20. Personální činnosti podniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
20. Personální činnosti podniku
Personální management = výběr správných lidí čím lepší lidi tím lepší výrobek
Za základní funkce
plánování – Rozdělení úkolů a odměnění lidí (penízky)
získávání (akvizice) - nábor a výběr zaměstnanců;
rozvoj – trénování, motivace, zvyšování jejich znalostí,
souhlas – s odpovědností mezi zaměstnanci a zaměstnavateli
Předmětem personální činnosti je získávání pracovníků, jejich výběr a uzavření
pracovního poměru, rozmísťování, hodnocení, péče o pracovníky a jejich propouštění.
Cílem personální činnosti je zajistit, aby podnik měl potřebný počet pracovníků odpovídající kvalifikace a aby tito pracovníci dobře pracovali.
Kvalifikace – souhrn vědomostí co člověk umí
Zaměstnavatel získává pracovníky na trhu práce.
Může je získat:
- výchovou vlastních učňů
- z volných zdrojů (absolventi středních a vysokých škol, uchazeči o zaměstnání...)
- inzerce
- internet
- personální agentury
- přímé dotazování a oslovování
- výběr z vlastní databáze
- podnik spolupracuje při získávání zaměstnanců s úřadem práce.
Outsourcing „dodavatelská forma
Požadavky na uchazeče:
fyzické – síla, zdravotní stav
duševní – inteligence, jazyky
dovednosti – rychlost, přesnost
vzdělání – školy, obory
pracovní zkušenosti – kde pracoval, jestli vedl nějaké pracovníky
charakteristika osobnosti – iniciativa, zda se umí rozhodovat
Pracovní poměr vzniká uzavřením pracovní smlouvy.
Je Písemná a musí obsahovat
druh práce (co bude dělat)
místo výkonu práce (kde bude dělat)
datum nástupu do práce (kdy nastoupí)
Doba uzavření
Doba určitá
Doba neurčitá
Vedoucí pozice = manažerská smlouva
Pracovní poměr může být dále uzavřen:
jmenováním - u vedoucích pracovníků jmenovaných podle zvláštních (ředitel soudce)
volbou - v případech stanovených zvláštními předpisy
Dále může podnik přijímat:
- dohody o provedení práce
- dohody o pracovní činnosti
Pracovní řád je uzpůsobený zákoník práce podle zvláštních podmínek v organizaci – nelze v něm stanovit povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatele nad rámec zákoníku práce.
Zákoník práce – soubor právních norem upravujících pracovněprávní vztahy mezi občany a organizacemi.
školení
na pracovišti – instruktáž, koučink, asistování, rotace práce)
mimo pracoviště (přednášky, praktické vyučování, workshop, brainstorming)
Personální manažer by měl umět přilákat, motivovat a udržet kvalitní a vysoce výkonné lidi.
Odměňování zaměstnanců
Odměňování zaměstnanců upravuje zákon o mzdě.
PLAT - pevně stanovená částka, není pohyblivá – státní
MZDA - pohyblivá částka – soukromé firmy + prémie atd.
časovou = podle odpracované doby
úkolovou = podle vyrobených výrobků za směnu
Pobídková = speciální mzda má zakulo motivovat pracovníky