Mrštíkové Alois a Vilém_Maryša_divadelní realismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mrštíkové Alois a Vilém – Maryša +Znaky realismu. Autoři realistických divadelních her + díla. Vývoj divadla. Národní divadlo. + Tragédie, komedie. Nářečí. Osobní vztah k divadlu.
Alois Mrštík (14. října 1861 Jimramov – 24. února 1925 Brno), český spisovatel a dramatik
autor povídek a románové kroniky popisující život na moravské vesnici na poč. 20. století
poskytl zázemí pro tvorbu svému mladšímu bratru Vilémovi; spolu s ním napsal realistické vesnické drama na základě skutečných osudů ženy z Těšan u Židlochovic
„Rok na vsi“ – realistický román, vypravěčem vesnický učitel – líčí život vesničanů během zemědělského roku; promluvy postav jsou psány dialektem, reflexe učitele spisovnou češtinou
Divadelní hry
Maryša
Tato hra patří k vrcholům českého realistického dramatu konce 19. století. Rozhodujícím způsobem zasáhla do příštího vývoje české dramatické tvorby. Stavba hry je prostá, postavy jsou vytvářeny s velkým charakterizačním uměním. Je to syrové drama dívky provdané proti její vůli za bohatého vdovce. Její neštěstí ústí v revoltující akt, vraždu manžela. Hra vznikla z podnětu, který Alois původně zamýšlel zpracovat románově, ale Vilém ho přemluvil k dramatu - zřejmě měl značný podíl i na konečné podobě dramatu. V roce prvního knižního vydání (1894) byla Maryša uvedena v Národním divadle. Dodnes je součástí klasického repertoáru českých divadel. Byla uváděna i v cizině.
Vilém Mrštík (14. května 1863 Jimramov – 2. března 1912 Diváky) byl český spisovatel, dramatik, překladatel a literární kritik.
propagátor ruského realismu a francouzského naturalismu, autor jediného českého sociálního románu o životě studenta v Praze, v němž mísí naturalismus s impresionismem; s bratrem Aloisem napsal realistické drama z moravské vesnice
signatářem manifestu České moderny 1895
„Pohádka máje“ – román; pražský student Ríša (vliv Oněgina) přijíždí na moravský venkov, znuděný ruchem velkoměsta, cynismus, postupně propadá kouzlu lásky k naivní Helence z myslivny; impresionistické proměny přírody v souznění s milostným příběhem hrdinů
„Santa Lucia“ – sociální román z městského prostředí, neúspěšný pokus chudého moravského studenta Jiřího Jordána prosadit se v Praze; kompozice příběhu je retrospektivní, rekapituluje osudy umírajícího jednadvacetiletého mladíka; líčení duševních stavů hrdiny; osobitým prvkem je identifikace města Prahy se ženou – milenkou; prvky naturalistického popisu s impresionistickým líčením proměny města v souvislosti s proměnami duševního stavu hlavního hrdiny
Divadelní hry
Maryša (1. vyd. a premiéra v Národním divadle r. 1894) – Tato hra patří k vrcholům českého realistického dramatu konce 19. století. Pozoruhodným způsobem zasáhla do příštího vývoje české dramatické tvorby. Stavba hry je prostá, je to syrové drama dívky provdané za bohatého vdovce. Její nešťastný život vyústí v revoltující akt, vraždu manžela jedem. Hra vznikla z podnětu, který Alois původně zamýšlel a rozpracoval jako román, ale Vilém ho přemluvil k dramatu - zřejmě měl rozhodující podíl i na konečné podobě hry. Dodnes je Maryša součástí klasického repertoáru českých divadel. Byla uváděna i v cizině