15. R.U.R.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
R.U.R.
(Rossumovi univerzální roboti)
Autor: Karel Čapek
Nakladatelství: Fortuna Libri
Rok vydání: 2018 (1920)
Literární druh: epika, drama
Literární žánr: tragédie – vědeckofantastické drama, alegorická hra
Literární forma: drama (divadelní hra)
Karel Čapek (1890 – 1938)
-
světově uznávaný spisovatel, novinář, prozaik a dramatik
-
narodil se v Malých Svatoňovicích, přestěhovali se do Úpice (kraj pak nazval Krakonošova zahrada)
-
otec byl lékař (pracovitý a obětavý), matka (romantička, snivá) upínala se ke Karlovi
-
sestra Helena (malířka, spisovatelka), bratr Josef (malíř a spisovatel)
-
studoval filozofii v Praze a Berlíně
-
působil v Lidových novinách, byl dramaturgem Vinohradského divadla
-
hodně cestoval
-
prožil mnoho spíše platonických vztahů, nakonec se s ní oženil nová inspirace pro tvorbu
-
přátelil se s Tomášem G. Masarykem (Hovory s TGM)
-
pravidelná setkání tzv. pátečníků
-
scházeli se každý pátek v Čapkové vile
-
probírali kulturní, politické a jiné problémy
-
byl aktivním členem protifašistické Obce československých spisovatelů
-
zklamán zradou Francie a Anglie v Mnichovské dohodě
-
musel čelit pomluvám, obviněním, byla zpochybňována jeho dosavadní tvorba
-
odmítl odjet ze země
-
znovu onemocněl
-
nemoc, zrada a osobní útoky vedly k Čapkově rezignaci
-
zemřel o Vánocích roku 1938
-
jeho pohřeb se stal velkou vlasteneckou demonstrací
-
často cestoval, rád zahradničil, měl rád zvířata, sbíral LP desky
-
ve tvorbě se objevovala nejrůznější témata a všechny žánry
-
velmi významné myšlenkově, stylisticky i jazykově (díla přeložena do mnoha světových jazyků)
-
vytvořili s bratrem slovo ROBOT
-
tvůrce filozofického směru pragmatismus v Evropě
-
jen subjektivní poznání, užitečnost
-
byl 7krát za sebou nominován na Nobelovu cenu za literaturu
-
myslel si, že ve válce byla použita technika
-
ve 30. letech varuje před totalitou a manipulovatelností
-
opouští strach z techniky, ale má strach z totality
-
5 vývojových období tvorby
PLÁN TÉMATICKÝ
Hlavní téma: negativní vliv techniky na lidstvo (nadčasové dílo), povstání robotů (polidštění)
Motiv:
lidská lenost
obava o osud lidstva
smrt
láska
náboženství (Adam a Eva, na konci)
Časoprostor:
- je to blíže nespecifikovaná budoucnost, továrna Rossum's Universal Robots (Rossumův ostrov)
- jediný čas je ten, co uplyne po příjezdu Heleny na ostrov tím začíná 1. dějství
PLÁN KOMPOZIČNÍ
Kompoziční výstavba:
- chronologická kompozice
- předehra a 3 dějství
- dílo je psáno jako scénář k divadelní hře
- v předehře seznámení s chodem továrny, 1. dějství začíná o 10 let později
Veršová výstavba:
–
PLÁN JAZYKOVÝ
Vypravěč / lyrický subjekt: ich-forma
Vyprávěcí způsoby / typy promluv:
-
přímá řeč
-
dialogy
-
polylogy
-
scénické poznámky
-
většinou krátké a rychlé dialogy
-
v závěru monolog Alquista (jediný monolog v celé hře)