19 Hospodářská politika státu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Hospodářská politika státu
Procesy, které probíhají v národním hospodářství ovlivňuje do určité míry stát. Konkrétním výrazem míry, zaměření a způsobu účasti státu v ekonomice je jeho hospodářská politika. Její podoba závisí především na
politickém systému společnosti,
ekonomické teorii, z níž ekonomové vycházejí
stavu, v jakém se hospodářství nachází
vlivu nestátních organizací a hnutí
vlivu vnějšího okolí státu.
Nositele hospodářské politiky
1. parlament (poslanecká sněmovna a senát)
Projednává a schvaluje zákony, které stanoví závazná pravidla pro fungování společnosti.
Jde o zákony, které se týkají ekonomiky přímo (např. zákon o obchodních korporacích, daňové zákony), nebo nepřímo (zákon o policii, školský zákon);
2. vláda
Je nejvyšším výkonným orgánem. Vypracovává návrhy zákonů, prosazuje jejich dodržování. V hospodářské politice má hlavní roli. Na každý rok předkládá parlamentu návrh státního rozpočtu, tj. plán peněžních příjmů a výdajů státu a po jeho schválení zajišťuje jeho plnění;
3. Česká národní banka
Je rovněž ústředním orgánem státní správy. Jejím obecným úkolem je pečovat o stabilitu měny.
Cíle hospodářské politiky
Stát plní ve společnosti řadu funkcí:
funkce právní jistoty a bezpečí – tvorba a dodržování práva, vnitrostátní a mezinárodní bezpečnost, vynutitelnost práva
funkce sociální – zajišťuje přerozdělovací procesy v ekonomice, řeší nezaměstnanost a pohyb pracovních sil, stará se o veřejné statky (školství, zdravotnictví, infrastruktura...)
funkce hospodářská – vytváří podmínky pro podnikání ostatních subjektů, pravidla hospodářské soutěže, garantuje stabilní měnu...
Stát hospodářskou politiku uskutečňuje podle zákonů. Vývoj hospodářství ovlivňuje pomocí nástrojů přímých (přikazuje, zakazuje, omezuje) a nástrojů nepřímých (informuje, vybírá daně, clo, vyplácí sociální dávky).
Hospodářská politika státu tudíž spočívá ve volbě cílů a nástrojů k jejich dosažení. V jejím rámci můžeme rozlišit politiku
rozpočtovou (fiskální)
měnovou (monetární)
důchodovou a cenovou
zahraničně obchodní
Rozpočtová politika
Rozpočtová (fiskální) politika spočívá v rozhodování o tom, jak velké by v příslušném období měly být
příjmy státu a z čeho je získá,
výdaje státu a na co budou vynaloženy.
Konkrétním vyjádřením tohoto rozhodování je státní rozpočet na příslušný kalendářní rok. Je to vlastně plán příjmů a výdajů, podle kterého stát hospodaří. Jeho návrh vypracovává ministerstvo financí, projednává ho vláda a schvaluje ve formě zákona parlament. Můžeme ho také označit jako nejdůležitější centralizovaný peněžní fond.
Příjmy státního rozpočtu tvoří
příjmy z daní, včetně cla. Připadá na ně kolem 55% z celkových příjmů;
příjmy z pojistného sociálního pojištění. Připadá na ně kolem 40% z celkových příjmů;
ostatní příjmy (především příjmy rozpočtových organizací a pokuty).
příjmy z rozpočtu EU