Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Znaky publicistického stylu, charakteristické útvary

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Znaky publicistického stylu, charakteristické útvary

  • styl sdělovacích prostředků

  • funkce:

informační (oznámení, zprávy v novinách)

poučovací, vzdělávací i zábavná

získávací a přesvědčovací

  • požadavky:

aktuálnost (v obsahu)

působivost a obecná přístupnost (ve formě)

přesvědčivost (v obsahu i formě)

  • žánry – mnohotvárné, různorodé

  • útvary:

  • zcela publicistické (denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře atd.)

  • jiné než publicistické (usnesení z jednání – administrativní, reklamy, inzeráty – informační, básně, povídky – umělecký styl)

  • smíšené: fejeton, umělecká reportáž(umělecký + publicistický styl), sloupek (odborný + publicistický styl)

  • zábavné útvary – obrazové přílohy, anekdoty, křížovky atd.

  • základní zdroje informací – zpravodajské agentury

  • kompozice – logická výstavba, často tzv. systém „obrácené pyramidy“ (v čele nejdůležitější informace, pak doplňující fakta), výstavba s „pozdrženým úvodem“, chronologický postup

  • úvod – závažnost (musí upoutat)

  • jazyk

  • specifické vyjadřování, osobitost novináře

  • těžiště v podstatných jménech a slovesech

  • přesnost vyjádření, jednoznačnost

  • využití automatizace (výrazy tohoto typu vyhovují snaze rychle informovat, orientovat se v textu, ale příliš otřelé fráze jsou nevhodné) x aktualizace (výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávají pozornost čtenáře

  • obměna frazeologie, kontrast, slovní hříčky

  • článek psán zvláště ve 3. Osobě

  • schopnost spojovat informace známé s neznámými

  • titulky

  • jazykově náročné – živé, působivé

  • důležitost grafické úpravy

  • stálé prvky novin

  • záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba

  • slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním)

  • 1. řádek pod záhlavím – datum, den, číslo, ročník

  • „uši“ – stále se opakující titulky

  • rubriky – ustálené typy článků (obsahově)

  • tiráž – technické a vydavatelské údaje

  • obrazový materiál

  • barva

  • plošná a řádková inzerce

  • grafická úprava a typografie

Útvary stylu publicistického

  • zpravodajství

  • nejdůležitější v novinách

  • nevelký rozsah, styl konstatující, bez citového zabarvení

  • jazykové prostředky jednoduché

  • úvodník

  • obsahuje nejdůležitější aktuální informaci, hlavní téma celospolečenského významu

  • oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko

  • na čelném místě – první strana novin (pevně stanoveno)

  • jen mírně využívá živých jazykových prostředků

  • použití první osoby množného čísla

  • článek

  • delší příspěvek publicistického stylu (podstatou je zpráva nebo komentář), někdy povaha kritické úvahy

  • cíl – nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem, přesvědčit

  • komentář

  • autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k nějakému problému, odlišnost od zpravodajství: osobní styl novináře, umění nesouhlasu, argumentace

  • styl pestrý, citově zabarvený

  • vyhledává působivé a účinné jazykové prostředky

  • kurziva

  • novinářská aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzivou

  • glosa

  • kritická poznámka k událostem a názorům; krátký útvar

  • sloupek

  • vtipná časová úvaha v jednom sloupci, vytříbený styl, kurziva

  • na první straně novin

  • původně v dvacátých a třicátých letech v Lidových novinách (Čapek, Poláček, Bass)

  • causerie

  • vtipná novinářská úvaha o nějakém problému

  • lehčí tón, duchaplnost, aktuálnost, zábavnost

  • často forma rozmluvy (Neruda, Čapek, Machar)

  • referát

  • informuje o průběhu jednání, akce

  • věcnost, hodnocení

  • hlavní části bývají citovány v plném znění

  • ustálená slovní spojení

  • reportáž

  • smíšený útvar (zpravodajství + umělecký nebo odborný styl)

  • informuje o zajímavých místech, provozech na základě přímého styku s nimi

  • podmínka – očité svědectví autora

  • živé a zajímavé vylíčení

  • fejeton

  • útvar stylu publicistického a uměleckého

  • drobná zajímavá aktuální témata všedního denního života v novém světle

  • zpracování zábavným, ironickým nebo humorným tónem, vtipně a duchaplně s cílem kritizovat veřejný jev, vyvolat okamžitou reakci – snaha věc napravit – má vyvrcholení (pointu)

  • uveřejňován v novinách pod čarou (dolní část stránky); Jan Neruda, Rudolf Křesťan aj.

  • interview

  • písemně zpracované sdělení formou rozhovoru

  • odborná diskuse, beseda

  • dialogická forma, aktuální společenská témata

  • inzerce a reklama

Témata, do kterých materiál patří