2. Trh a tržní mechanismus, účtování rezerv (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázka č. 2
Trh a tržní mechanismus
Trh můžeme definovat jako oblast ekonomiky, kde dochází ke směně. Trh lze také definovat jako oblast, kde dochází ke střetu nabídky a poptávky a utváření tržní ceny.
Z regionálního hlediska můžeme trh členit na:
Místní trh = trh pouze určité omezené oblasti v rámci národního celku. Například trh Jihomoravského kraje.
Národní trh = trh určitého státního celku. Př. národním trhem je trh České republiky, Německý, Italský atd.
Světový trh – trh v celosvětovém měřítku.
Zboží = statek nebo služba, které jsou určeny pro trh.
Vlastnosti zboží:
Užitná hodnota – schopnost uspokojovat lidské potřeby.
Směnná hodnota – poměr, ve kterém se směňuje jedno zboží za druhé.
Cena = vyjádření směnné hodnoty v penězích
Rovnovážná cena = pokud je nabídka a poptávka v rovnováze
Tržní cena= aktuální cena na trhu
3 základní subjekty trhu
Domácnosti – přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Vystupují jako kupující a na trhu výrobních faktorů vystupují jako prodavači. Nabízí pracovní sílu.
Firmy – vyrábějí za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Za utržené peníze nakupují výrobní faktory za účelem opakování výroby. Jejich cílem je maximální zisk.
Stát – je specifický tržní subjekt, odstraní negativní vlivy a podporuje pozitivní vlivy trhu.
Druhy trhu
Trh výrobního faktoru - předmětem jsou „koupě“ a „prodeje“ výrobní faktory: tedy práce, půda a kapitál)
Výrobků, služeb - jsou zde předmětem koupě a prodeje zboží a služby, například obchodování s potravinami oděvy, jedna strana vstupuje na trh se snahou zboží a služby koupit a druhá je prodat)
Trh peněz - Úzce souvisí s trhem kapitálu. Má ovšem jistá specifika. Jedná se o oblast ekonomiky, kde se střetává nabídka a poptávka po penězích.
Poptávka
Poptávka vyjadřuje množství statku, které jsou kupující ochotni nakoupit při různých úrovních tržní ceny.
Poptávková funkce zachycuje vztah mezi cenou a nakoupeným množstvím.
Zákon poptávky: S rostoucí cenou poptávka klesá.
Vlivy působící na poptávku:
Změna prostředí (v létě více zmrzliny než v zimě)
Změna užitečnosti výrobku (trendy)
Změna výše důchodů (plat)
Změna ceny substitučního výrobku
Změna stylu, vkusu nebo zvyku (mód, značky…)
Druhy poptávky:
Individuální - tj. poptávka jednoho kupujícího po určitém statku nebo službě.
Dílčí (tržní)- tj. poptávka všech lidí, regionů nebo statů po určité službě nebo statku.
Agregátní – tj. poptávka všech lidí v určitém statě po všech možných statcích a službách.
Grafické znázornění poptávky
D = Demand = Poptávka
Nabídka
Vyjadřuje množství statku, které jsou firmy ochotny vyrábět a prodávat při různých úrovních tržní ceny.