Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




McKINSEY AND COMPANY - vypracovane otazky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.32 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

McKINSEY AND COMPANY

Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení.2010

  1. Jaké výsledky podle studie vykazuje české školství, porovnejte s ostatními zeměmi. Případně aktualizujte k současným výsledkům PISA.

České školství vykazuje spíše průměrné až klesající a nerovnoměrné výsledky. Máme sice jen omezené informace o výsledcích českých studentů, ale podle mezinárodních testů OECD (Test vzdělávání a dovednosti) dosahují čeští studenti průměrných výsledků. Nebylo tomu však takto vždy. Zhruba okolo roku 1995 patřila Česká republika mezi 6-7 nejlepších zemí. Od této doby se však výsledky dětí před ukončím prvního stupně ZŠ a druhého stupně ZŠ rapidně zhoršily. Pokud by to takto pokračovalo dál, dostala by se Česká republika skoro na úroveň států s nižší kvalitou vzdělávání (Rumunsko, Gruzie,…). Kvalita české výuky však není ve všech krajích naší země stejná. Rozdíly mezi dětmi (obzvláště ve čtenářských dovednostech) mohou být někdy až půl roku. V ČR jsou tyto rozdíly jedny z největších, v rámci hodnocení OECD. Horší než např. ve Spojených státech, či Slovensku. Kvalitu vzdělání našich dětí ovlivňuje také vzdělanost jejich rodičů.

Například v roce 2006, kdy se prováděly testy PISA (PISA je program OECD pro mezinárodní hodnocení studentů, jenž každé tři roky posuzuje úroveň znalostí a dovedností, kterých dosahují patnáctiletí studenti v hlavních průmyslových zemích ve čtení, matematice a přírodovědě.) z přírodovědy, si můžeme všimnout, že studenti umí docela dobře přijímat vědecké znalosti, než identifikovat přírodovědné důkazy a používat důkazy. To nám ukazuje nižší dovednosti při řešení problémů. Z výsledků OECD také vyplývá, že české děti, mají nejhorší postoj ke škole (i když je ČR zhruba v polovině pomyslného žebříčku zájmu o vědy.

Tento problém může být způsoben tím, že se učitelům dostává velmi malé podpory při zlepšování učebních postupů (především malé finanční podpora). Ředitelé většinu své pracovní doby stráví „nezbytným“ papírováním a administrativou a na zlepšení kvality výuky na jejich škole jim zbývá zhruba třetina jejich času. Nehledě na to, že standardy definující vzdělávání nejsou dostatečně jasné a systematické řízení kvality se uplatňuje jen v omezené míře.

  1. Na co by se podle zprávy mělo zaměřit české školství?

Učitelé by měli mít více příležitostí k rozvoji svých schopností prostřednictvím profesní spolupráce a sdílení nejlepší praxe (školení, týdenní plánování výuky, dlouhodobá spolupráce s mentory.

Ředitelé by měli získat více času a prostoru pro zlepšování kvality výuky. V současné době jim na zlepšování kvality výuky zbývá necelá třetina jejich času. Mělo by se tedy docílit toho, aby ředitelé dosáhli lepší rovnováhy mezi zlepšováním kvality výuky a administrativou (např. minimálně 50 % času věnovat zlepšování kvality výuky).

Témata, do kterých materiál patří