Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




-2. Využití metod, procedur a technik

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.6 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. Využití metod, procedur a technik v přístupech k evaluaci

Faktory volby metod a technik v evaluaci:

  • podstata evaluačního problému,

  • potřeba poskytovat informace pro poskytovatele programu,

  • kontext evaluace,

  • charakteristiky všech programových participantů,

  • metodologická orientace výzkumníka,

  • podstata programové teorie, která stojí za výzkumem.

Metodologie evaluačního výzkumu

  • Paradigma a praxe, pluralita

  • Heuristika - heuristické řešení je často jen přibližné, založené na poučeném odhadu, intuici, zkušenosti nebo prostě na zdravém rozumu.

  • Evaluační metodologie: postpositivismus, pragmatismus, interpretativismus, kritická(normativní) věda

Klasifikace modelů evaluace

  • Vědecko-experimentální - historicky nejstarší, opírají se o kvantitativní metody

  • Modely analýzy řízení- metody operační analýzy, model kritické cesty (Critical Path Method, CPM), při plánování a evaluaci hospodářských a obchodních projektů

  • Kvalitativně antropologické- zdůrazňují pozorování na místě, potřebu zachovat fenomenologickou kvalitu evaluačního textu, význam subjektivní interpretace, např. modely

Přístupy:

  • nezainteresovaný – nenormativní (kvantitativní)

  • zainteresovaný – normativní (kvalitativní)

a) Kvalitativní strategie

  • používá zejména případových studií, a proto zdůrazňuje význam kontextu

  • využívá kvalitativní metodologii

  • zaměřuje se na zvýšení porozumění praktickému sociálnímu programu

  • Charakteristiky:

    • Subjektivita

    • Kontextuálnost

    • Nestandardizované techniky

    • Teorie odvozena induktivně

  • Kritéria vhodnosti strategie:

    • postulát adekvátnosti, subjektivní interpretace, logické konzistence.

b) Kvantitativní strategie

C) Integrovaná výzkumná strategie

  • jedná se o kombinaci kvanti a kvalitativní výzkumné strategie – metodologický mix – poskytuje možnost rozšířit validitu výzkumu

  • je vyžadován úplný popis programu;

  • výzkum je zaměřen jak na výsledky, tak na proces;

  • je potřeba využít smíšené strategie k pokrytí potřeb různých skupin „stakeholderů“

Cíl: dosáhnout vybalancování kvantitativních a kvalitativních přístupů = nejúčinnější evaluační výzkum

Kladen důraz na:

  • okolnost, aby strukturální a funkční vztahy mezi teoretickými pojmy byly ve shodě s empiricky zjištěnými vztahy mezi pozorovanými jevy

  • objasnění rozsahu, v němž studie kladou důraz buď na deskriptivní, nebo interpretativní elementy dat pro vyhledání závěrečných zjištění;

  • specifikaci, kdy mají být používány induktivní či deduktivní metody zkoumání;

  • oprávněnost výzkumných závěrů, které jsou podporované empirickou evidencí, teoretickými modely či konstrukty a použití racionálních výzkumných metod či procedur.

Základní techniky – dotazník, dokumenty, pozorování, rozhovor

  • Kvali – ve větší míře nestandardizované techniky (vychází z pozorování, zájmů, starost o problém a prostřednictvím rozhovoru, apod. až do vypracování určité teorie)

  • Kvanti – standardizované techniky (vycházíme z teorie a hypotéz)

Témata, do kterých materiál patří