Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14. Vnější hospodářská politika - zahraniční obchod

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (32.33 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

14. Vnější hospodářská politika
zahraniční obchod

ČR není uzavřenou zemí, dnes a denně vstupují četné firmy do obchodních vztahů se svými zahraničními partnery, dodavateli i odběrateli. Dnes a denně proudí do ČR zboží ze všech koutů světa letadla, vlaky, auta, lodě.

Členění zahraničního obchodu

  • export (vývoz)

  • import (dovoz)

  • reexport (vývoz dovozu)

Každá tato forma může být dělena na: přímou a nepřímou:

  • Přímý export = tuzemský výrobce a zahraniční odběratel jsou v přímém obchod. Spoj.

  • Nepřímý export = mezi výrobce a odběratele vstupuje vývozce, který zboží v tuzemsku kupuje a sám je prodává v zahraničí

  • Přímý a Nepřímý import = stejný způsob jen zahraniční dodavatel a tuzemský dovozce

  • Reexport = podle toho, zda zboží vstoupí do země exportéra, rozlišujeme reexport přímý a nepřímý

Rizika zahraničního obchodu:

  • Hospodářská (nevhodný sortiment, špatná kvalita)

  • Dopravní (poškození během dopravy)

  • Nepřevzetí zboží (odběratel odmítne zboží převzít a zaplatit)

  • Neplacení (odběratel nechce zaplatit, nemůže, platí se zpožděním)

  • Politická (embargo, obchodní válka, blokáda území)

  • Přírodní a Náhodná (zemětřesení, sopky, nehody)

Exportní operace:

  • Příprava = navázání obchodního vztahu, provádění marketingu, dohadování o ceně, Uzavření smlouvy = dohodnutí podmínek – zboží, množství, cena, platební podmínky, termín

  • Realizace kupní smlouvy – dodání a placení zboží

Příprava exportní operace:

  • zajištění vlastní připravenosti k vývozu = školení pracovníků, výběr organizační struktury

  • navázání obchodních vztahů se zahraničním partnerem = získání znalostí o novém teritoriu, získání informací o odběratelích

  • provádění vývozního marketingu

    • zboží (kvalita, balení, servis),

    • cena (přizpůsobeny místním podmínkám),

    • propagace (vycházet z mentality lidí žijících v dané oblasti) a

    • prodej (vlastní prodejny nebo pověřit prodejem vývozní organizaci)

Uzavření a realizace kupní smlouvy:

  • zjišťování informací o zákazníkovi = výši jeho kapitálu, jeho platební schopnost a morálku, jeho možný přístup k úvěrům, obchodní pověst

  • nabídka zboží = druh a kvalita zboží, dodací lhůty

  • dohodnutí podmínek obchodu = ceny, dodací podmínky = stanovení místa, kdo a kam bude hradit dopravné, pojištění, clo

  • platební podmínky = ovlivněny druhem zboží, situací na trhu, vzájemnými vztahy partnerů

Vlastní uzavření smlouvy:

  • standardní písemná formulace smlouvy

  • objednávka kupujícího prodávajícímu

  • přijetí objednávky

Pro snazší provádění zahraničních operací existuje dohoda o tzv. jednotném výkladu dodacích obchodních podmínek zvaných Incoterms.

INCOTERMS

  • Podmínky jsou závazné pro oba obchodní partnery, pokud se na nich dohodnou.

  • Tyto podmínky jsou stanoveny ve formě značek = stanovují místo přechodu rizik a nákladů na jiného obchodního partnera např.: v loděnici na celnici nebo při předání

Témata, do kterých materiál patří