalismu, zdůrazňujícím, že kriteriém vědeckosti (ne-metafyzičnosti) není verifikovatelnost závěrů, ale jejich falzifikovatelnost je: Karl Raimund Popper
Vzdělávání v odborné pedagogické terminologii je chápáno jako proces: ve kterém se rozvíjí vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti
Dětská mozková obrna se definuje jako: nebo syndrom nepokračujícího postižení nezralého mozku
Demence je dána věkovou hranicí: od 2 let
Fyziologická nemluvnost trvá: do 1 roku
Tvrzení, že základním principem, z něhož vše zniká a do něhož vše zaniká je oheň, je základní myšlenkou filozofie: Hérakleitovy
Výchova v užším slova smyslu je proces, který: se primárně zaměřuje na rozvoj postojů, přesvědčení, potřeb, zájmů
Předmětem zkoumání přírodních věd je podle Immanuela Kanta: svět pro nás (ten je takový, jací jsme my)
Disciplína pedagogiky zabývající se primárně učením a vzděláváním lidí v ekonomicky postaktivním věku se odborně nazývá: gerontogogika
Výraz “explanativní” účel a poslání pedagogiky vyjadřuje, že: jedním z úkolů pedagogiky je edukační realitu objasňovat
Jaký směr v rámci teorií vzdělávání zdůrazňuje význam kulturních a sociálních faktorů při tvorbě pozatků, sociální a kulturní interakci, sociální dimenzi učení? Jeho předstaitelem je L. S. Vygotskij: sociokognitivní teorie
Mezi základní metody kvantitativního výzkumu v pedagogice nepatří: zúčastněné pozorování, přirozené interview
Zobecněné odborné označení vyučování, umění, sportu, médií, práce, hry v pedagogice je „výchovné či edukační…“: prostředky
Nejméně ovlivnitelný pedagogickým působením je: kognitivní styl
Jak se nazývá škola, jejímž zakladatelem je H. Parkhurstová, zdůrazňující samostatné učení, vhodné pomůcky a práci na měsíčních úkolech?: Daltonská škola
Disciplína zabývající se základními kategoriemi pedagogiky s objasňováním základních jevů a procesů, vymezováním vědeckých termínů označujících tyto jevy a procesy se nazývá: obecná pedagogika
Hodnocení žáka založené na hodnocení splnění konkrétního výkonu, bez ohledů na výkony ostatních žáků se odborně označuje jako: kriteriální hodnocení
Nejčastější příčinou úmrtí v ČR u dětí do 18 let jsou: úrazy a otravy
Pokud provádíme selekci žáků dle jejich zájmů, sklonů, osobního zaměření apod., jedná se o: kvalitativní diferenciaci
Lidská duše před svým prvním vtělením pobývá podle Platóna: ve světě idejí
Podle mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání ISCED 97 zahrnuje „primární škola“ v ČR: první stupeň základní školy
Mezinárodní program podpory zdraví ve škole rozšířený i v ČR se nazývá: Zdravá škola
Souvislosti života školy, které nejsou obvykle vyjádřeny ve vzdělávacích programech a jsou obtížně postižitelné (étos školy, vzdělávací hodnoty, vztahy, způsoby diferenciace žáků, pravidla chování, implicitní obsahy atd.) jsou v odborné terminologii označovány jako: skryté kurikulum
Odklad povinné školní docházky je podle platného školského zákona možný: nejdéle do zahájení roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku
Tzv. praktický a teoretický rozum a kategorický imperativ jsou základními termíny filozofie: Immanuela Kanta
V jakém roce byla oficiálně schválena Deklarace lidských práv?: 1948
Sartrovo heslo „Peklo jsou ti druzí“ lze vysvětlit následovně: jakýkoliv můj čin, ať záměrný či nezáměrný, ovlivní lidi v mém okolí
Mentorem rozumíme: osobu uvádějící do znalosti oboru prostřednictvím vedení v reálných situacích, provádějící supervizi
Které vzdělávací programy jsou v současnosti v našem školství: Základní škola, Obecná škola, Národní škola, Školní vzdělávací program
Definice zdraví zdůrazňuje: optimální stav fyzické, psychické a sociální pohody
Podle dosavadních poznatků ovlivňují zdraví nejvíce: individuální způsob života
Při štěpení živin z potravy se získá nejvíce energie ze stejného množství: tuků
Při štěpení živin z potravy se získá nejrychleji energie ze stejného množství:
PHARE je: program ekonomické pomoci Evropské unie zemím střední a východní Evropy
Gottfried Wilhelm Leibniz považuje za podstatu všech věcí: monády, jednoduché oduševnělé jednotky, obdařené vnitřní silou
Individuální přístup charakterizuje: postulát o tom, že učitelé mají respektovat specifické vlastnosti jednotlivých žáků, např. styl učení, tempo učení apod.
K autorům učebnic psychologie určených učitelům nepatří: Ingeborg Amthauer
K pojmu usuzování se bezprostředně nevztahuje pojem: reflexe
Autorem tzv. hierarchického uspořádání lidských potřeb je: Abraham Maslow
K předávkování až poškození zdraví může dojít (zejména farmakologickými preparáty): u vitaminů A, D
Ke kvalitě testové úlohy či výzkumné metody se bezprostředně vztahuje pojem: reliabilita
Vyberte z uvedených zkratek jednu, která je názvem konkrétního vzdělávacího projektu realizovaného Evropskou unií v rámci evropské dimenze ve vzdělávání: LINGEA
Filosofie George Berkeleyho ústí v tvrzení že: mimo naši mysl neexistuje nic jako zdroj našich idejí
Debaty o negativním vlivu násilí v televizi jsou příkladem úvah o: sociální determinovanosti psychiky
Zpětnou vazbou v edukačním procesu rozumíme: přenos informace o výstupu určitého děje na jeho vstupní faktory
Která následující formulace nejlépe popisuje Eriksonovu představu nejdůležitějšího vývojového úkolu pro kojence? hledání důvěry ke světu
Vyberte nejpřesnější dělení vyučovacích metod podle fází výuky: motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační
Mezi seriózní informační zdroje v podobě časopisů z oblasti psychologie nepatří: Moje psychologie
Co rozumíme pojmem axiologie?: nauku o hodnotách a hodnocení
Nedostatek schopností přizpůsobit se okolnímu prostředí: maladaptace
co je nejefektivnější motivace: pozitivní (asi)
Personalistická psychologie: Alfred Adler, Carl Rogers
Klima třídy se nejlépe hodnotí: sociometrií
Cholesterol se nachází?: pouze v potravinách živočišného původu
Která charakteristika není typická pro PUBERTU: relativizmus
Jak lze pomoci DOSPÍVAJÍCÍMU od patické reakce (extremni, intenzivni): paradoxní intencí (znamená zaměření, úmysl, obrácení pozornosti k nějakému předmětu.)
V sociogramu není: nezvaný
Za hlavní období rozumového rozvoje jedince považuje J.J. Rousseau věk: 12 – 15 let
Co nepatří do alternativního školství?: RVP
Která z uvedených proměnných je měřitelná: zájem o předmět
K jaké základní přeměně/vývoji má podle Eriksona dojít v adolescentním věku: naleznutí vlastní identity
Jaká věda se zabývá didaktickými testy: edukometrie
Jak se dá podle Nietzscheho zachránit společnost: příchod načlověka
Co přímo neovlivňuje výkon žáka: klima v učitelském sboru
Stoická odpověď na základní otázku filosofie období helénského „Žij ve shodě