Aj - Formální dopis
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
formální dopis
Rozsah formálního dopisu u maturity z AJ je 120-150 slov – objevuje se tedy v první části písemné práce u maturity z anglického jazyka
1. ADRESA PISATELE A ADRESA PŘÍJEMCE
Adresa pisatele (nás):
Adresa pisatele (tedy toho, kdo dopis píše), se v angličtině píše do pravého horního rohu a vypadá následovně:
Mr Jiří Amos
Červeného 9
46006 Liberec
Czech Republic
Adresa příjemce (ten, komu dopis píšeme):
Každý dopis by měl obsahovat adresu toho, komu dopis píši. Nejen v Británii, USA nebo jiných anglosaských zemích je toto zvykem. Adresa příjemce dopisu se bude nacházet pod adresou pistale, ale vlevo. Podívejte se na příklad:
Mr Tom Jones
5. Avenue 44
10003 New York City
USA
2. DATUM
Pod adresou příjemce se nachází datum – na pravé straně. Psaní data je u psaní formálního dopisu vyžadováno. Příklad správného uvedení data:
15 July, 2014
3. OSLOVENÍ
Vhodné oslovení je ale již zcela nepostradatelnou součástí formálního dopisu. Nachází se vždy nalevo nad textem dopisu a musí být od textu dopisu řádně odděleno, nejlépe vynecháním jednoho řádku. Zde je několik vhodných příkladů oslovení pro formální dopis:
-
Dear Mr Jones, (Vážený pane Jonesi,)
-
Dear Mary, (Vážená Mary,)
-
Dear Sir, (Vážený pane,)
-
Dear Madam, (Vážená paní,)
4. TEXT DOPISU
- formální styl psaní →vvýhradně nestažené tvary: Pište tedy například:
-
I am namísto I’m
-
She has namísto She’s
Ukázka dobře rozpracovaných bodů výše zmíněného zadání:
I am writing in regards of a problem which occurred last month with one of our customers. I tried to solve the problem on my own but I feel I will need to consult you about it. (DŮVOD, PROČ PÍSI – bod zadání č. 1)
The customer wanted to buy some of our products last month but our operator on the phone was very rude to him. (POPIS PROBLÉMU – bod zadání č. 2) The customer is one of our dear clients and he said that after this experience he would stop purchasing from us. I think we cannot afford to lose him. (DŮVOD, PROČ JE NUTNÉ PROBLÉM VYŘEŠIT – bod zadání č. 2)
After some consideration I suggest contacting him and excusing for the operator’s behaviour on the phone, offering a 20% discount on his next order of our products (NÁVRH ŘEŠENÍ PROBLÉMU – bod zadání č.3) I think he can accept it and continue doing business with us.
Do you think we can handle this situation as I have written above, or would you advise a better solution for this problem? (PROSBA O RADU NADŘÍZENÉHO – bod zadání č. 4)
Ve výše uvedeném vzoru rozpracování textu dopisu je zřejmé, že všechny body zadání jsou jasně zmíněny a vhodně rozpracovány. Text neobsahuje žádné stažené tvary, a jeho odstavce jsou jasně odděleny vynecháním jednoho řádku mezi odstavci. Toto vzorové řešení formálního dopisu by jistě získalo v hodnocení velmi vysoký počet bodů, ne-li maximální.