Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PETR A LUCIE - ROLLAND

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.46 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Petr a Lucie

ROMAIN ROLLAND (1866 – 1944)
- francouzský prozaik, literární kritik, dramatik, esejista
- byl levicově orientovaný
- vystudoval historii v Paříži a v Římě, profesor dějin a umění
- přednášel dějiny hudby na pařížské Sorbonně
- inspirace Velkou francouzskou revolucí
- v roce 1915 získal Nobelovu cenu za román Jan Kryštof
- pracoval v Červeném kříži – humanitární hnutí
- pro jeho styl je příznačný patos (prudký, vzletný způsob projevu), metafora, symbol, charakterově vvyhranění hrdinové (hledající a tápající) s čistým srdcem a pohledem
- přátelil se s Hessem, Gándhím nebo s Gorkým

LITERÁRNĚ – HISTORICKÝ KONTEXT
světová literatura 1. poloviny 20. století – Francie
- klíčovým tématem je 1. světová válka
- tematicky i žánrově velmi pestrá literatura
- podněty k tvorbě přinesly přírodní a společenské vědy
- do zájmu spisovatelů e dostala existenciální literatura
- zmizela tabu a tradiční typ vyprávění (chybí vševědoucí vypravěč)
- experimentuje se s jazykem i s formou (prolínání významových rovin, subjektivní vnímání času)
- uplatňoval se naturalismus, symbolismus, unaminismus (lidé, rostliny a věci mají společnou duši) a vexistencialismus
- psali v duchu realismu, prvky naturalismu

- tzv. ztracená generace – pojmenování od Gertrudy Steinové
– autoři, kteří byli poznamenáni 1. světovou válkou
– motivy zklamání skepse, rozklad hodnot lidských a společenských
- Jan Kryštof – román
– je zde vylíčen vývoj evropské společnosti v letech 1870 – 1914
– v motivech se odráží nešvary soudobé evropské civilizace

Ernest Hemingway (1899 – 1961)
- Stařec a moře – novela, za kterou obdržel Nobelovu cenu
- Zelené pahorky africké – román, kde líčí jeho výpravu do Afriky

OBECNÁ CHARAKTERISTIKA
- literární žánr – protiválečná novela
- literární druh – epika
- literární forma – próza
- literární směr – realismus

realismus
- pravdivý obraz skutečnosti, přesné a všestranné studium života společnosti a nitra člověka
- typizace, literární hrdina se proměňuje, vyvíjí (je dobově a společensky podmíněný); někdy je jeden nústřední hrdina nahrazen kolektivem
- objektivní přístup ke skutečnosti, autor neužívá autostylizace a vyhýbá se minulosti
- upozorňují na společenské křivdy, nedostatky
- román je analýzou skutečnosti, oslabuje se sevřený děj
JAZYK
- spisovná čeština
- autor zde využívá líčení a úvahy (vyjádření lásky, popis pocitů, myšlenky lásky a smrti)
- časté citoslovce, přímá řeč a řečnické otázky
- francouzské výrazy a symboly
- kontrasty – reálný svět x láska, láska x předtucha smrti

KOMPOZICE
- chronologická
- dílo děleno do 17 menších kapitol (části oddělené čarou)
- vypravěč v er – formě (vševědoucí)

- rok vydání – 1920
- prostředí díla – Paříž za 1. světové vlky (od středy 30. 1 do velkého pátku 29. 3. 1918)
- tematika – milostný život za 1. světové války, kontrast války a citu
- motiv – láska, smrt, válka, sen, cit, chudoba, strach
- inspirace autora – drama Romeo a Julie od Shakespeara – motiv tragické lásky dvou lidí
– bombardování Paříže, zahynulo mu pár přátel, jedním z nich byl malíř a jeho žena

- jméno díla – podle dvou hlavních postav novely
- adaptace – opera a československý film ze 70. et

MYŠLENKY DÍLA
- líčí zde nelehký život společnosti v těžkém období (kritika 1. světové války)
- válka ničí osudy i životy lidí, brání naplnění milostného citu a způsobuje lidské tragédie
- zoufalý protest proti válce a proti zbytečným ztrátám životů lidí
- rozdíly mezi společenskými vrstvami, jak snadno se mohou skrze lásku a porozumění prolínat
- není možná izolace od války, protest proti válce

KRITIKA A VLIV DÍLA
- dílo bylo literární kritikou zcela přijato
- novela se stala nositelem poselství odporu proti válce jako zlu ohrožujícímu celé lidstvo a ničícímu nnejkrásnější hodnoty života

HLAVNÍ POSTAVY
- Petr – 18letý student, syn soudce, uzavíral se do svého světa, snílek, protiválečný postoj
– nechápe smysl války, věřil v lepší zítřek, vliv nábožensky založené matky, zamilovaný

- Lucie – dcera dělnice, bez otce
– malířka, optimistka, něžná, citlivá, skromná
– nezajímala se o budoucnost, žila přítomností, láska je smyslem života

- Filip Aubier – je srdečný, vstřícný a starší bratr Petra
– k Petrovi má vřelý vztah do doby, kdy dobrovolně vstoupí do války
– na frontě však ztrácí iluze a nedokáže se vypořádat s vlastním prozřením
– v mladším bratrovi vidí své bývalé já, o které přišel na frontě

- matka Lucie – dělnice v továrně
– zodpovědná ve výchově, starostlivá

Témata, do kterých materiál patří