Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Baroko v české literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.85 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

BAROKO

1. Spol. vlivy

  • nerovnoměrnost a protikladnost vývoje Evropy – války (hl. třicetiletá)

  • šíření reformačních myšlenek x růst autority katolické církve a vznik absolutistických monarchií (např. FR – Ludvík XIV.)

2. Baroko v Evropě

od pol. 16. stol. v IT a ŠP, v 17. st. šíření po celé Evropě

Znaky:

  • nedůvěra v rozum, absolutizace víry

  • odvrat od přírody, zaměření k vlastnímu nitru

  • mysticismus, duchovnost (pravda je člověku zjevena)

  • pocit bezmocnosti, utrpení bolesti

  • monumentalita – snaha ohromit člověka, důraz na citovost, exaltovanost, vnitřní napětí, patos, nadsázka

  • kontrasty – zvyšují dramatičnost (zlo x dobro, chudoba člověka x nádhera chrámů, hrůza války x ráj,…)

  • typické: užití alegorie, líčení utrpení pozem. života, pekelných muk

Projevy baroka v umění:

  • Architektura: nepravidelné linie (křivky, vlnění, oblouky, kopule), členitost, mohutnost a velkolepost staveb, bohatá vnitřní výzdoba (štukatura, fresky, sochy, obrazy, zlacení,…), výborná akustika, typ. stavby – kostely, chrámy, paláce, měšťanské domy (štíty), význ. stavitelé – Bernini, Boromini, Guarnini, u nás Santini, Dienzenhoferové

  • Sochařství: pohyb, vnitřní napětí, křečovitost, patetická gesta, význ. autoři – Bernini (Vidění sv. Terezie), Braun (sochy neřestí a ctností na Kuksu), Brokoff (sochy na Karlově mostě)

  • Malířství: mytologické a alegorické výjevy, šerosvit (temnosvit), ostatní – viz sochy

    • význ. jména – Caravaggio, Rubens, van Dyck, Rembrandt, Verner van Delft, Velasquez,

      • u nás Škréta, Brandl, Kupecký

  • Hudba: nejvýše ceněna (nejlépe umí působit současně na všechny smysly = barokní ideál), vyhranění instrumentální (hl. chrámová a varhanní – BACH, STAMIC, … - fuga, barokní suita, concerto grosso, nástrojový koncert …) X vokální (oratoria, vznik opery a baletu – MONTEVERDI, PERGOLESI, HÄNDEL, PURCELL, VIVALDI, MYSLIVEĆEK,…)

  • Literatura: znovu typické střv. žánry (legenda, duchovní píseň, epos, traktát, reflexivní lyrika,…), bohatá symbolika, alegoričnost

Významní autoři:

  • TORQUATO TASSO – IT, přelom renesance/baroko, básně, eposy – Osvobozený Jeruzalém (téma z křížových výprav)

  • JOHN MILTON – GB, básník, duchovní epos Ztracený ráj (biblické téma – prvotní hřích, jeho příčina, zdůr. svobodu lidského rozhodování proti osudu a Boží vůli)

  • ve ŠP CALDERON (viz renesance)

  • v IT vzniká v pol. 16. st. commedia dell´arte – lidové profesionální divadlo, ustálené typy postav (Harlekýn, Colombina, Pierot, Pantalone, …), jen scénář, na jehož základě herci improvizují, specializují se na urč. roli, poprvé kulisy s perspektivou. Výr. ohlas hl. ve FR (klasicismus, soupeří s Molierem, postavy přetrvaly v klasické pantomimě)

BAROKO V ČESKÉ LITERATŮŘE

  • spojeno s protireformací, proto se objevilo především ve stavbách kostelů

Témata, do kterých materiál patří