Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Trh a tržní mechanismus, účtování rezerv (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (78.65 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázka č. 2

  1. Trh a tržní mechanismus

Trh můžeme definovat jako oblast ekonomiky, kde dochází ke směně. Trh lze také definovat jako oblast, kde dochází ke střetu nabídky a poptávky a utváření tržní ceny.

Z regionálního hlediska můžeme trh členit na:

  1. Místní trh = trh pouze určité omezené oblasti v rámci národního celku. Například trh Jihomoravského kraje.

  2. Národní trh = trh určitého státního celku. Př. národním trhem je trh České republiky, Německý, Italský atd.

  3. Světový trh – trh v celosvětovém měřítku.

Zboží = statek nebo služba, které jsou určeny pro trh.

Vlastnosti zboží:

  • Užitná hodnota – schopnost uspokojovat lidské potřeby.

  • Směnná hodnota – poměr, ve kterém se směňuje jedno zboží za druhé.

Cena = vyjádření směnné hodnoty v penězích

  • Rovnovážná cena = pokud je nabídka a poptávka v rovnováze

  • Tržní cena= aktuální cena na trhu

3 základní subjekty trhu

  1. Domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Vystupují jako kupující a na trhu výrobních faktorů vystupují jako prodavači. Nabízí pracovní sílu.

  2. Firmy – vyrábějí za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Za utržené peníze nakupují výrobní faktory za účelem opakování výroby. Jejich cílem je maximální zisk.

  3. Stát – je specifický tržní subjekt, odstraní negativní vlivy a podporuje pozitivní vlivy trhu.

Druhy trhu

  1. Trh výrobního faktoru - předmětem jsou „koupě“ a „prodeje“ výrobní faktory: tedy práce, půda a kapitál)

  2. Výrobků, služeb - jsou zde předmětem koupě a prodeje zboží a služby, například obchodování s potravinami oděvy, jedna strana vstupuje na trh se snahou zboží a služby koupit a druhá je prodat)

  3. Trh peněz - Úzce souvisí s trhem kapitálu. Má ovšem jistá specifika. Jedná se o oblast ekonomiky, kde se střetává nabídka a poptávka po penězích.

Poptávka

  • Poptávka vyjadřuje množství statku, které jsou kupující ochotni nakoupit při různých úrovních tržní ceny.

  • Poptávková funkce zachycuje vztah mezi cenou a nakoupeným množstvím.

Zákon poptávky: S rostoucí cenou poptávka klesá.

Vlivy působící na poptávku:

  • Změna prostředí (v létě více zmrzliny než v zimě)

  • Změna užitečnosti výrobku (trendy)

  • Změna výše důchodů (plat)

  • Změna ceny substitučního výrobku

  • Změna stylu, vkusu nebo zvyku (mód, značky…)

Druhy poptávky:

  1. Individuální - tj. poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě.

  2. Dílčí (tržní)- tj. poptávka všech lidí, regionů nebo statů po určité službě nebo statku.

  3. Agregátní – tj. poptávka všech lidí v určitém statě po všech možných statcích a službách.

Grafické znázornění poptávky

D = Demand = Poptávka

Nabídka

  • Vyjadřuje množství statku, které jsou firmy ochotny vyrábět a prodávat při různých úrovních tržní ceny.

Témata, do kterých materiál patří