Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5. Tržní mechanismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (56.15 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

5. TRŽNÍ MECHANISMUS

Trh, nabídka, poptávka

Trh je místo, kde na sebe vzájemně působí kupující a prodávající, Vzájemné působení se = nabídky a poptávky.

Základními rysy trhu je svobodné rozhodování a dobrovolnost.

Účastníky trhu jsou

  • Domácnosti

  • Firmy

  • stát.

Trh chápeme:

  • prostorově – jako místo, kde se setkává prodávající a kupující (tržiště, obchodní dům ...)

  • funkčně - jako spojení nabídky a poptávky v určité oblasti (trh zboží, trh práce.)

Rozlišujeme:

  • Volný trh - trh, kde jsou ceny a množství utvářeny bez vnějších zásahů a omezení,

  • Konkurenční trh - velkým počet firem, nikdo nemůže kontrolovat ceny nebo ovládnout trh

  • nasycený – když je nabídka větší než poptávka (odběratel si může vybírat)

  • nenasycený - když je nabídka menší než poptávka (Odběratel musí snížit očekávání)

NABÍDKA - určité množství zboží, které chtějí výrobci na trhu za určitou cenu prodat.

  • Tržní nabídku - nabídka jednoho produktu od všech výrobců

  • Individuální nabídku - nabídka jednoho produktu od jediného výrobce

POPTÁVKA - určité množství zboží, které je kupující na trhu ochoten za určitou koupit.

  • Tržní poptávku - poptávka všech kupujících po jednom produktu

  • Individuální poptávku - poptávka jediného kupujícího po jednom produktu

  • Substituční efekt - vzájemně zaměnitelné zboží (Rohlík = Houska)

  • Důchodový efekt - spotřebitelé sníží kupovaného množství (nekoupím 20 l ale jen 10 l)

  • Posun po křivce: změna poptávaného množství vlivem změny ceny

  • Posun křivky: změna poptávky vyvolaná jinými než cenovými vlivy, např. inovacemi

Cena = P / Množství = Q

Poptávka = D Nabídka = S

Formování rovnováhy na trhu

Kupující má opačný zájem než prodávající, protože chce to co nejlevněji, a firma co nejdráž.

Rovnovážná cena = rovnováha na trhu Firmy vydělávají a lidi kupují

Tržní rovnováha = Vše co firmy nabídnou je koupeno

Tržní subjekty

Domácnosti - přicházejí na trh za účelem uspokojení potřeb.

  • kupující na trhu výrobků a služeb a zároveň jako

  • prodávající na trhu výrobních faktorů. (Práce)

Firmy - přicházejí na trhu za účelem prodeje svých výrobků.

  • Kupující na trhu (materiál atd.)

  • Prodávající na trhu zboží nebo služby

Stát - je specifickým subjektem trhu, vstupuje na trh s cílem ovlivnit jej, odstranit

některé jeho negativní dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vlivy naopak

stimulovat.

+

,018/87

)-.m nji

Témata, do kterých materiál patří