2. Tržní ekonomika (2)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tržní ekonomika
Trh
Je to určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Dochází zde ke směně.
Chápeme ho:
Prostorově – jako místo, kde se setkávají prodávající a kupující (obchod, tržiště,…)
Funkčně – spojení nabídky a poptávky v určité oblasti např. trh práce, trh surovin, trh kapitálu…
Základní pojmy:
Trh = místo kde se setkává nabídka s poptávkou
Zboží =služba nebo statek určený ke směně na trhu
Barter = směna zboží za zboží
Tržní subjekty =
Druhy trhů:
Trh spotřebních předmětů – určené ke konečné spotřebě
Trh výrobních prostředků – (materiál)
Trh práce – nabídka a poptávka po práci
Finanční trh
Členění trhu:
Podle území - místní
- národní
- mezinárodní
Podle množství druhu zboží:
trh agregátní – trh veškerého zboží (všechno)
trh dílčí – trhy jednoho druhu zboží (osobní auta, trh práce..)
Podle nabídky a poptávky:
Nasycený – nabídka vyšší než poptávka (dostatek zboží)
Nenasycený – poptávka vyšší než nabídka (nedostatek zboží)
Segment trhu – rozdělení trhu na skupiny zákazníků (dle věku, vzdělání..)
Nabídka
množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase
agregátní – nabídka veškerého zboží na trhu
dílčí – nabídka jednoho druhu zboží od všech výrobců
individuální – od jednoho výrobce určité zboží
Zákon nabídky – s rostoucí cenou roste nabídka
Faktory ovlivňující nabídku:
Výrobní náklady
Dražší suroviny a energie
Zvyšování mezd
Snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií
Vnější podmínky podnikání
Přírodní faktory (počasí, roční období)
Zásahy vlády (změny v zákonech)
Organizace trhu – monopol X konkurence
Změny cen komplementů a substitutů
Komplement – jiné zboží spojené s nákupem sledovaného zboží např. auto a benzín
Substitut – jiné zboží, které může nahradit sledované zboží např. pomeranč a mandarinka
Poptávka
je ochota a schopnost spotřebitelů kupovat statek nebo službu v určitém čase a místě a za určitou cenu
Agregátní poptávka – všichni po všem zboží ve státě
Dílčí poptávka – všichni lidi po určitém druhu zboží
Individuální poptávka – poptávka jednoho člověka po určitém zboží
Zákon poptávky – s rostoucí cenou poptávka klesá
Faktory ovlivňující poptávku:
Výše příjmů
Mzdy zaměstnanců, úroky a zisky vlastníků kapitálu, důchody, sociální dávky. S růstem reálných příjmů se zvyšuje poptávka, zejména po předmětech dlouhodobé spotřeby
Změna ceny substitutu
Zvýší-li se cena substitutu, roste poptávka po zkoumaném zboží a naopak
Změna ceny komplementu
Zvýší-li se cena komplementu, klesá poptávka po zkoumaném zboží a naopak
Velikost trhu
Demografické změny v počtech a charakteristikách kupujících. Zvýšení počtu obyvatel vede k růstu poptávky po zboží