Psychologie - rozšířenější varianta
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Psychologie
Předmět psychologie. Hlavní přístupy ke studiu psychiky: biologický (fyziologický), behavioristický, psychodynamický, fenomenologický, přístup tvarové psychologie, kognitivní přístup.
Cíle psychologie jako vědy. Základní a aplikované psychologické disciplíny.Vztah psychologie k příbuzným vědám. Biologická, sociální a osobní determinovanost psychiky. Periodizace psychického vývoje.
Základní metody psychologie. Pozorování, experiment, introspekce. Metoda dotazování. Rozbor slovních projevů a výsledků činnosti. Standardizované psychodiagnostické metody. Projektivní techniky. Výzkum v psychologii. Metoda korelační. Metoda longitudinální a příčná. Cíle psychologické diagnostiky žáka.
Kategorie osobnost v psychologii. Teorie, koncepce osobnosti (typy, rysy, vrstvy, faktory osobnosti). Pojem vědomí v psychologii. Jáství, sebepojetí, sebeobraz.
Poznávací procesy. Senzorické procesy, vnímání. Imaginace (představy, fantazie). Pozornost (vymezení, typy, vlastnosti, poruchy).
Myšlení a řeč. Myšlenkové operace. Usuzování. Rozhodování. Chápání pojmů a řešení problémů. Konvergentní a divergentní myšlení. Vývoj myšlení a řeči v ontogeneze. Kognitivní styl. Poruchy řeči (poruchy výslovnosti, artikulace, sociálního užití).
Schopnosti (klasifikace, vlohy a schopnosti). Inteligence (vymezení, teorie, druhy, její stimulace). Poruchy vývoje intelektových funkcí (intelektová deteriorace, snížená intelektová výkonnost v rámci mentální retardace). Kreativita.
Učení a paměť. Druhy učení (habituace, senzibilizace, klasické podmiňování, instrumentální podmiňování, vtištění, explorační chování, sociální učení). Zákony učení. Transfer a interference. Druhy paměti (ultrakrátká, krátkodobá, dlouhodobá, explicitní vs. implicitní).
Emoce a temperament. Aspekty emočních procesů a stavů. Teorie emocí. Klasifikace emocí. Teorie temperamentu.
Motivace. Potřeby (teorie, klasifikace), zájmy (klasifikace). Hodnoty, ideály. Motivy (klasifikace). Aspirace, aspirační úroveň. Charakterové vlastnosti, vůle, volní procesy a vlastnosti. Mravní vědomí, morální usuzování. Morálka.
Frustrace, frustrační tolerance. Pojem psychická deprivace. Stres. Náročné životní situace. Syndrom emočního vyhoření.
Obecná charakteristika stadií dětství, vývoj rozumově-poznávacích funkcí v dětství a prepubertě (charakteristické změny a kvality čivosti, vnímání, pozornosti, paměti, obrazotvornosti a myšlení). Vývoj imaginativně-emotivních složek osobnosti (faktory utváření sebepojetí a sebehodnocení, emocionalita a mravní vědomí, volní procesy, autoregulace a zájmy).
Obecná charakteristika dospívání a úroveň poznávacích procesů dospívajících (charakteristika a srovnání duševních změn v pubertě a adolescenci, úroveň vnímání, pozornosti, paměti, myšlení a tvořivosti).
Charakter imaginativně-emotivních funkcí v průběhu dospívání (emocionalita, vývoj Jáství, sebeuvědomování, sebepojetí, seberealizace, volní procesy).
Vnější podmínky jako determinanty vývoje dětí a dospívajících (vliv rodinné atmosféry a jednotlivých členů rodiny, vztahy vrstevníků, působení školy, vlivy mimoškolní, typy rodičovské výchovy a její optimalizace).
Psychohygiena učitele a žáka. Kategorie zdraví, adaptace a maladatptace.
Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Metody: pozorování, rozbor výsledků činnosti, rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko-psycho-logická charakteristika žáka.
Psychodidaktika. Učení a kognitivní rozvoj (vytváření návyků, osvojování vědomostí a dovedností, “intelektové” učení): vytváření soustav představ a pojmů; učeni se řešení problémů; senzomotorické učení a dovednosti; psychologická problematika strukturování učiva, vyučovacích a učebních strategií.
Psychologická podstata a cíl výchovy. Výchova vybraných aspektů osobnosti: formování zájmů, sebehodnocení a sebepojetí. Morální usuzování. Změny osobnosti a převýchova.
Psychologické prostředky výchovy. Odměna a trest. Přesvědčování, příklad a ideál, řízení činností vychovávaného. Osobnost pedagoga a jeho pedagogicko-psychologický přístup k vychovávanému. Způsoby výchovy dítěte (žáka). Sebedeterminace a sebevýchova.
Jedinec a sociální prostředí. Stratifikace společnosti. Mikro- mezo- a makrosociální prostředí. Socializace (obsah, zákonitosti a produkty). Personalizace, kulturace, profesionalizace. Sociální kompetence; sociální inteligence a sociální zralost; sociální učení (formy, zákonitosti); sociální rysy a sociální postoje.
Sociální skupina (struktura, dynamika, druhy). Skupinové normy. Pozice – role - status. Vliv skupinového života; Rizika skupinového života (deindividuace, skupinové stereotypy, skupinové myšlení apod.). Využití zákonitostí skupinového života v pedagogické praxi.
Sociální percepce a atribuce. Zákonitosti percepčních dějů. Percepční stereotypy.
Sociální komunikace. Druhy komunikace. Komunikační obsahy. Patické formy komunikace. Efektivní komunikace. Možnosti kultivace komunikačních dovedností. Způsoby analýzy komunikace. Sociální chování. Interakce a součinnost.
Klima školní třídy. Sociální klima školy.
Kognitivní předpoklady školního výkonu. Hlediska při posuzování kognitivních předpokladů, typy laterality a jejich vliv na školní výkon. Leváctví. Osobnostní mimointelektové faktory determinující školní výkon.
Psychologické příčiny neadaptivního chování dětí a dospívajících (poruchy chování, kázeňské nepřizpůsobení). Agresivita a šikana. Delikvence.
Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání (specifické vývojové poruchy učení): Dyslexie, dysortografie, dysgrafie, dyskalkulie. Symptomatologie, příčiny, vliv na školní výkon. Možnosti korekce, zásady specifického přístupu učitele a rodiče.
Neurotické poruchy u dětí, dospívajících a dospělých. Symptomatologie, příčiny, možnosti psychologického a pedagogického korektivního ovlivnění.
Lehká mozková dysfunkce. Příčiny, symptomatologie, vývoj, vliv na školní výkon, zásady specifického přístupu učitele a rodiče k dítěti s LMD. Organicita v chování, řeči a kresbě.