Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Státnice-společný-základ

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (192 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

SRAČKY CO JSOU ČERVENĚ POTŘEBUJOU OVĚŘIT, BRAL JSEM TO ASI Z MILIARDY ZDROJŮ!

  1. Psychopedie se zabývá jedinci s: rozumovou nedostatečností

  2. Rada školy je orgán, který: umožňuje pracovníkům škol, občanům obce a dalším osobám podílet se na správě školy

  3. Interdisciplinnární vědecká disciplína zabývající se teorií a praxí učení a vyučování cizích jazyků se nazývá: lingvodidaktika

  4. Vzdělávání v odborné pedagogické terminologii je chápáno jako proces: ve kterém se rozvíjí vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti

  5. Epizodická paměť je součástí: implicitní paměti

  6. K vlastnostem pozornosti nepatří: validita

  7. Které stádium je nesprávně zařazeno do Piagetova pojetí kognitivního vývoje?:

  8. Při zvládání neobvyklých situací či řešení nových problémů se uplatňuje především: divergentní myšlení

  9. Skutečnost, že se člověku dlouhodobě nedostává podnětům ke kvalitnímu rozvoji a růstu nejlépe vyjadřuje pojem: deprivace

  10. Mezi hlavní představitele pragmatismu ve filozofii patří: W. James; Ch. S. Pierce; J. Dewev

  11. Disciplína speciální pedagigky zabýající se jedinci s rozumovou nedostatečností se nazvývá: psychopedie

  12. Dysortografie označuje specifickou poruchu učení projevující se poruchou schopnosti: pravopisu

  13. Disciplína speciální pedagogiky primárně se zabývající obtížně vychocatelnými jedinci se nazáývá: etopedie

  14. Porucha, která se projevuje obtížemi v pohybovém vývoji, aniž by bylo diagnostikováno neurologické onnemocnění; postihuje osvojování, plánování a provádění volných pohybů a bývá často spojena s poruchou řeči a koordinací pohybů, rytmizací aj; se nazývá: dyspraxie

  15. Tzv. Pygmalion-efekt je primárně obrazným označením pro: důsledek učitelova očekávání týkající se např. Toho, jak se žák bude chovat, jaký je atd; který funguje na principu sebesplňující předpovědi

  16. Výrazem edukace označujeme: výchovu a vzdělávání

  17. Nonverbální pedagogická komunikace zahrnuje: proxemiku

  18. Jak můžeme definovat kázeň?: Jako společenský jev, který spočívá v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem.

  19. Základní myšlenkou evolucionistické antropologie je: přenesení myšlenky biologické evoluce na všechny oblasti lidské činnosti

  20. Psychometrie je obor zabývající se: měřením psych. Jevů, Jejich trváním, vlastnostmi a vztahy.

  21. Pojem „bazální“ definujeme jako: základní

  22. Za nejvýznamější představitele postmoderní filozofie jsou považování: M. Foucault, J.-F. Lyotard, W. Selech

  23. Neurotransmitery jsou: látky umožňující komunikaci mezi nervovými buňkami

  24. Který z uvedených znaků nelze vztahovat bezprostředně k tvořivosti: sociabilita

  25. Při frontální výuce se: učitel snaží, aby probírané učivo zvládli všichni žáci přímo ve vyučování, bez domácích úkolů (osobně mi ale spíš připadá správně „klade důraz na kreativitu a samostatnost žáků“)

  26. Anticipační cíle primárně zdůrazňují: přípravu na budoucí svět (př. V oblasti informačních technologií)

  27. Samosprávu ve školství vykonává: obec, kraj

  28. Obecnější odborné označení školní, mimoškolní či rodinné výchovy je: formy výchovy

  29. Vznik psychologie jako vědy můžeme zařadit již do: 19. století

  30. Jméno Carl Rogers je spojeno především s psychologií: humanistickou

  31. Autorem teorie kognitivní disonance je: L. Festinger

  32. Pojmy introvert – extrovert souvisejí s teorií: H. J. Eysencka

  33. Rozlišovány bývají mimo jiné dva základní druhy edukačních cílů – materiální a formální. Na co se primárně zaměřují formální, resp. Formativní cíle?: rozvoj jedince a jeho schopností

  34. Disciplína zabývající se konstruovánním a aplikací didaktických testů se nazývá: edukometrie

  35. Odborné obrazné označení sloužící primárně pro označení důsledků učitelova očekávání týkajícího se například toho, jak se žák bude chovat, jaký je atd; který funguje na principu sebesplňující předpovědi, je: Pygmalion-efekt

  36. Pedagogický směr, odvozený of myšlenek E. Keyové, podřizující edukační cíle potřebám a zájmům dítěte se nazývá: pedocentrismus

  37. Hodnocení výkonu žáka ve vztahu k výkonu ostatních je v odborné terminologii ozančování jako: normativní hodnocení

  38. Hierarchie kognitivních výukových cílů podle taxonomie B. S. Blooma má toto pořadí: znalost, porozumění, aplikace, analýza, syntéza, hodnotící posouzení

  39. Ve školním prostředí se dlouhodobější sociálně-emotivní naladění, zobecněné postoje a vztahy, emocionální odpovědi žáků třídy na události ve třídě odborně označují jako: klima třídy

  40. Začátek povinné školní docházky lze odložit, není-li dítě po dovršení šestého roku věku tělesně či duševně přiměřeně vyspělé a to: na základě písemné žádosti zákonného zástupce dítěte doložené doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře

  41. Do nižšího sekundárního stupně vzdělávání podle mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávánní ISCED 97 zcela nepatří: čtyřletá gymnázia

  42. Nejpřesnější tzv. Sociokognitivní teorie vzdělávání vystihují výrazy a představitelé: význam kulturních a sociálních faktorů při tvorbě poznatků, sociální a kulturní interakce, sociální dimenze učení, L. S. Vygotskij

  43. Představitelem tzv. Kritického racionalismu, zdůrazňujícím, že kriteriém vědeckosti (ne-metafyzičnosti) není verifikovatelnost závěrů, ale jejich falzifikovatelnost je: Karl Raimund Popper

  44. Vzdělávání v odborné pedagogické terminologii je chápáno jako proces: ve kterém se rozvíjí vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti

  45. Dětská mozková obrna se definuje jako: nebo syndrom nepokračujícího postižení nezralého mozku

  46. Demence je dána věkovou hranicí: od 2 let

  47. Fyziologická nemluvnost trvá: do 1 roku

  48. Tvrzení, že základním principem, z něhož vše zniká a do něhož vše zaniká je oheň, je základní myšlenkou filozofie: Hérakleitovy

  49. Výchova v užším slova smyslu je proces, který: se primárně zaměřuje na rozvoj postojů, přesvědčení, potřeb, zájmů

  50. Předmětem zkoumání přírodních věd je podle Immanuela Kanta: svět pro nás (ten je takový, jací jsme my)

  51. Disciplína pedagogiky zabývající se primárně učením a vzděláváním lidí v ekonomicky postaktivním věku se odborně nazývá: gerontogogika

  52. Výraz “explanativní” účel a poslání pedagogiky vyjadřuje, že: jedním z úkolů pedagogiky je edukační realitu objasňovat

  53. Jaký směr v rámci teorií vzdělávání zdůrazňuje význam kulturních a sociálních faktorů při tvorbě pozatků, sociální a kulturní interakci, sociální dimenzi učení? Jeho předstaitelem je L. S. Vygotskij: sociokognitivní teorie

  54. Mezi základní metody kvantitativního výzkumu v pedagogice nepatří: zúčastněné pozorování, přirozené interview

  55. Zobecněné odborné označení vyučování, umění, sportu, médií, práce, hry v pedagogice je „výchovné či edukační…“: prostředky

  56. Nejméně ovlivnitelný pedagogickým působením je: kognitivní styl

  57. Jak se nazývá škola, jejímž zakladatelem je H. Parkhurstová, zdůrazňující samostatné učení, vhodné pomůcky a práci na měsíčních úkolech?: Daltonská škola

  58. Disciplína zabývající se základními kategoriemi pedagogiky s objasňováním základních jevů a procesů, vymezováním vědeckých termínů označujících tyto jevy a procesy se nazývá: obecná pedagogika

  59. Hodnocení žáka založené na hodnocení splnění konkrétního výkonu, bez ohledů na výkony ostatních žáků se odborně označuje jako: kriteriální hodnocení

  60. Nejčastější příčinou úmrtí v ČR u dětí do 18 let jsou: úrazy a otravy

  61. Pokud provádíme selekci žáků dle jejich zájmů, sklonů, osobního zaměření apod., jedná se o: kvalitativní diferenciaci

  62. Lidská duše před svým prvním vtělením pobývá podle Platóna: ve světě idejí

  63. Podle mezinárodní klasifikace stupňů vzdělávání ISCED 97 zahrnuje „primární škola“ v ČR: první stupeň základní školy

  64. Mezinárodní program podpory zdraví ve škole rozšířený i v ČR se nazývá: Zdravá škola

  65. Souvislosti života školy, které nejsou obvykle vyjádřeny ve vzdělávacích programech a jsou obtížně postižitelné (étos školy, vzdělávací hodnoty, vztahy, způsoby diferenciace žáků, pravidla chování, implicitní obsahy atd.) jsou v odborné terminologii označovány jako: skryté kurikulum

  66. Odklad povinné školní docházky je podle platného školského zákona možný: nejdéle do zahájení roku, v němž dítě dovrší osmý rok věku

  67. Tzv. praktický a teoretický rozum a kategorický imperativ jsou základními termíny filozofie: Immanuela Kanta

  68. V jakém roce byla oficiálně schválena Deklarace lidských práv?: 1948

  69. Sartrovo heslo „Peklo jsou ti druzí“ lze vysvětlit následovně: jakýkoliv můj čin, ať záměrný či nezáměrný, ovlivní lidi v mém okolí

  70. Mentorem rozumíme: osobu uvádějící do znalosti oboru prostřednictvím vedení v reálných situacích, provádějící supervizi

  71. Které vzdělávací programy jsou v současnosti v našem školství: Základní škola, Obecná škola, Národní škola, Školní vzdělávací program

  72. Definice zdraví zdůrazňuje: optimální stav fyzické, psychické a sociální pohody

  73. Podle dosavadních poznatků ovlivňují zdraví nejvíce: individuální způsob života

  74. Při štěpení živin z potravy se získá nejvíce energie ze stejného množství: tuků

  75. Při štěpení živin z potravy se získá nejrychleji energie ze stejného množství:

  76. PHARE je: program ekonomické pomoci Evropské unie zemím střední a východní Evropy

  77. Gottfried Wilhelm Leibniz považuje za podstatu všech věcí: monády, jednoduché oduševnělé jednotky, obdařené vnitřní silou

  78. Individuální přístup charakterizuje: postulát o tom, že učitelé mají respektovat specifické vlastnosti jednotlivých žáků, např. styl učení, tempo učení apod.

  79. K autorům učebnic psychologie určených učitelům nepatří: Ingeborg Amthauer

  80. K pojmu usuzování se bezprostředně nevztahuje pojem: reflexe

  81. Autorem tzv. hierarchického uspořádání lidských potřeb je: Abraham Maslow

  82. K předávkování až poškození zdraví může dojít (zejména farmakologickými preparáty): u vitaminů A, D

  83. Ke kvalitě testové úlohy či výzkumné metody se bezprostředně vztahuje pojem: reliabilita

  84. Vyberte z uvedených zkratek jednu, která je názvem konkrétního vzdělávacího projektu realizovaného Evropskou unií v rámci evropské dimenze ve vzdělávání: LINGEA

  85. Filosofie George Berkeleyho ústí v tvrzení že: mimo naši mysl neexistuje nic jako zdroj našich idejí

  86. Debaty o negativním vlivu násilí v televizi jsou příkladem úvah o: sociální determinovanosti psychiky

  87. Zpětnou vazbou v edukačním procesu rozumíme: přenos informace o výstupu určitého děje na jeho vstupní faktory

  88. Která následující formulace nejlépe popisuje Eriksonovu představu nejdůležitějšího vývojového úkolu pro kojence? hledání důvěry ke světu

  89. Vyberte nejpřesnější dělení vyučovacích metod podle fází výuky: motivační, expoziční, fixační, diagnostické, aplikační

  90. Mezi seriózní informační zdroje v podobě časopisů z oblasti psychologie nepatří: Moje psychologie

  91. Co rozumíme pojmem axiologie?: nauku o hodnotách a hodnocení

  92. Nedostatek schopností přizpůsobit se okolnímu prostředí: maladaptace

  93. co je nejefektivnější motivace: pozitivní (asi)

  94. Personalistická psychologie: Alfred Adler, Carl Rogers

  95. Klima třídy se nejlépe hodnotí: sociometrií

  96. Cholesterol se nachází?: pouze v potravinách živočišného původu

  97. Která charakteristika není typická pro PUBERTU: relativizmus

  98. Jak lze pomoci DOSPÍVAJÍCÍMU od patické reakce (extremni, intenzivni): paradoxní intencí (znamená zaměření, úmysl, obrácení pozornosti k nějakému předmětu.)

  99. V sociogramu není: nezvaný

  100. Za hlavní období rozumového rozvoje jedince považuje J.J. Rousseau věk: 12 – 15 let

  101. Co nepatří do alternativního školství?: RVP

  102. Která z uvedených proměnných je měřitelná: zájem o předmět

  103. K jaké základní přeměně/vývoji má podle Eriksona dojít v adolescentním věku: naleznutí vlastní identity

  104. Jaká věda se zabývá didaktickými testy: edukometrie

  105. Jak se dá podle Nietzscheho zachránit společnost: příchod načlověka

  106. Co přímo neovlivňuje výkon žáka: klima v učitelském sboru

  107. Stoická odpověď na základní otázku filosofie období helénského „Žij ve shodě

Témata, do kterých materiál patří