Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Povinná četba - Dyk, Viktor - Krysař

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (62 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

PROTOKOL Z DOMÁCÍ ČETBY

Viktor Dyk

Krysař

Bibliografie: DYK, Viktor. Krysař. 2. vyd. Praha: Maťa, 2005. Literární druh Epika – základní literární druh, který se vyznačuje dějovostí a časovými a příčinnými souvislostmi (Portál věnovaný českému jazyku, 2016). Literární žánr Novela — žánr epiky vyznačující se krátkostí, prozaickou formou a reálným postojem ke skutečnosti. Děj směřuje přímočaře k jeho pointě, charaktery postav jsou neměnné a hlavní dějová linie nebývá přerušována (Hánová, et al., 2004). LITERÁRNĚ A SPOLEČENSKO-HISTORICKÝ KONTEXT V roce 1908 byl vydán poslední díl Otova slovníku naučného a hojně se překládalo z francouzštiny, angličtiny a němčiny. Společnost byla pod vlivem anarchismu (politická ideologie na konci 19. století v západní Evropě, odmítala všechny formy nadvlády, usilovala o beztřídní společnost, která se obejde bez zákonů a hierarchie). Poezie se odklonila od symbolismu, objevují se vulgarismy, hovorová slova, volný verš je nahrazen veršem pravidelným, tématem básní je většinou vztah muže a ženy, popisuje se volná láska. Převažuje realismus, který je ovlivněn impresionismem a secesí, přiklání se k subjektivnější ich-formě. Vzniká hnutí anarchističtí buřiči, tj. básníci života a vzdoru – milovali život a zároveň si na něj stěžovali a odsuzovali jej. Byla to mladá generace navazující na českou modernu. Soustředili se kolem časopisu Nový kult (S. K. Neumann). Vedli bohémský život, scházeli se u Neumanna, kde diskutovali a tvořili. Měli odpor k soudobé společnosti. Pojem anarchističtí buřiči zavedl František Buriánek. Kontext autorovy tvorby Viktor Dyk byl jedním z anarchistických buřičů píšící v duchu symbolismu. Byl básník, dramatik, novinář. Ostře vystupoval proti T. G. Masarykovi a angažoval se politicky. Jeho tvorba je na pomezí symbolismu, realismu a surrealismu. Vyskytuje se u něj rozpor mezi snem a skutečností, ironie, skepse, rozčarování ze soudobé společnosti. Tragikomicky pojímá život, má zálibu v paradoxních rýmech, sebeironii. Mezi básnické sbírky ovlivněné dekadencí patří Marnosti a Síla života, balada Milá sedmi loupežníků popisuje sedm vyvrženců a jejich milenku. Sbírka satir se jmenuje Satiry a sarkasmy. KOMPOZIČNÍ PLÁN: Vnější kompozice Kapitoly (26), odstavce Vnitřní kompozice Chronologická kompozice, částečně retrospektivní (krysař vzpomíná na Ágnes), opakování, gradace, paralely, kontrasty JAZYKOVÝ PLÁN: Jazyk. prostředky Jen spisovný jazyk, častá inverze, dramatičnost, rytmus vět, jednoduché věty, dialog, archaismy, postavy se vyjadřují přímou řečí, opakováním se zdůrazňuje osudovost a dramatičnost děje, personifikace, přechodníky, epiteta, symboly (píšťala – krysařův život, dítě – nový život, naděje, Sedmihradské království – ráj), bez cizích výrazů (pouze německá jména).

Témata, do kterých materiál patří