Moderní umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Moderní umění
(do druhé světové války)
Termín označující umělecká díla vznikající od začátku 60. let 19. století do 70. let 20. století, je se budu zabývat jen tím, vzniklým do roku 1945
Počátek po Francouzské revoluci, po industrializaci, celkové změně způsobu života (Evropy)
Tendence, které zároveň odlišují moderní umění, od toho, které vznikalo předtím, byly:
zbavení se příběhovosti díla, která odpadla také s požadavky na religiózní malby
zbavení se konkrétnosti zobrazovaného (předmět, figur,…)
vydávat se novou cestou, směřující k abstrakci
Moderní umění poháněli vpřed takoví umělci, kteří chtěli posouvat hranice, nechtěli tvořit v rámci obecných dobových ideálů, či sezónních trendů, ale vymýšlet a vytvářet něco úplně nového
Jako rok zrození moderního umění je udáván 1863
Édouard Manet namaloval dva známé obrazy
Snídaně v trávě
Nahá žena ve společnosti dvou oděných mužů
Technicky – nijak přelomové
Působí harmonicky
Tehdejší společnost šokovalo, že námět nebyl podán jako alegorie, ale jako lidé tehdejší doby, kteří snídají v trávě, současném oblečení
Za moderní je považován proto, že Manet úmyslně překročil hranici a záměrně tímto dílem chtěl provokovat
Olympia
Pro tehdejší společnost opět velmi šokující dílo
Když bylo dva roky poté (1865), co je Monet namaloval, vystaveno, musela galerie najmout dva policisty, kteří dílo střežili
Přelomové nebylo to, že je Olympie nahá, ale její kontext
Bouři vzbudilo to, že na obraze není žádná Venuše (Venus of Urbino – Tizian), svatá,… nebo nějaká postava, kterou znali z dřívějších děl, ale že byla zobrazena prostitutka, které podává její služka kytici, zřejmě dar od klienta
Diváci byli zděšeni tím, že se dívají na takto až sprostou scénu
Impresionismus
Umělecké hnutí, pro které bylo vyjádření a zachycení momentu důležitější než malba ideálního modelu
Název „impresionismus“ je odvozen od obrazu C. Moneta „Imprese, východ slunce“
Hlavní představitelé impresionismu Claude Monet a Auguste Renoire se bránili tomu, že by je jako „skupinu impresionistů“ svazovala nějaká pravidla, nebo metody
Společných znaků nicméně nalezneme mnoho
Protipól malby v ateliéru – malovali nejčastěji v plenéru, ve volné přírodě
Tam zachycovali atmosféru daného momentu, neopakovatelné chvíle či duševního stavu
Díky vynálezu fotografie přišli portrétisté o práci, také proto se začali zabývat zachycováním prchavých momentů, což tehdejší fotografie technicky nedovolovala (díky dlouhému času osvitu fotocitlivého materiálu – dnes filmu – musely zachycované postavy několik minut nehybně stát)
Obrazy jsou typicky tvořeny krátkými tahy štětce, nemíchanou barvou, tím vznikal strukturní povrch
Mnozí vyřadili z palety černou barvu – tak vznikaly zářivé malby
Nejčastějšími náměty byla příroda, poté také moderní město, technické novinky, společenský život
Důležitou roli v impresionistických malbách hrálo světlo
V přírodě mohli impresionisté malovat také díky tomu, že byla vynalezena barva v tubě