ČJ-Krysař -rozbor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Krysař
SPOLEČENSKO-HISTORICKÉ POZADÍ (Česká lit. v letech 1900-1914)
-
politická situace
napjatá politická situace – antisemitismus, hilsneriáda
nelibost k sílícímu připoutání k Rakousku-Uhersku
Dyk spoluzakladatelem pravicové strany národně demokratické, po vzniku ČSR jejím poslancem a později senátorem
-
základní principy fungování společnosti (každodenní život)
sbližování české a evropské kultury
česká věda dosáhla mezinárodní úrovně – symbolem úspěchu české vzdělanosti – vydání posledního dílu Ottova slovníku naučného (cca přes 30 dílů)
technické novinky (automobil, 1907 první české kino)
-
kontext dalších druhů umění
- malířství – kubismus, jednoduché geometrické tvary
- sochařství – kubismus
- architektura – novobaroko – Divadlo Antonína Dvořáka (Ostrava); secese – Obecní dům
- hudba – Leoš Janáček, Josef Suk
-
literatura
žádný výrazný přelom – veškeré změny v 90. letech
impresionismus, symbolismus
nová generace – Česká moderna – spory se starší generací (zejména o výnamu díla Vítězslava Hálka)
manifest České moderny (Josef Svatopluk Machar, František Xaver Šalda) – právo umělce na svobodu
založení časopisu Moderní revue – dekadentně a symbolisticky orientovaný
velké úsilí věnováno překladům – hlavěně francouzšina, ruština, severské země
do básnického jazyka pronikání hovorového jazyka a vulgarismů
poezie ovlivněná anarchismem (boj proti všem – systémům, pravidlům…)
nová generace básníků – “Generace buřičů” – odpor k měšťácké společnosti a jejímu pokrytectví (Fráňa Šrámek, Karel Toman, Viktor Dyk – silné rozčarování ze střetu ideálů s neutěšenou skutečností, Stanislav Kostka Neumann, Petr Bezruč, František Gellner)
→ později se pesimismu zbavují (Dyk – upíná se k národu jako k největší hodnotě)
-
další autoři
Fráňa Šrámek – Života bído, přec tě mám rád (básnická sbírka – životní únava a skepse vs radost ze života) Modrý a rudý, Stříbrný vítr (dospívání), Léto (impresionistické drama), Splav (milostný cit k ženě, silná erotičnost)
Karel Toman – Měsíce
Stanislav Kostka Neumann – Nové zpěvy (civilismus = civilizační poezie), Kniha lesů, vod a strání
Petr Bezruč – Slezské písně (Červený květ, Jen jedenkrát, Kantor Halfar, Maryčka Magdónova)
František Gellner – Po nás ať přijde potopa (pesimismus, pocit marnosti)
VIKTOR DYK (1877-1931)
narozen v rodině správce mělnického panství
gymnázium – ovlivněn svým dějepisářem Aloiem Jiráskem
začal studovat práva → opustil a začal se plně věnovat literatuře
četl a překládal prokleté básníky (Charlese Baudelaire, Tristana Corbiera, Paula Verlaina) – odpovídali jeho tehdejším postojům
redaktor Lumíru a listu Samozdat
spolupráce s Vinohradským divadlem
za 1. sv. v. – kvůli svým postojům vyšetřován, půl roku vězněn (podezření z velezrady)
próza, poezie i drama
v dílech zobrazuje rozpor mezi ideálem a skutečností – v rovině osobní (např. vědomí existence smrti) i společenské (vnímání národnostního útlaku a společenské pasivity)
téma prvních básnických sbírek – vzpoura proti tíživé skutečnosti (např. sbírka Buřiči)
tvrdá kritika české národní povahy pro její poddajnost (sbírka Satiry a sarkasmy, román Konec Hackenschmidův)
dospívá k poznání, že ideál je nutno prosazovat i v nepříznivých poměrech (→ vrcholná díla – novela Krysař, báseň Giuseppe Moro, drama Zmoudření Dona Quijota)
smyslem Dykova života se stala láska k národu → obavy o jeho osud – Válečná tetralogie
vrchol poezie – Devátá vlna (Sympolická – říká se, že devátá vlna je největší, nejnebezpečnější, zabíjí. Zemřel v moři na zástavu srdce.) – verš záměrně nemelodický, suchý, bez metafor, založený na ostrých pointách (stejně jako Jan Neruda či Svatopluk Machar)
Milá sedmi loupežníků – romanticky laděné, láska, prvky lidových balad (refrén, pravidelnost veršů)