Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2. Tržní ekonomika (2)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (68.51 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Tržní ekonomika

Trh

Je to určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Dochází zde ke směně.

Chápeme ho:

  • Prostorově – jako místo, kde se setkávají prodávající a kupující (obchod, tržiště,…)

  • Funkčně – spojení nabídky a poptávky v určité oblasti např. trh práce, trh surovin, trh kapitálu…

Základní pojmy:

  1. Trh = místo kde se setkává nabídka s poptávkou

  2. Zboží =služba nebo statek určený ke směně na trhu

  3. Barter = směna zboží za zboží

  4. Tržní subjekty =

Druhy trhů:

  1. Trh spotřebních předmětů – určené ke konečné spotřebě

  2. Trh výrobních prostředků – (materiál)

  3. Trh práce – nabídka a poptávka po práci

  4. Finanční trh

Členění trhu:

Podle území - místní

- národní

- mezinárodní

Podle množství druhu zboží:

  1. trh agregátní – trh veškerého zboží (všechno)

  2. trh dílčí – trhy jednoho druhu zboží (osobní auta, trh práce..)

Podle nabídky a poptávky:

  1. Nasycený – nabídka vyšší než poptávka (dostatek zboží)

  2. Nenasycený – poptávka vyšší než nabídka (nedostatek zboží)

Segment trhu – rozdělení trhu na skupiny zákazníků (dle věku, vzdělání..)

Nabídka

  • množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase

  1. agregátní – nabídka veškerého zboží na trhu

  2. dílčí – nabídka jednoho druhu zboží od všech výrobců

  3. individuální – od jednoho výrobce určité zboží

Zákon nabídky – s rostoucí cenou roste nabídka

Faktory ovlivňující nabídku:

Výrobní náklady

  • Dražší suroviny a energie

  • Zvyšování mezd

  • Snižování nákladů zaváděním nejnovějších technologií

Vnější podmínky podnikání

  • Přírodní faktory (počasí, roční období)

  • Zásahy vlády (změny v zákonech)

  • Organizace trhu – monopol X konkurence

Změny cen komplementů a substitutů

  • Komplement – jiné zboží spojené s nákupem sledovaného zboží např. auto a benzín

  • Substitut – jiné zboží, které může nahradit sledované zboží např. pomeranč a mandarinka

Poptávka

  • je ochota a schopnost spotřebitelů kupovat statek nebo službu v určitém čase a místě a za určitou cenu

  1. Agregátní poptávka – všichni po všem zboží ve státě

  2. Dílčí poptávka – všichni lidi po určitém druhu zboží

  3. Individuální poptávka – poptávka jednoho člověka po určitém zboží

Zákon poptávky – s rostoucí cenou poptávka klesá

Faktory ovlivňující poptávku:

Výše příjmů

  • Mzdy zaměstnanců, úroky a zisky vlastníků kapitálu, důchody, sociální dávky. S růstem reálných příjmů se zvyšuje poptávka, zejména po předmětech dlouhodobé spotřeby

Změna ceny substitutu

  • Zvýší-li se cena substitutu, roste poptávka po zkoumaném zboží a naopak

Změna ceny komplementu

  • Zvýší-li se cena komplementu, klesá poptávka po zkoumaném zboží a naopak

Velikost trhu

  • Demografické změny v počtech a charakteristikách kupujících. Zvýšení počtu obyvatel vede k růstu poptávky po zboží

Témata, do kterých materiál patří