5 MO marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MO – Marketing + Základní tržní kategorie
Marketing
termín marketing se poprvé objevil na amerických univerzitách na počátku 20. století
marketing – odvozeno od slova market = trh můžeme charakterizovat jako:
podnikatelskou filosofii
systém podnikatelských aktivit
funkci podniku
práci s trhem
cíl marketingu = správně identifikovat, zjistit přání a potřeby zákazníků a tato zjištěná přání respektivě potřeby co nejúčinněji uspokojit, lépe než konkurence a dosáhnout přiměřeného zisku, tyto potřeby a přání se dají ovlivňovat pomocí marketingových nástrojů, které bývají často označovány za marketingový mi
vývoj marketingu
ve vývoji marketingu (mezi rokem 1900 – současností) se můžeme setkat s různými koncepcemi marketingu, které jsou založeny na rozdílných přístupech
5 základních koncepcí podnikatelské strategie
výrobní koncepce 1900 – 1920
výrobková koncepce 1930 – 1950
prodejní koncepce 1930 – 1950
marketingová koncepce 1950 – 1960
sociální koncepce 1960 – současnost
výrobní koncepce
zakladatelem je H. Ford, automobilový průmysl – zavedení hromadné pásové výroby a snižováním nákladů na výrobu docílil toho, že se automobily staly cenově dostupně pro větší počet obyvatelstva
výrobková koncepce
hlavním cílem spotřebitelů je zakoupit si co nejkvalitnější výrobek
vysoká kvalita výrobků, výkonností, technickou úrovní
velká pozornost je věnována technickému rozvoji a inovaci výrobků
krátkozraká koncepce – zaměřuje se na inovace, zapomíná, že se výrobky musí také prodat
prodejní koncepce
Je potřeba oslovit zákazníka! Podniky toto činí prostřednictvím reklam, kam vkládají nemalé finance
Je potřeba zákazníka „přemluvit“ ke koupi výrobku
marketingová koncepce
vychází z přesvědčení, že svých cílů může podnik dosáhnout jen tehdy, pozná – li potřeby a přání zákazníků a ty pak dokáže uspokojit účinněji a lépe, než konkurence
znaky této koncepce: zásada ziskovosti, orientace na zákazníka, koordinace činnosti, soustředěni na trh
sociální koncepce
snaží se o to, aby podniky plnily své cíle uspokojováním jen těch potřeb, které nejsou v rozporu se zájmy veřejnými
podniky, které přijímají tuto marketingovou koncepci, by neměli vyrábět a prodávat výrobky, které ohrožují zdraví lidí a životního prostředí
MARKETINGOVÝ MIX – tzv. 4 P
výrobek – product
cena – price
stimulování, podpora prodeje – promotion
distribuce, cesty prodeje – place
výrobek – product
podnik se nemůže pustit do výroby výrobku ani by zjistil: přání a potřeby zákazníka, jaká je kupní síla obyvatel, jaké jsou záliby a zvyklosti kupujících, jaká je cena zastupitelných a doplňujících výrobků
žádná výroba, tedy nemůže začít, pokud nemá podnik potřebné informace o trhu.
tyto informace získává podnik výzkumem trhu