4. Tržní systém
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
4. Trh, tržní systém
Trh
- je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou, přičemž prodávající chce prodat za co nejvyšší cenu a kupující nakoupit za co nejnižší cenu
- místo, kde dochází ke směně (peněžní, naturální)
Trh můžeme dělit:
Podle výrobních faktorů:
trh práce
trh půdy
trh kapitálu
Podle územního rozsahu:
světový trh
národní trh
regionální (místní) trh
Podle množství, se kterými se obchoduje:
agregátní (celkový)
dílčí – jeden jediný podnik
Základní kategorie trhu:
cena, množství, nabídka, poptávka
-podle ceny se odvíjí poptávané nebo nabízené zboží
Poptávka
- představuje množství statků a služeb, které je kupující ochoten koupit za určitou cenu
základní členění poptávky:
celková (agregátní) – souhrn všech zamýšlených koupí (poptávek)
individuální – poptávka jednoho kupujícího
dílčí (tržní) – poptávka po jednom druhu výrobku
Zákon klesající poptávky - nepřímo úměrný vztah mezi cenou a množstvím
- s rostoucí cenou (P) klesá poptávané množství (Q) nebo při poklesu ceny roste poptávka po zboží
Elasticita poptávky – vyjadřuje, o kolik procent se změní poptávané zboží, když se změní i procento ceny
Faktory ovlivňující posun po křivce:
Cena
Výše důchodu
Cena substitutů
Cena komplementů
Zákonistosti trhu, které ovlivnují rozhodování spotřebitele při koupi:
a)důchodový efekt – spotřebitel je ovlivněn výší důchodu
b)substituční efekt – spotřebitel má stále stejný důchod, na trhu vystupují substituty, jejichž změna ceny ovlivní poptávané zboží
-substitut= statek nebo služba, kterým lze nahradit jiný podobný statek nebo službu
-komplement = statky nebo služby, které doplnují potřebu jiného statku či služby
Nabídka
- množství statků a služeb, které jsou výrobci nebo obchodníci ochotni nabídnout při určité ceně
-nabídková křivka je rostoucí
Základní členění nabídky:
celková (agregátní) – souhrn všech zamýšlených prodejů na trhu
individuální – nabídka jednoho výrobce
dílčí (tržní) – nabídka jednoho druhu výrobku různými výrobci
Zákon rostoucí nabídky: přímá úměra mezi cenou a množstvím
- s rostoucí cenou (P) roste nabízené množství (Q)
Faktory ovlivňující posun po křivce:
Klimatické podmínky
Ekonomické faktory
Očekávání, trend
Vstupní náklady
Tržní rovnováha
- nastává v případě, že se poptávané množství = nabízenému množství,
- stav, ke kterému se tržní síly snaží přiblížit
Na trhu může nastat:
Přebytek
Nedostatek