Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kořeny evropského myšlení a kultury 2 (KFI / BKOR2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFI / BKOR2 - Kořeny evropského myšlení a kultury 2, Filozofická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
10.-Friedrich-Wilhelm-Nietzsche-19.-4.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 1
1789 Neznámý 24.05.2018 21:08 1
1790 Neznámý 24.05.2018 21:08 1
3.-Berkeley-Hume-1.-3.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 2
4.-Milétská-škola-a-Pythagorejci-8.-3.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 1
5.-Sokrates-15.-3.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 2
6.-Diogénes-ze-Sinopé-22.-3.-2016 Zápisky z hodin 24.05.2018 21:08 1
7.-Herakleitos-z-Efezu-29.-3.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 1
8.-Bergson-Schopenhauer-5.-4.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 1
9.-Xenofanés-Parmenidés-Zenon-Melissos-12.-4.-2016 Neznámý 24.05.2018 21:08 1

Další informace

Obsah

Platónova úvaha o vzniku filosofického tázání - ontologie, gnoseologie, etika.Řecký zázrak - vznik filosofie, racionalizace, sekularizace, geometrické myšlení.Milétská škola - pralátka, příčina, peras, apeiron, cykličnost.Pythagorovci - protiklady, matematika, "dogmata", náboženství.Eleaté - základ nejen pro budoucí přírodní filosofy, nové paradigma. H. Bergson a jeho kritika kinematografického způsobu myšlení, námitky proti Zénónovým aporiím.Sókratés - filosofie a etika. Platón, Aristotelés.Diogenés - poznámka k jedinečným filosofickým přístupům, zkratka ke ctnosti, opozice vůči tradičnímu pojímání filosofie.G. Berkeley, I. Kant - příprava k nové "filosofii subjektu".D. Hume - kritičnost a filosofie - problém akademické skepse. Pragmatismus.Kierkegaard - existenciální motivy, úzkost, paradox, víra. Heidegger.

Získané způsobilosti

Student si osvojí znalosti základních filosofických pojmů a problémových okruhů. Na základě těchto znalostí dokáže samostatně klasifikovat a třídit filosofické problémy, se kterými se setká při vlastní filosofické četbě a diskusích. Podporována je aktivní účast studenta, která rozvíjí jeho schopnost orientovat se na hlavní témata, obhájit a demonstovat vlastní názor. Důraz je kladen na získání a rozvíjení kritické práce s texty, rozvoj tvůrčího myšlení a nikoli memorování kvant informací. Student si nacvičuje základní principy práce s četbou, analýzou i psaním filosofických textů.

Literatura

Kramoliš O.. Antická moudrost, Ostravská univerzita 2006. Ostrava, 2006. Heidegger M.. Aristotelova metafyzika. IX, 1-3, OIKOYMENH, Praha 2001. OIKOYMENH, 2001. Machovec D.. Dějiny antické filosofie, H&H, Jinočany 1993. Jinočany, 1993. Filosofické slovníky a příručky k dějinám filosofie. Störig H. J.. Malé dějiny filosofie, Zvon, Praha 1991. Praha, 1991. Philosophical Dictionaries and Reference Books to the History of Philosophy. Platónovy a Aristotelovy spisy. Plato s and Aristotle s Writings. Vernant, J. P.. Počátky řeckého myšlení, Praha 1993. Praha, 1993. Patočka J.. Sókratés, SPN, Praha 1991. Praha, 1991. Vopěnka P.. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci, Práh, Praha 2000. Praha, 2000. Weischedel W.. Zadní schodiště filosofie, VOTOBIA, Olomouc 1992. Olomouc, 1992. Svoboda K.. Zlomky předsókratovských myslitelů, ČSAV, Praha 1944. Praha, 1944.

Požadavky

Studenti jsou z probírané látky zkoušeni v závěrečném testu. Podle výsledku textu je stanovena i výsledná známka. Povinností je rovněž odevzdat doklad o četbě samostatně zvolené knihy s filosofickou tematikou - výběr knihy inspirují přednášky, student může volit také filosofickou literaturu blízkou svému studijnímu oboru.

Garant

PhDr. Oldřich Kramoliš, CSc.

Vyučující

PhDr. Oldřich Kramoliš, CSc.