Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět MODUL S4A - School4All (SPG / E-S4A)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPG / E-S4A - MODUL S4A - School4All, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (OU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Obsahem modulu jsou jednotlivé kurzy zaměřené na:1. Úvod do problematiky speciální pedagogiky a inkluzivního systému vzdělávání.2. Vzdělávací systém v ČR a jeho komparace. Mezinárodní dokumenty a legislativa.3. Poradenský a podpůrný systém zaměřený na děti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP).4. Vybrané terapeutické metody a techniky využitelné v práci s dětmi s SVP.5. Exkurze studentů do škol a zařízení pro děti s SVP.1. část = 6 kreditůDůraz tohoto kurzu je kladen na celkovou filozofii speciální pedagogiky a konkrétně koncept inkluzivního vzdělávání. Hlavním záměrem je diskuze ohledně dostupnosti, přístupnosti, přijatelnosti a přizpůsobivosti vzdělávacích zařízení pro všechny žáky. Zvláště se zaměříme na otázky: Kdo je dítě se speciálními vzdělávacími potřebami. Co je "zvláštní" na speciálním vzdělávání? Co je důležité, nutné a efektivní ve strategiích inkluzivního vzdělávání. Studijní materiály se budou týkat teorie základů speciální pedagogiky a Indexu inkluze.2. část = 6 kreditůPodstatou druhého kurzu je poznání vzdělávacího systému v České republice a jeho srovnání s jinými zeměmi Evropské unie (v závislosti na rodné zemi aktuálně studujících). Součástí kurzu je prostudování mezinárodních dokumentů, úmluv a legislativy, která se týká postupné integrace a inkluze dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol.3. část = 6 kreditůZáměrem třetího kurzu je studium poradenského systému a podpory ze strany odborníků pro žáky s SVP ve školním věku, a pro učitele v běžné a v inkluzivní škole. V rámci studia tohoto kurzu budou studenti zkoumat klíčové aspekty úspěšné inkluze, které souvisí s podpůrným systémem profesionálů. Tato část modulu přispívá k porozumění organizační struktury škol a porozumění kompetencím jednotlivých poradenských pracovníků a center.4. část = 6 kreditůJedním z nepostradatelných aspektů v inkluzivním vzdělávání je využívání speciálních terapeutických a facilitačních metod, které podporují rozvoj dítěte s SVP. Náplní tohoto čtvrtého kurzu je teoretická charakteristika vybraných terapeutických metod a jejich ukázka v praxi. (Konkrétní metody budou vybrány na základě zájmu studentů a momentálních možností vyučujícího ve spojení s praxí a exkurzemi.)5. část = 6 kreditůPoslední část modulu je praktickou částí. Využijeme zde exkurzí a krátkodobých praxí studentů do škol a zařízení pro děti s SVP. Aktuální rozpisy budou zajištěny podle konkrétních možností umístění studentů do zařízení. Organizačně bude zajištěna exkurze do 5 zařízení, které jsou určitou ukázkou vzdělávání osob s SVP v různé formě.

Získané způsobilosti

Po absolvování modulu by měl student:- definovat žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP);- chápat a vysvětlit různé výklady pojmu speciální vzdělávací potřeby, a složitost konceptu integrace a inkluze v současném vzdělávání;- znát poradenský systém v České republice a umět jej multikulturně komparovat;- znát systém vzdělávání v ČR a umět posoudit rozdíly mezi dalšími vzdělávacími systémy vybraných zemí EU;- znát legislativní i koncepční dokumenty, které se vztahují k inkluzivnímu vzdělávání;- být schopen diskutovat souvislosti pro rozvoj inkluzívního vzdělávání;- být schopen kriticky zhodnotit postupy, které jsou považovány za úspěšné a efektivní ve třídě, kde se vzdělává dítě s SVP;- být vybaven znalostmi o využívání konkrétních terapeutických metod.

Literatura

PFEIFFER, S., I., REDDY, L., A. (ed.). Inclusion practises with special needs students. Theory, research, and application. USA, New York : The Haworth Press, Inc., 2000. ISBN 978-0-7890-0843-2.BOOTH, T., AINSCOW, M. Index for Inclusion: developing learning and participation in schools. Bristol : CSIE, 2011. ISBN 978-80-244-1857-5.Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Unesco. 1994. Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ve znění pozdějších předpisů. MITCHELL, D. What really works in Special and Inclusive Education. Using evidence-based teaching strategies. Second edition. USA, Abingdon Oxon : Routledge, 2014. ISBN 978-0-415-62322-3.Zákon č. 561/2014 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění pozdějších předpisů. Zákon č. 82/2015 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).

Požadavky

individuální úkoly (komparace diskutované problematiky, případová studie dítěte se speciální vzdělávací potřebou, atd.) založeny na e-learningu a samostudiu doporučené literatury, účast na exkurzích, docházka na tutoriály/přednášky jednotlivých kurzů, závěrečná práce. Kritéria hodnocení studentů v modulu: - Plnění samostatných úkolů vztahujících se ke kurzům 1.-5. (vlastní analýza a komparace probírané problematiky, kazuistiky, příkladové studie dětí s SVP), které budou organizovány na základě e-learningu a studia doporučené odborné literatury.- Účast na exkurzích v 5. kurzu je povinná.- Docházka na tutoriály, které budou probíhat v rámci jednotlivých kurzů, je povinná.- Závěrečná práce, která se bude vztahovat k aktuálním otázkám speciálně pedagogické problematiky a zahrne studium za celý modul (5 kurzů). Její rozsah, struktura, datum odevzdání, forma i obsah bude oznámen a diskutován v průběhu úvodního kurzu. - Vzhledem k rozdílným vyučujícím jednotlivých kurzů bude student hodnocen po každém kurzu zvlášť 6 kredity, v konečné fázi se hodnocení sčítá. - Pro splnění modulu S4A je nutné absolvovat všechny kurzy - tj. získat 30 kreditů.Studenti jsou hodnoceni následovně:A - 91-100 b. B - 81-90 b. C - 71-80 b. D - 61-70 b. E - 51-60 b. F - 0-50 b.

Garant

Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.