Obecná_pedagogika.TÉMATA_ke_zkoušcedoc
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Primární pedagogika I.
Obecná pedagogika
Témata ke zkoušce
Představa a pojetí dítěte ve výchově
pojetí dítěte a dětství
roviny rozvoje dítěte (biosomatická; psychická – kognitivní, afektivní, morálně-volní; sociální a jáská rovina zrání a rozvoje)
Úmluva o právech dítěte
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8-888-0.
HELUS, Z.: Vyznat se v dětech. Praha, SPN 1987 .
HELUS, Z.: Pojetí žáka a perspektivy jeho osobnosti. Praha, SPNn1982.
HELUS, Z.: Zřetel k dítěti jako východisko humanizace školy.
KANTORKOVÁ, H., LANGER, J. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Skriptum Pedagogika IV. Ostrava: PdF OU, 1995.
LUKÁŠOVÁ, H. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů. Ostrava: PdF OU, 2004.
Studijní texty k problematice dětských práv
Výchova
pojetí výchovy a jejich cílů
smysl a funkce výchovy, formy výchovy, modely výchovy – výchovné styly
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava, Amosium servis 1996.
PELIKÁN,J. Výchova pro život. Praha, ISV 1997.
ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha, ISV 1996.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum1993.. Praha, ISV 1996.
Vzdělání, vzdělávání
Pojetí vzdělání a vzdělávání
Cíle ve vzdělávání dětí mladšího školního věku
Klíčové kompetence v primárním vzdělávání (Koncepce výchovy a vzdělání pro 21.století - klíčové kompetence pro život jako čtyři pilíře vzdělávání; Kompetence pro Evropu; klíčové kompetence Rámcového vzdělávacího programu)
osobnostní, obsahové, institucionální, socioekonomické a procesuální pojetí vzdělání (vzdělávání)
stupně a druhy vzdělání
DELORS, J. Učení je skryté bohatství. Zpráva mezinárodní komise UNESCO „Vzdělávání pro 21. Století“. Phare, Praha 1997.
WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu. Kniha pro učitele. Praha: PdF UK, 1997.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Manuál pro tvorbu školního vzdělávacího programu
www.vuppraha.cz
Výchovné prostředky
vztah podmínek, cílů a prostředků výchovy
autorita učitele (pojetí autority, typy autority)
význam pravidel v sociálním životě školní třídy
úloha odměn a trestů
VALIŠOVÁ, A., a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha, Karolinum 1998.
MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. O výchovných odměnách a trestech.Praha, Portál
1994.
Petty,G.: Moderní vyučování.Praha: Portál, 1996.ISBN 80-7178-681-0.
Cangelosi,J.C. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1997.ISBN 80-7178-083-9.
PREKOPOVÁ, J. Malý tyran. Co vlastně děti potřebují. Praha: Portál 1993. ISBN 80-85282-56-9.
Profese učitele
profesní kompetence učitele primární školy
osobnostní vlastnosti a klíčové pedagogické dovednosti učitele
ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno : PdF UM, 1998b. ISBN 80-210-1973-9.