Maryša
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MARYŠA
Literární druh a žánr
Druh: drama
Žánr: tragédie (realistická, sociální,…)
Téma a motiv
Téma: Tragédie Maryši, ženy, která je donucena vdát se kvůli penězům
Motivy:
Dohodnutý sňatek
Neštěstí a bezmoc ženy v manželství
Poměry na vesnici konce 19. století – síla náboženství a společenských konvencí
Peníze
Nešťastná láska (Maryša a Francek)
Tehdejší síla manželského svazku (spíše negativní)
Zmaření života sňatkem
Zasazení výňatku do kontextu
Časoprostor
Čas
Začíná v neděli po mši
První dvě jednání v roce 1886
Další tři o dva roky později
Každé z jednání se odehrává v poměrně krátkém časovém úseku, celkem v úseku dvou let
Prostor
Moravská selská vesnička
Kompoziční výstavba
Kompozice je chronologická
Rozděleno do pěti jednání, která sledují:
Kompoziční výstavbu klasického dramatu:
Expozice
Maryša miluje Francka, její rodiče se ale rozhodli ji provdat za Vávru. Maryša vzdoruje
Kolize
Okolí nutí Maryšu do sňatku. Ta vzdoruje, ale nakonec podléhá, obleče se na svatbu a Vávru si bere.
Krize
O dva roky později, než první jednání
Francek se vrátil z vojny, Maryšu pořád miluje, ta je už ale vdaná za Vávru. Francek s Vávrou se porvou a pohádají
Peripetie
Lízalovi došlo, že se Maryša hrozně trápí a chce ji přesvědčit, ať se vrátí. Ta ale odmítá. Francek ji navštěvuje doma, Vávra se to dozví a rozzloben střílí po Franckovi
Maryšino dilema: odejde s Franckem do Brna?
Katastrofa
Maryša otráví Vávru. Ten jí těsně před smrtí slibuje, že se polepší a napraví. Tomu již ale Maryša nevěří. Nakonec se ke svému činu doznává.
Vypravěč/lyrický subjekt
Vypravěči jsou samotné postavy, napomáhají také scénické poznámky
Vyprávěcí způsoby
Převážně pomocí přímé řeči – promluvy postav, občas i nepřímá, či nevlastní přímá
Typy promluv
Dialogy
Monology – delší myšlenkové úseky (Lízal, Vávra, Maryša)
Veršová výstavba
Dílo není veršované
Postavy
Obecně můžeme o postavách říci, že jsou realistické. Žádná z nich není „jen černá nebo bílá“. U většiny pozorujeme jak kladné, tak i záporné povahové rysy. Některé také v průběhu díla projdou jistou proměnou – v podobě pochopení, či nápravy
Maryša
Citlivá mladá žena – cca 20 let z vesnice
Inteligentní – dle mluvy, z lepších poměrů
Miluje Francka, musí se však vdát za Vávru
Prodána svými sobeckými rodiči
Trvá na společenských konvencích, či spíš je jimi svázána
„neščastná su, ale špatná nebudu“ – odkaz na bohem posvěcený svazek, odmítá utéct s Franckem, rozvod nepřichází v úvahu
Rozvod a společenské pošpinění vnímá jako horší, než vraždu manžela
Nevěří Vávrové nápravě, kterou jí slibuje (střílel po Franckovi
Vávra
40+ sedlák a vdovec
Choval se surově ke své zemřelé ženě
S tou měl 3 děti
„Koupil“ si sňatek s Maryšou – spíš kvůli penězům, než kvůli ní
Prodělá na konci děje změnu – snaží se s Maryšou vyjít, slibuje jí nápravu, už je ale stejně pozdě a navíc mu nevěří
Francek
Syn chudé venkovanky – kvůli svému původu si Maryšu nemůže vzít
Miluje Maryšu i po návratu z vojny
Velmi odhodlaný, až tvrdohlavý
Právě svojí tvrdohlavostí Maryše také uškodí
Chce s ní utéct do Brna
Lízal
Otec Maryši
Na začátku ji prodá, nemilostně
Majetnický, chamtivý sedlák
Také se v průběhu díla změní – začne činu litovat poté, co jej Vávra zažaluje za neplacení věna, chce Maryšu zpět, možná zpytuje svědomí
Lízalka
Maryšina matka
Tvrdohlavá, krutá, sobecká
Citově ještě tvrdší, než Lízal
Necítíme ji jako hodnou maminku, ale jako negativní postavu
Rozára
Babička Maryši
Hodnější, než matka
Horalka
Hospodský