Baroko v české literatuře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
BAROKO
1. Spol. vlivy
nerovnoměrnost a protikladnost vývoje Evropy – války (hl. třicetiletá)
šíření reformačních myšlenek x růst autority katolické církve a vznik absolutistických monarchií (např. FR – Ludvík XIV.)
2. Baroko v Evropě
od pol. 16. stol. v IT a ŠP, v 17. st. šíření po celé Evropě
Znaky:
nedůvěra v rozum, absolutizace víry
odvrat od přírody, zaměření k vlastnímu nitru
mysticismus, duchovnost (pravda je člověku zjevena)
pocit bezmocnosti, utrpení bolesti
monumentalita – snaha ohromit člověka, důraz na citovost, exaltovanost, vnitřní napětí, patos, nadsázka
kontrasty – zvyšují dramatičnost (zlo x dobro, chudoba člověka x nádhera chrámů, hrůza války x ráj,…)
typické: užití alegorie, líčení utrpení pozem. života, pekelných muk
Projevy baroka v umění:
Architektura: nepravidelné linie (křivky, vlnění, oblouky, kopule), členitost, mohutnost a velkolepost staveb, bohatá vnitřní výzdoba (štukatura, fresky, sochy, obrazy, zlacení,…), výborná akustika, typ. stavby – kostely, chrámy, paláce, měšťanské domy (štíty), význ. stavitelé – Bernini, Boromini, Guarnini, u nás Santini, Dienzenhoferové
Sochařství: pohyb, vnitřní napětí, křečovitost, patetická gesta, význ. autoři – Bernini (Vidění sv. Terezie), Braun (sochy neřestí a ctností na Kuksu), Brokoff (sochy na Karlově mostě)
Malířství: mytologické a alegorické výjevy, šerosvit (temnosvit), ostatní – viz sochy
význ. jména – Caravaggio, Rubens, van Dyck, Rembrandt, Verner van Delft, Velasquez,
u nás Škréta, Brandl, Kupecký
Hudba: nejvýše ceněna (nejlépe umí působit současně na všechny smysly = barokní ideál), vyhranění instrumentální (hl. chrámová a varhanní – BACH, STAMIC, … - fuga, barokní suita, concerto grosso, nástrojový koncert …) X vokální (oratoria, vznik opery a baletu – MONTEVERDI, PERGOLESI, HÄNDEL, PURCELL, VIVALDI, MYSLIVEĆEK,…)
Literatura: znovu typické střv. žánry (legenda, duchovní píseň, epos, traktát, reflexivní lyrika,…), bohatá symbolika, alegoričnost
Významní autoři:
TORQUATO TASSO – IT, přelom renesance/baroko, básně, eposy – Osvobozený Jeruzalém (téma z křížových výprav)
JOHN MILTON – GB, básník, duchovní epos Ztracený ráj (biblické téma – prvotní hřích, jeho příčina, zdůr. svobodu lidského rozhodování proti osudu a Boží vůli)
ve ŠP CALDERON (viz renesance)
v IT vzniká v pol. 16. st. commedia dell´arte – lidové profesionální divadlo, ustálené typy postav (Harlekýn, Colombina, Pierot, Pantalone, …), jen scénář, na jehož základě herci improvizují, specializují se na urč. roli, poprvé kulisy s perspektivou. Výr. ohlas hl. ve FR (klasicismus, soupeří s Molierem, postavy přetrvaly v klasické pantomimě)
BAROKO V ČESKÉ LITERATŮŘE
spojeno s protireformací, proto se objevilo především ve stavbách kostelů